Sammanfattning 2004 lite tråkig men endå...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Sammanfattning säsongen 2004


Ja vart ska man börja. Så här när mörkret läggersig är det lite svårt att komma ihåg alla detaljer. Om vi börjar från början. Vi körde fem tävlingar i år jag hade räknat med att köra åtta men kostnaderna är höga och det skenar lätt iväg. Jag köpte också lite för få framdäck vilket blev mitt fall på slutet.

Det stora målet med säsongen var att kvala in till alla lopp vi ställde upp i. Det har vi gjort men inte utan problem. Vi tvingades till en B-final på Gelleråsen. En miss i protokollet, vi bommande med hundradelar vilket inte var så kul med det skulle å andra sidan bli den första vinsten.

Första tävlingen gick på Anderstorp och då hade jag nog inte så bra koll på något. Jag tappade skruvar på cykeln och var så nervös innan starten att jag knappt kunde stå innan. På Anderstorp kom också den första och för säsongen sista avåkningen. Den skedde i en höger böj och jag fick i fel växel. Detta resulterade i ett bakhjulsläpp som skickade mig och hojen rakt ut i lekakulorna. Skadorna var dock mindre och cykeln kunde fixas till finalen.
Efter det kom Sveistad och hemma bana. Där hade konkurrencen skruvats upp ett par snäpp. Hela 48 ekipage var anmälda. Kvalet hade där av delats upp i två grupper. Med lite tur så kom vi i alla fall till A-final. När jag då bommar min andra start så var hoppet ute om att ta några poäng. Nu tog tävlandet ett litet uppehåll för mig. Minna konkurrenter åkte dock till Falkenberg. Där inträffade en stor masskrach i starten med rätt stora personskador som följd. Anledningen till att jag inte var med berodde bland annat på den ekonomiska biten.

Nu stod Gelleråsen på tur. Där var förhållande ändrade. Kval direkt på fredagen, i stället som brukligt två kval på lördagen. Här var även ett stort antal cyklar anmälda så det blev både A och B final. Som sagt innan så missade jag med en väldigt liten marginal. Väl i B-finalen så stod jag i första start led och missade starten igen. Sist in i första böj men väl där kunde jag ta mig om 2 cyklar. Efter ett par svängar till kunde jag ta mig förbi tvåan. När det var 6 varv kvar passerades ettan. Jag lyckades hålla igen hela varvet och vann racet. Detta var mycket bra för självförtroendet.
Nu for vi till Knutstorp nere i Skåne. Här skulle orutinen grina mig i ansiktet igen då jag upptäcker att jag glömt minna regndäck hemma. Hela tränings och kval tiden bestod mest av att allt strulade. Jag kvalade in på nittonde plats och hade inte några större förväntningar. När väl starten gick så gjorde jag något oväntat jag gör en kanon start.
Cykel efter cykel passeras och jag kommer i mål på en 11 plats. Första poängen var bärgad. Nu gick cirkusen vidare till Linköping och det första så kallade B-racet. Väl hemma på Sveistad så var förväntningarna höga. Jag kvalar på nytt personbästa och står på en elfte plats. Men mitt gamla spöke till elfel skulle sabotera festen. Efter sex varv dör cykeln. Då ligger jag runt tionde plats. Rasade packar jag ihop grejorna och åker hem.
Det var planerat att även köra SO finalen på Gelleråsen men jag hamnade i ett moment 22. Antingen kunde jag betala startavgiften eller däcken jag skulle köra på, så det blev ingen tävling alls.

Mål nummer två och tre var att dels skaffa rutin och material. Rutin får man inte på ett år det tar tid. Jag har dock lärt mig mycket av det som kommer att krävas av mig nästa säsong. Material i form av verktyg och delar går framåt men det är en del kvar. En släpkärra har endå rymts i budget. Detta har underlätta mycket då det har varit ett enda långt lånande hela tiden.

Jag tycker att säsongen har varit bra. Jag har lyckats hålla mig på hjulen och placerat mig ganska bra. Jag van B-finalen och tog poäng nere på Knutstorp. Cykeln har svarat upp motor mässig mycket bra även chassi har visat sig funka bra. Det som varit en stor förtret är mitt elfel. Jag trodde många gånger att det var fixat men det har alltid kommit tillbaka. Nu laddar vi för nästa säsong. Hojen ska rivas till viss mån, fjädring och bromsar ska få en välbehövlig översyn och sen ska jag göra en djup dykning i el-schemat.


Björn Eriksson nr 4 Rookie 600
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Instämmer med Strider. Det fanns mycket som var positivt och framför allt har du ett bra utgångsläge inför nästa säsong i form av en massa bra erfarenheter.

Nästa år är det ju vi som ska regera i R600 nästa år. :yoparty
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Mad Moose skrev:
Instämmer med Strider. Det fanns mycket som var positivt och framför allt har du ett bra utgångsläge inför nästa säsong i form av en massa bra erfarenheter.

Nästa år är det ju vi som ska regera i R600 nästa år. :yoparty


Du och jag du och jag :pannkyss
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bra rapport. Fixa nu hojen så kommer det gå fort nästa år.
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Imponerande metodisk o klarsynt analys.
Det hela låter nästan lite som ett projektarbete inom ramen för nån utbildning :rolleyes:
Är det ?

Lycka till nästa säsong ! :)

Huvudsaken är att man har kul ! :tummenupp

Mvh .
´ G ´
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
GuBe2 skrev:
Imponerande metodisk o klarsynt analys.
Det hela låter nästan lite som ett projektarbete inom ramen för nån utbildning :rolleyes:
Är det ?

Lycka till nästa säsong ! :)

Huvudsaken är att man har kul ! :tummenupp

Mvh .
´ G ´


Nja inte så. Jag tänkte dra iväg en reviderad till minna sponsorer med ett foto. Det var därför det var upplagt så. Gäller ju att försöka ha kvar dom stackarna till nästa år me.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top