Samma hoj, nytt problem..

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Jaha, nu har jag problem igen..
Som ni kanske minns så skrev jag en tråd där jag undrade vad som hände när hojens varv rusade när jag pillade me döppet filter, men nu har jag satt på originalburken igen för att jag inte orkar med att pilla och hålla på just nu.
Bytte till originalmunstycke och satte på luftburken igen och bärjade pilla med tomgångsskruven.

Men på första turen jag körde så efter jag kommit upp lite i hastighet (typ 40-50km/h) så börjar den tända helt konstigt (antar det är tändningen) då varvräknaren började gå åt andra hållet så att säga.. :va Det knackar till så går varvräknaren ner från t.ex. 3000 varv till 2000 varv och sen pluddrar den lite och håller på att knacka till sådär som jag beskrev någon gång till sedan dör den.
Har hänt ett par gånger och kan inte förstå vad det är.. Är det möjligtvis misständning?

Har inte haft så mycket tur med min hoj.. :(

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
låter som misständning.. kan bero på olika saker.. inget bränsle, fel bränsleblandning, för mycket bränsle osv..
Ang varför den gick av sig själv med öppet filter är för att den får för mycket luft.. alltså måste du tillföra mer b ensin genom att byta huvudmunstycket..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
redlime skrev:
Jaha, nu har jag problem igen..
Som ni kanske minns så skrev jag en tråd där jag undrade vad som hände när hojens varv rusade när jag pillade me döppet filter, men nu har jag satt på originalburken igen för att jag inte orkar med att pilla och hålla på just nu.
Bytte till originalmunstycke och satte på luftburken igen och bärjade pilla med tomgångsskruven.

Men på första turen jag körde så efter jag kommit upp lite i hastighet (typ 40-50km/h) så börjar den tända helt konstigt (antar det är tändningen) då varvräknaren började gå åt andra hållet så att säga.. :va Det knackar till så går varvräknaren ner från t.ex. 3000 varv till 2000 varv och sen pluddrar den lite och håller på att knacka till sådär som jag beskrev någon gång till sedan dör den.
Har hänt ett par gånger och kan inte förstå vad det är.. Är det möjligtvis misständning?

Har inte haft så mycket tur med min hoj.. :(

Låter som detonation... Kan tänka mig alldeles för mager soppablandning eller helt enkelt fel bränsle?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
Låter som detonation... Kan tänka mig alldeles för mager soppablandning eller helt enkelt fel bränsle?
hotspots kanske.. på så vis förtänder motorn och motarbetar sigsjälv .

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Den gick ju typ som vanligt tills rätt som det var så började den att göra som jag beskrev. Dock efter ett par hundra meter. Sen går det att starta igen och köra som vanligt, men har inte velat köra för länge eftersom jag inte vet vad det är för fel.
Bensinen _borde_ det inte vara nåt fel på.. Samma gamla soppa som vanligt.

Och jag har fått en mycket trolig förklaring på varför den rusade innan i varv och det är lågfatsmunstycket som behövde ändras. Jag ändrade ju självklart huvudmunstycket till 260 ifrån 210.
Men nu sitter 210 i igen.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
redlime skrev:
Den gick ju typ som vanligt tills rätt som det var så började den att göra som jag beskrev. Dock efter ett par hundra meter. Sen går det att starta igen och köra som vanligt, men har inte velat köra för länge eftersom jag inte vet vad det är för fel.
Bensinen _borde_ det inte vara nåt fel på.. Samma gamla soppa som vanligt.

Och jag har fått en mycket trolig förklaring på varför den rusade innan i varv och det är lågfatsmunstycket som behövde ändras. Jag ändrade ju självklart huvudmunstycket till 260 ifrån 210.
Men nu sitter 210 i igen.
jag syftade mer på igensatt munstycke.. skit i förgasaren.. när bensinen inte kommer fram så tänder ju inte motorn.. ang ryckningarna.. känner du om den förtänder eller bara inte tänder.. det skulle hjälpa grymt mycket..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...