Scalextric race

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Märkte ett visst intresse av Scalextic när jag nämnde detta i min garage tråd.

Så då är det ju inte långt bort att kolla intresse för race i vinter!

Har själv en liten bana men kan köpa till lite bitar!
Det är då den gamla klassiska banan.
Någon mer som har så kan vi bygga en lång bana och köra race 1 mot 1 i en modell av stege för att slå ut varandra på säg 10 varv...
Eller flera banor i nån lokal!
Eller nån annan idé?

Till detta dricks det naturligtvis trevlig dryck och äts nått samt avlutas med utgång eller nått!

Nån som har nån kärra kvar och vill rejsa? :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Mnjao, jag har ju hela min Märklinbana kvar + 2st Porsche Carrera. Den ena har visserligen motorhavri, men det finns visst delar till detta kvaitetsmärke.
Scalectrix var ju nåt som smågrabbarna hade med småbilar... Förbrukningsvara i jämförelse! :D

Men ett bilbanerace ställer man ju upp på!
Är det tillåtet med lärkterpentin på däcken? ;)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Dr.Bike skrev:
2541360 Tamejfaan! :lol

Kan nästan se hur du och Kamikaze sitter i varsin tidsenlig raceoverall samt handskar och hjälm och kör små bilar runt på en bana. Filip och Fredrik får inte en syl i vädret för ni är så koncentrerade när ni kör. När det är paus med fika för tredje gången på en timme pratas det portning och borrning av div antika motorcyklar och då får dom fortfarande inte en syl i vädret. Till slut åker dom och ni har knappt märkt att dom varit där.

Dr.Bike

Guest
WestW skrev:
2541580 Kan nästan se hur du och Kamikaze sitter i varsin tidsenlig raceoverall samt handskar och hjälm och kör små bilar runt på en bana. Filip och Fredrik får inte en syl i vädret för ni är så koncentrerade när ni kör. När det är paus med fika för tredje gången på en timme pratas det portning och borrning av div antika motorcyklar och då får dom fortfarande inte en syl i vädret. Till slut åker dom och ni har knappt märkt att dom varit där.

Poetiskt! Nästan så man får en tår i ögat.. Och det var nog fångat på kornet! :tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
WestW skrev:
2541580 Kan nästan se hur du och Kamikaze sitter i varsin tidsenlig raceoverall samt handskar och hjälm och kör små bilar runt på en bana. Filip och Fredrik får inte en syl i vädret för ni är så koncentrerade när ni kör. När det är paus med fika för tredje gången på en timme pratas det portning och borrning av div antika motorcyklar och då får dom fortfarande inte en syl i vädret. Till slut åker dom och ni har knappt märkt att dom varit där.

Du är bara avundsjuk...:)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har en bana av modernt slag (andra skarvar än de gamla banorna) med bilar avsedda för det digitala systemet med banväxling m.m. Minns ej om dessa bilar inte fick köras på gamla banor eller om det var tvärtom (gamla bilar på nya banor som var no-no).

Vi har haft rejs med Scalextric i Östra Aros klubbkåk några gånger. Oftast anordnat i mellandagarna och kombinerat med dryckesövningar. Senast jag var med, var banan 4st spår bred och säkert 15-20m lång. Det går säkert att rekvirera Kåken för sådan aktivitet på nytt.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Last edited:

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2542691 Coolt...
Man kan ju ha fler banor om det blir lite uppslutning.
Men det blir lite knepigt om bilarna inte passar men det går säkert att lösa.

4 spårigt låter tungt! :yoparty

Japp , jag är på....har en titel att försvara...blev total utskåpning senast...alla måste träna för jag är klart snabbast å säkrast på att köra...kom igen nu... :arsele

Öamck kåken är perfekt, 4 spår laddas med flera kraftaggregat, nallens leksaksaffär får sponsara med bilar....roligare att bränna deras motorer än egna...

Får man köra med skurna slicks ??

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Gabor skrev:
2543400 Japp , jag är på....har en titel att försvara...blev total utskåpning senast...alla måste träna för jag är klart snabbast å säkrast på att köra...kom igen nu... :arsele

Öamck kåken är perfekt, 4 spår laddas med flera kraftaggregat, nallens leksaksaffär får sponsara med bilar....roligare att bränna deras motorer än egna...

Får man köra med skurna slicks ??

Finns det bana uppe där konstant?

Du är utmanad.
Jag kommer med mina 60 tals bilar och släpper inte förbi nån! :yoparty

Nån som har adressen till Fredrik o Filip i 100 Höjdare?:D

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2543481 Finns det bana uppe där konstant?

Du är utmanad.
Jag kommer med mina 60 tals bilar och släpper inte förbi nån! :yoparty

Nån som har adressen till Fredrik o Filip i 100 Höjdare?:D

Nä, inte konstant, vi samlar ihop ca 7-8 st som har banor åsså bygger vi...

Lika kul att designa race bana som att köra...

Jag har en Ferrari Daytona från 1968, med stenhårda fälgar.....å lite styrpigg, den hoppar ur spår i varje kurva.:yoparty
å en aspreppad Ford GT 40 som klår allt , kört 4 timmars på 8 spår i västerås...den du !!!:tummenupp

Jag ska göra "avatarverksamhet " med alla andra bilar för att tala gottsundaspråk....:D :D :D :D : :arsele :D :D :D

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Gabor skrev:
2543512 Nä, inte konstant, vi samlar ihop ca 7-8 st som har banor åsså bygger vi...

Lika kul att designa race bana som att köra...

Jag har en Ferrari Daytona från 1968, med stenhårda fälgar.....å lite styrpigg, den hoppar ur spår i varje kurva.:yoparty
å en aspreppad Ford GT 40 som klår allt , kört 4 timmars på 8 spår i västerås...den du !!!:tummenupp

Jag ska göra "avatarverksamhet " med alla andra bilar för att tala gottsundaspråk....:D :D :D :D : :arsele :D :D :D

Aha..
Hur mycket bitar har du?
Finns det flera som har?

Du är chanslös mot mina gamla F1or...:blah

Gabor

Guest
Kamikaze kid skrev:
2543538 Aha..
Hur mycket bitar har du?
Finns det flera som har?

Du är chanslös mot mina gamla F1or...:blah

har en rejäl 8 meters 2 spårig, ett antal f1, sportvagnar, å lite antikbilar...
jag ska köra :arsele av dig med min gamla Daytona, eller en Astonmartin som inte är körd på 20 år, eller en Lotus F1 från 1965 :sissy :skrattaåt

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Gabor skrev:
2543604 har en rejäl 8 meters 2 spårig, ett antal f1, sportvagnar, å lite antikbilar...
jag ska köra :arsele av dig med min gamla Daytona, eller en Astonmartin som inte är körd på 20 år, eller en Lotus F1 från 1965 :sissy :skrattaåt

Handsken är kastad!!!

Mer bandelar är bärgade...:yoparty

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det ryktas om att det tjyvtrimmas ute i stugorna, och det smygtränas väldeliga.
Det talas om nya motorer, klibbigare däck och t.o.m progressiva magneter som håller emot mer när man får sladd!

Det verkar inte alls vara nån prestige här inte! :lol

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
2551264 Det ryktas om att det tjyvtrimmas ute i stugorna, och det smygtränas väldeliga.
Det talas om nya motorer, klibbigare däck och t.o.m progressiva magneter som håller emot mer när man får sladd!

Det verkar inte alls vara nån prestige här inte! :lol

Vaaa?:va

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...