sliCk_kekki
Ny medlem
Tjenixen!
Eftersom jag precis köpt ett skinnställ(ser snabb som fan) och det luktar lite blä ifrån det
så har jag sökt en del efter hur man gör rent det, finns massvis med trådar om det på olika forum
Men inget som är riktigt samlat, så tänkte dra ihop en tråd med det bästa av andra trådar, inlägg som fått många gillningar eller positiva svar.
Även hur man sköter om skinnstället(utvändigt) osv.
Detta behandlar mest insidan
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255299-Stinkande-skinnst%E4ll-vad-tv%E4tta-med
Grönsåpa/Gulsåpa är samma sak princip, båda fungerar lika gott.
Fungerar utmärkt på mina hockeyhandskar, boxningshandskar, MMA-handskar samt knäskydden, varför inte på skinnstället?
Hade mina MMA-handskar i frysen i cirka tre månader non-stop på grund av uppehåll, är lika fina som innan, luktar dock mycket bättre!
Ättika fungerar även prima att få bort tvåtakts-lukten ifall man skulle köra sådant, har använt det på min jacka och väska två gånger, kalas bra!
Ett tips som inte gäller skinn, utan även textil, köra på underställ i ull, även flera upplagor som man kan skifta emellan så att man
inte kör med ett äckligt undetställ i en månad, även se till att tvätta det så ofta som möjligt.
Detta behandlar utsidan på skinnställ
http://www.sporthoj.com/forum/showt...6ra-och-v%E5rda-skinnst%E4ll-%96-hur-g%F6r-ni
Folk får gärna hjälpa till att fylla i, jag kommer uppdatera med tiden ju mer information jag kommer över.
Skicka gärna i PM så det hamnar högst upp, folk är ju för lata för att läsa andra inlägg än det första ibland, självklart kan jag ge dig credits om du vill det!
Eftersom jag precis köpt ett skinnställ(ser snabb som fan) och det luktar lite blä ifrån det
så har jag sökt en del efter hur man gör rent det, finns massvis med trådar om det på olika forum
Men inget som är riktigt samlat, så tänkte dra ihop en tråd med det bästa av andra trådar, inlägg som fått många gillningar eller positiva svar.
Även hur man sköter om skinnstället(utvändigt) osv.
Detta behandlar mest insidan
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255299-Stinkande-skinnst%E4ll-vad-tv%E4tta-med
Handtvättmedel, ta med det in i duschen (inte på dig). Skölj ur det ordentligt med duschmunstycket. Gnugga insidan med handtvättmedlet i armar, ben rygg, ja överallt. Skölj ur ORDENTLIGT, många många gånger. Kan nypa i ändarna av ben och armar för att vattnet ska stanna och du liksom ska kunna "plaska" runt det lite i armen /benet.
Häng upp i luftig miljö, gärna där det fläktar (ute i skuggan), alt torkskåp på låg värme. Torkar på ett par dagar.
Olja in.
Blöt stället o smörj in insidan me grönsåpa som förtvätt - det är antibakteriellt
Sedan den vanliga tvätte för att tvätta ur skiten och dom döda kolonierna av baciller.
Skölj mycket - många tror att tvättmedelstvätt delen av en tvätt är viktig - sköjlningarna är nästan viktigare för och bli av med allt organiskt material , det är som frystorkad mat för bacillerna när det blir fuktigt igen.
Grönsåpa/Gulsåpa är samma sak princip, båda fungerar lika gott.
Förutom tvätt, prova även att lägga stället ngt dygn i frysen. Lukt kommer ofta från bakterier/svamp som koloniserat stället. Du måste ta kål på dessa.
Fungerar utmärkt på mina hockeyhandskar, boxningshandskar, MMA-handskar samt knäskydden, varför inte på skinnstället?
Hade mina MMA-handskar i frysen i cirka tre månader non-stop på grund av uppehåll, är lika fina som innan, luktar dock mycket bättre!
Tvätta enl. "Klockringarens" metod och torka. In med det i frysen enl. Jörgens metod, ta ut och lufta. Sen hänger du det i ett mindre utrymme, fyll en skål med ättika (det behövs nog inte asmycket) och låt det hänga där i några dagar. Ättikan är en mean stinkkiller
Ättika fungerar även prima att få bort tvåtakts-lukten ifall man skulle köra sådant, har använt det på min jacka och väska två gånger, kalas bra!
Tänk också på att inte köra i nåt syntetunderställ typ craft, skaffa ett tunt underställ i ren ull, tex merino (kliar mindre).
Syntetställen är rena stinkbomberna o bakterierna hoppar över direkt till andra kläder. Ullen klarar sig bra länge.
//Rickard
Ett tips som inte gäller skinn, utan även textil, köra på underställ i ull, även flera upplagor som man kan skifta emellan så att man
inte kör med ett äckligt undetställ i en månad, även se till att tvätta det så ofta som möjligt.
Detta behandlar utsidan på skinnställ
http://www.sporthoj.com/forum/showt...6ra-och-v%E5rda-skinnst%E4ll-%96-hur-g%F6r-ni
jag använder Vatten,tvål en borste och en svamp. fettar in sen ordentligt med läder-balsam som består av kokosfett,bivax och lanolinolja.
resultatet = slående vackert (vitt skinnställ) samt att det kostar nästa ingenting.
Rengör med biltemas lädertvål. Tar en liten skål med vatten och pytsar i tvålen, sitter sen och skrubbar i soffan och torkar bort tvål/vatten med en frottéhandduk.
Sedan tar jag och smörjer med skinnfetta jag köpt hos skohandlaren, men det funkar nog precis lika bra med vilket skinfett som helst (se bara till att det INTE gör vitt skinn mörkare!)låter det gro in under natten och torkar sedan bort överflödet med en handduk.
Funkar för mig, stället ser fortfarande nytt ut. Gör detta kanske 2 ggr per säsong (kör runt 2000 mil) och innan varje nersupning/nerdeppning aka vinterhelvetet.
Jag använder Ekols SKinn- & Lädertvål för rengöring och sedan Ekols skinn och läderolja. Köpte båda på MC-varuhuset och jag tycker att båda funkar bra. Tvålen är rent av skitbra. Jag provade något annat rengöringsmedel tidigare (som jag inte minns vad det hette) som var helt värdelöst.
Folk får gärna hjälpa till att fylla i, jag kommer uppdatera med tiden ju mer information jag kommer över.
Skicka gärna i PM så det hamnar högst upp, folk är ju för lata för att läsa andra inlägg än det första ibland, självklart kan jag ge dig credits om du vill det!