Saxat från Zatzys teknikforum...haha

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
avgasflames?
tja jag undrar hur man på något lätt sätt kan göra så att man får avgasflames ur avgassystemet? någon som kan nåt lätt sätt?

har en volvo 740 och vill impa lite på polarna med lite flammor.. =)


__________________
//Micke (swalen85@hotmail.com)


Eller den här:

Ja en lite konstig fråga kanske men, går det att sätta en dumpventil på en bil utan ic?, vill bara testa hur dumpen låter och så. Har en lastbils ic som ska monteras senare i vinter. Bilen är en volvo 240turbo -84


Man läser och läser och läser till slut hittar man nått som verkar tufft men man inte förstår ett jota av :D

så.. Hur fungerar ett plenum insug? vet hur de ser ut ungefär och att de är bra, men hur räknar man fram ett och hur funkar de? vad gör de bättre än ett "vanligt" insug?

bra och utförliga svar uppskattas.
MVH gröngölingen :p




:va :lol :lol :lol
 
Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Om man läser teknikforumet här så kan man nog hitta roligare.


sh forum:

Framlampa R1 -01

--------------------------------------------------------------------------------

Är det hel å halv i bägge lamporna å om man typ vill använda bara en måste man ha höger eller vänster eller vilken man vill? Eller måste man ha bägge?
 
Last edited:

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
"No disrespect" till tråden eller skaparen.
Men jag tror att många trådar/inlägg görs med brist på bättre underhållning eller saker att göra
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Fast jag vet inte heller vad som gör ett plenum insug bättre...om det nu är så...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Frågar man inget får man inget veta.

Vet inte om jag kan förklara det om insuget men det lilla jag vet är i alla fall detta. Man vill av någon anledning ha lika långa rör fram till toppen från insuget. Detta får man bara med ett plenum som är så pass stort att det löper förbi hela cylinderraden. Tar för givet att du tittat ner under någon hus på nån träff så du vet hur det ser ut. All luftturbulens hindrar flödet alltså gör men plenumet större så gaserna ska röra sig enklare i plenumet. I och med att rören ner i toppen är lika långa så är alltså motståndet i alla rör lika stort. Detta bör leda till ja vad ska jag säga harmoni. Sen är det ju självklart att mer luft ska hinna ner i cylindern. Det är ingen skillnad på plenum insug och ett vanligt. Alla insug har ett plenum. Det är volymen som skiljer. Detta fenomen är vanligast på överladdnings motorer, varför vet jag inte.

Om någon har en annan korrekt förklaring eller bara djupare kan förklara skulle jag bli vädligt glad.

"Nyfiken vet mer" eller "Kunskap är makt"
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top