Satsa på en Yamaha TZR125?

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej! Jag skulle vilja ha lite råd angående Yamaha TZR125 i årsmodell 1987 till 1991, vad ska jag tänka på när jag ska titta på den inför köp, någont speciellt med den? Tycker ni dom funkar bra i både väghållning, acc och hastighet? Någon erfaren TZR ägare?:)

Skulle vara schyst med lite info:)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
De går väll framåt som de andra skulle jag tro.

Det är nog inte så lätt att ha den dära när man ska köra upp.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Du ska kolla efter samma som man gör när man köper vilken hoj som helst
Däckmönster, drivpacket, kolla el så den biten funkar, kopplingen så den inte slirar, eventuellt efter glappande lager :tummenupp

Som kottsson säger, inte nog den lättaste cykeln att köra upp med, men det går nog med lite svett, blod och tårar :tummenupp

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Du ska kolla efter samma som man gör när man köper vilken hoj som helst
Däckmönster, drivpacket, kolla el så den biten funkar, kopplingen så den inte slirar, eventuellt efter glappande lager :tummenupp

Som kottsson säger, inte nog den lättaste cykeln att köra upp med, men det går nog med lite svett, blod och tårar :tummenupp

Okej:) men dom är ju ganska billiga så det är därför jag funderar på en tzr125:)

Vad är det som blir svårt på uppkörningen? någon som har kört upp som vet om det är någon speciellt man måste tänka på? Jag har kör ju cross:p

Mer svar skulle vara tacksamt:)

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Okej:) men dom är ju ganska billiga så det är därför jag funderar på en tzr125:)

Vad är det som blir svårt på uppkörningen? någon som har kört upp som vet om det är någon speciellt man måste tänka på? Jag har kör ju cross:p

Mer svar skulle vara tacksamt:)

Cross och sporthoj är 2 olika hojtyper,

med körskolans cross hade man ju klarat lågfarten som en baggis, men med miton får man öva o öva, testa själv :tummenupp

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Okej, men är det lättaremeden Honda NSR 1991a då? Är det bromsproven jag ska träna på?:p

Ne, är ungefär samma sak, det är väl mest lågfarten som är lurig, eftersom att du har fosterställning, du har ju bättre ballans med en crosscykel eftersom att du står mer eller mindre raklång, men med lite träning går det nog med en sporthoj också

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Sen har sporthojar ofta sämre svängradie än en cross.

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Okej, men är det lättaremeden Honda NSR 1991a då? Är det bromsproven jag ska träna på?:p

Jag hyrde en sprillans suzuki dr från körskolan till min uppkörning.
Dom lät mig hyra den efter att dom hade sett att jag kan köra och efter betalningen på 1000 spänn.
Men kan säga att det var hel värt!!
Den är idealisk för uppkörningen, det var så mycket lättare i alla moment med suzukin än med min egna så detta rekommenderas varmt.:tummenupp

Så hade jag dock ett jävla flyt och klarade den första uppkörningstiden här i uppsala och det med den hyrda cykeln:banana

Let There Be Rock!

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Ne, är ungefär samma sak, det är väl mest lågfarten som är lurig, eftersom att du har fosterställning, du har ju bättre ballans med en crosscykel eftersom att du står mer eller mindre raklång, men med lite träning går det nog med en sporthoj också

Ja du har rätt. Men Jag ska väl skaffa hojen långt innan jag ska ta kortet och träna träna hemma:)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy