Samma krökar i GSX och bandit eller?

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Jag skulle behöva veta om det är samma krökar, och strypningar i min importerade GSX1200 99:a (samma motor som bandit fast strypt) som i Banditen? Alltså fram till ljuddämparen. Enligt uppgift skall ju Banditen vara god för 140Hkr utan att man behöver ta bort strypningarna (Ljuddämpare skall självklart bytas ut) har min samma krökar så slipper jag ett jävla filande.... :hihi
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Lite snabbsurf på jobbet :hihi jo tänkte på de att det finns alltså inte nån "strypning" på Banditen alls att ta bort eller fila på s.a.s (förutom org.ljudämpare) utan krökarna i sej, vad ja kan förstå, stryper pga konstruktionen vid lite mer effekt-uttag (AndersB vet betydligt mer fakta kring detta)
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
B 12 skrev:
Lite snabbsurf på jobbet :hihi jo tänkte på de att det finns alltså inte nån "strypning" på Banditen alls att ta bort eller fila på s.a.s (förutom org.ljudämpare) utan krökarna i sej, vad ja kan förstå, stryper pga konstruktionen vid lite mer effekt-uttag (AndersB vet betydligt mer fakta kring detta)

Hallå!

Det stämmer, det sitter några brickor i början på krökarna som man kan fila bort om man vill. Det var sådana på min 1100F och det blev en radikal effektökning när man tog bort dem. Detta gäller dock inte Banditen enligt Anders B, den skall stå pall för upp till 140Hkr utan att man behöver gå på brickorna. Det är därför jag undrar om det är samma krökar på min GSX1200 99:a som på Banditen, isåf kan jag bespara mig jobbet att ta bort dem eftersom jag inte lär komma upp i 140 pållar med min lågbudget trimmning (gasar, R-kammar, luftburk och slipon). Hittar du något så hör av dig är du snäll, just nu försöker jag få kontakt med en generalagent i Tyskland eftersom våra inte gärna svarar på frågor om en importhoj. :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditens krökar är ju som alla andra originalsystem försedda med dubbla rör, dvs ett smalt innerrör med luft som värmebarriär mot det rostfria ytterröret men någon avsiktlig strypning finns det inte. GSX'en, beats me.

Byter man oljetråg och pickup (till motsvarande) kan man montera krökar från vilken gsxr1052/1127-modell som helst. Markfrigången kan dock bli i lägsta laget om hojen för övrigt är sänkt.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Spännande...kunde du se på sprängskiss-sidan om krökarna ser lika ut ? (kan vara lite svårt å se på de där sidorna exakt hur det ser ut) Hmm måste kanske hem å fota lite i kväll då !?


Inazuma skrev:
Hallå!

Det stämmer, det sitter några brickor i början på krökarna som man kan fila bort om man vill. Det var sådana på min 1100F och det blev en radikal effektökning när man tog bort dem. Detta gäller dock inte Banditen enligt Anders B, den skall stå pall för upp till 140Hkr utan att man behöver gå på brickorna. Det är därför jag undrar om det är samma krökar på min GSX1200 99:a som på Banditen, isåf kan jag bespara mig jobbet att ta bort dem eftersom jag inte lär komma upp i 140 pållar med min lågbudget trimmning (gasar, R-kammar, luftburk och slipon). Hittar du något så hör av dig är du snäll, just nu försöker jag få kontakt med en generalagent i Tyskland eftersom våra inte gärna svarar på frågor om en importhoj. :tummenupp
 

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
andersbrink skrev:
Vill du se bilder på ett Holeshot "stepped header" system? :hihi
Där ser man, jag kunde svära på att en polare har sagt att du sade att det fanns strypningar i Banditen, jag förutsatte att det var brickorna han pratade om. Men jag har väll hört fel......Lägg gärna ut en bild.... :)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Hoppas dessa kan vara till hjälp att jämföra dina GSX krökar me...






Inazuma skrev:
Hallå!

Det stämmer, det sitter några brickor i början på krökarna som man kan fila bort om man vill. Det var sådana på min 1100F och det blev en radikal effektökning när man tog bort dem. Detta gäller dock inte Banditen enligt Anders B, den skall stå pall för upp till 140Hkr utan att man behöver gå på brickorna. Det är därför jag undrar om det är samma krökar på min GSX1200 99:a som på Banditen, isåf kan jag bespara mig jobbet att ta bort dem eftersom jag inte lär komma upp i 140 pållar med min lågbudget trimmning (gasar, R-kammar, luftburk och slipon). Hittar du något så hör av dig är du snäll, just nu försöker jag få kontakt med en generalagent i Tyskland eftersom våra inte gärna svarar på frågor om en importhoj. :tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av Bandit mek okt -04 028.jpg
    Kopia av Bandit mek okt -04 028.jpg
    28.4 KB · Visningar: 83
  • Kopia av Bandit mek okt -04 029.jpg
    Kopia av Bandit mek okt -04 029.jpg
    30 KB · Visningar: 87

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag köpte ett Yoshimura helsystem 1998 (SU128CC, dvs competition) och fick helt otroliga... TVÅ hästkrafter extra längst upp vid 9200 varv, förlorade dock drösvis med vrid i mellan- och lågregistret. Motorn var då helt otrimmad förrutom 5 cm hålet i luftburken.

Strypningar? Måste va nån som har hört från nån som kanske hört från nån annan som hört det från en kompis. Den enda gång jag virrat till mig (veterligen iaf) var den här veckan då jag tog fel på Lamda över och under 1. :D

Bild? Nä... det ska omhöljas i mystik! Har ni tur kanske man kan få se det på Bike Weekend nästa sommar i Stans Snabbaste (om reglerna tillåter min hoj). :hihi

Inazuma skrev:
Där ser man, jag kunde svära på att en polare har sagt att du sade att det fanns strypningar i Banditen, jag förutsatte att det var brickorna han pratade om. Men jag har väll hört fel......Lägg gärna ut en bild.... :)
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
andersbrink skrev:
. Den enda gång jag virrat till mig (veterligen iaf) var den här veckan då jag tog fel på Lamda över och under 1. :D


Samt den gangen du ikke trodde på meg om at Bandit 1200 har tykkere cylinderfoder,
og den gangen du ikke trodde meg at Bandit 1200-01 och nyere har andre innsugingsgummi,,, og,,,og..:)

hehe

God Jul :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ahem, dags att friska upp minnet lite? http://www.bike.se/forum/thread.php?t=4640

Visst vore det tråkigt om man hade rätt hela tiden - och inte erkänner det? :D Delningen i toppen var iaf lika, men inte insugsgummina (som jag tvivlade på) så jag tog mig tid att kolla upp artikelnummren på dem för att konstatera att dina fakta var rätt - och skrev det.

Något gott kommer det iaf ur mitt ordbajseriet här på sporthoj, de gånger det finns mer att tillägga kommer det storsläggor - men inte så att man orkar svara på originalinläggen. Det är för jobbigt. Så uppfattar iaf jag att diskussionerna ofta förs på SH - ända tills Peter Andersson, Ronny Nordgren plus ett par andra vet-väldigt-mycket-meckar (som vet vilka de är) blev/är aktiva på Sporthoj och hjälpsamt delar med sig av sina erfarenheter. Jag själv tycker att släggorna hör hemma någon annanstans.


Näe, nu är det dags för en Jul-Tävling (för den som orkar läsa så här långt), första pris är "snikportning" inklusive semi-race plastning av en original GSXR-topp. Vad är det för diameter på ventilskaftet på avgasventilerna på en luft/olje-kyld GSXR1100/Bandit1200? Rätt svar ska innehålla två decimaler i svaret. Svarar man även rätt på 2 decimaler hur mycket större ett 30 mm säte ska vara än sätets monteringshål - vinner man en fullrace portning (av en gsxr-topp (vatten eller olje).

Tips, en del av infon (ledtråd iaf) finns på nätet... på en hemma-trimmares hemsida. Kan vara lite knepigt att hitta krymp-passningen på sätet, men den finns också omnämd på nätet. Dvs alu/brons-säte i alu-topp.

Sätt igång å surfa! :D

Yngve skrev:
Samt den gangen du ikke trodde på meg om at Bandit 1200 har tykkere cylinderfoder,
og den gangen du ikke trodde meg at Bandit 1200-01 och nyere har andre innsugingsgummi,,, og,,,og..:)

hehe

God Jul :)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Hmmm...har för mig mina ventilskaft var 4.94mm på avgas... :tomten

Sätet har jag inte en aning om...men 0.06 mm kanske??
Fasiken, bor tomten i Häsunda?!
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Kan det ligga ett "stepped header" i tomtens säck oxå ? :D



Näe, nu är det dags för en Jul-Tävling (för den som orkar läsa så här långt), första pris är "snikportning" inklusive semi-race plastning av en original GSXR-topp. Vad är det för diameter på ventilskaftet på avgasventilerna på en luft/olje-kyld GSXR1100/Bandit1200? Rätt svar ska innehålla två decimaler i svaret. Svarar man även rätt på 2 decimaler hur mycket större ett 30 mm säte ska vara än sätets monteringshål - vinner man en fullrace portning (av en gsxr-topp (vatten eller olje).

Tips, en del av infon (ledtråd iaf) finns på nätet... på en hemma-trimmares hemsida. Kan vara lite knepigt att hitta krymp-passningen på sätet, men den finns också omnämd på nätet. Dvs alu/brons-säte i alu-topp.

Sätt igång å surfa! :D[/QUOTE]
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
andersbrink skrev:
Näe, nu är det dags för en Jul-Tävling (för den som orkar läsa så här långt), första pris är "snikportning" inklusive semi-race plastning av en original GSXR-topp. Vad är det för diameter på ventilskaftet på avgasventilerna på en luft/olje-kyld GSXR1100/Bandit1200? Rätt svar ska innehålla två decimaler i svaret. Svarar man även rätt på 2 decimaler hur mycket större ett 30 mm säte ska vara än sätets monteringshål - vinner man en fullrace portning (av en gsxr-topp (vatten eller olje).

Tips, en del av infon (ledtråd iaf) finns på nätet... på en hemma-trimmares hemsida. Kan vara lite knepigt att hitta krymp-passningen på sätet, men den finns också omnämd på nätet. Dvs alu/brons-säte i alu-topp.

Sätt igång å surfa! :D

Fråga 1/ Diam. på avgasvent.skaftet : 4.94 mm
Fråga 2/ Ett 30 mm säte skall ha 0.12 mm krymp-passning i monteringshålet.
( Alltså 0.12 mm större diameter än monteringshålets diameter)
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
andersbrink skrev:
Näe, nu är det dags för en Jul-Tävling (för den som orkar läsa så här långt), första pris är "snikportning" inklusive semi-race plastning av en original GSXR-topp. Vad är det för diameter på ventilskaftet på avgasventilerna på en luft/olje-kyld GSXR1100/Bandit1200? Rätt svar ska innehålla två decimaler i svaret. Svarar man även rätt på 2 decimaler hur mycket större ett 30 mm säte ska vara än sätets monteringshål - vinner man en fullrace portning (av en gsxr-topp (vatten eller olje).

Orginal, Del West, Ferera eller andre ventiler ? Har sett 3 forskjellige tykkelser...:)

Krympepasningen avhenger også av hvor mye du varmer opp toppen ( ent kjøler ned setet.

Begge spørsmålene er derved umulig å svare på uten tillegssopplysninger

hehehe


Jeg kan spørre tilbake et fullrace porting spørsmål.

Hva er forskjellen på motoren på tidlig 99 modell Hayabusa og sen 99 modell ?
Jeg snakker IKKE om kamkjedestrammeren hær....

hehehehe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tävlingen avslutas i morrn kväll. Jag avser originalventilens tjocklek. Riktigt bra svar har det kommit iaf, tjusigt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är "fusk", Mr Hille - alias "B 12" har alldeles för bra minne från lektionen han fick i mitt garage för nån vecka sedan. Kejrå, eftersom du redan har en riktig raceportning så få'ru en gratis upptagning till 30/26 när det är så dags, inklusive omplastning av pottorna när det ska till ett större flöde. Eller så får du skänka bort vinsten "snik med plastning" till någon kompis, det är upp till dig.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top