Scart-kablar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Är det skillnad mellan en Komposit-scart och en RGB-scart i bildkvalite?

e928106.jpg

Det kan du ge dig på! Kompositen använder en tåt för bildöverföring men rgb 3 tåtar. Komposit är i stort sett sämsta bildöverföringsformatet. Komponent däremot är bra.

Swedie skrev:
2456476 Är det skillnad mellan en Komposit-scart och en RGB-scart i bildkvalite?

e928106.jpg

Det där ser iofs mer ut som en komponent->scart-kabel.

komponent != komposit.

En del enheter kan köra komponent-signal i scarten istället för RGB som är vanligare. Då kan man använda en sådan kabel.

Ja jag åkte iaf till Onoff och köpte en FET scart-kabel .. tjock och guld. Typ förorts-scarten. Den gick på 4 dubbel av en vanlig scartkabel. Men som vanligt är utseende och funktion i förorten knappast något som går hand i hand.

Denna guldkabel för 400 kr är exakt samma skräp som den fula gamla sunk-scartkabeln jag alltid haft.

Bytte fram o tebax och testa olika inställningar hit och dit. NOLL skillnad...

Anders R skrev:
2456493 Det kan du ge dig på! Kompositen använder en tåt för bildöverföring men rgb 3 tåtar. Komposit är i stort sett sämsta bildöverföringsformatet. Komponent däremot är bra.
Enligt mitt ovan inlägg, köpte jag en komposit-kabel eller?

Jag försöker få bot på nyanser på TVn som helt enkelt inte blir bra... med VGA-kabel från min bärbara då blir det Perfekt.. eller ja så bra det går, vilket är riktigt bra.

Men från min Comhem-skit till lcdns scart så ja, se på bilden nedan så kanske ni förstår mitt problem. Nyanserna är väldigt dåliga. Allt för mycket att det som är mörkt på TV är mörkt + mörkt runtomrking så det blir väldigt mörkt.. och det som är ljust, är ofta överljust.

Se på bilden med blå fotboll. EuroSport 2, som sänds via digital-tv comhemdosan. Ser ju ut som en lågupplöst jpegbild.

What's da pröblem

(om ni undrar så har jag min vanliga bildrörs-tv från grott-tiden ovanför för att jämnföra med. samma bild sänds ut)

Bifogat

• PICT2918.jpg
    PICT2918.jpg
    32.6 KB · Visningar: 72
  • fotbolltv.jpg
    fotbolltv.jpg
    68 KB · Visningar: 84
Last edited:
Vad skickar boxen ut för signaler då? Skickar den ut komponent så ska du köra komponent då det är den bästa analoga signalen du kan använda dig av.
Komposit= Signal-överföring via en RCA-kabel
Komponent= Separat signal-överföring för vardera färg (RedGreenBlue)
ScartRGB går inte av för hackor heller men jag har inte fått det att uppnå samma kvalitet som på komponent på mina prylar men det kan variera kraftigt.
Köpte du en scartkabel så är det inte komposit MEN det behöver inte för den delen betyda att du överför signalen som ScartRGB. Läs manualen, du har troligtvis två scartingångar på tv'n varav den ena är en RGB, möjligtvis båda två men ej troligt. Skifta isåfall till AV1/RGB1.
OCh som sagt, kolla vad boxen skickar för utsignaler, skickar den komponentsignal men via scarten så ska du ha en Scart-komponent som du visade i första inlägget. Men det tippar jag på att den INTE gör.

ja kunde ändra i min box från canaldigital, vilken sorts utsignal jag ville ha.. när ja satte igång RGB så blev bilden lite gröndassig, men de kan ju berott på kablarna iofs..

Swedie skrev:
2457178 Enligt mitt ovan inlägg, köpte jag en komposit-kabel eller?

Jag försöker få bot på nyanser på TVn som helt enkelt inte blir bra... med VGA-kabel från min bärbara då blir det Perfekt.. eller ja så bra det går, vilket är riktigt bra.

Men från min Comhem-skit till lcdns scart så ja, se på bilden nedan så kanske ni förstår mitt problem. Nyanserna är väldigt dåliga. Allt för mycket att det som är mörkt på TV är mörkt + mörkt runtomrking så det blir väldigt mörkt.. och det som är ljust, är ofta överljust.

Se på bilden med blå fotboll. EuroSport 2, som sänds via digital-tv comhemdosan. Ser ju ut som en lågupplöst jpegbild.

What's da pröblem

(om ni undrar så har jag min vanliga bildrörs-tv från grott-tiden ovanför för att jämnföra med. samma bild sänds ut)

Om det är röd vit gul kontakt i icke scartänden ja. Men den på bilden ser ut som en Komponent (blå/grön/röd)

VGA kabeln har RGB eller komponentkoppling(kan man kalla det).

Comhem-skit kan jag inte ett smack om (snål och vägrar betala ännu mer för skitkanaler). Men förmodligen är det den som sänder ut taskig signal kontrollera manualen om den har andra utgångar ev kan en av scartkontakterna om den har mer än en ha bättre utgång.

Tv-bild på storbildstv gör att man upptäcker hur taskig upplösning själva tvsändningen har upptäckte jag. Kontrollera om du har samma dåliga bild om du kör med TV1 eller TV2 via boxen.

För egen del är det en j-a skillnad om man kör DVD via komponent eller TV i kvalitet.

Här kan du läsa på om olika kabeltyper, där förklarar de även ingående vad skillnaden mellan tex:

komposit
komponent
RGB
scart

är. Det kan vara bra att veta för det är många som har fått det helt om bakfoten.

I ditt fall, där du anser att du har skitbild fårn din comhembox till din LCD, så ska du först och främst kontrollera:

Att din box sänder ut RGB via scarten. Många boxar (alla typer av digitalboxar, satellitmottagare etc) har detta valbart, om de ska skicka ut RGB-signal, YC (s-video) eller kompositsignal (en scartkabel kan innehålla alla tre typer).

Sedan bör du kolla upp i manualen till din TV, vilka scartingångar som är byggda för RGB-mottagning. Det är väldigt sällan som alla scartkontakter på en TV har RGB-pinnarna kopplade, och om en scartkontakt klarar s-video, så klarar den inte RGB (typdligen pga krock i stiften). Detta bör dock vara dokumenterat i manualen.

Hur har du kopplat in din laptop? Via VGA-kabel (15-pins dsub) eller DVI? Eller kanske s-video? Du bör tänka på att en digitalbox som kör RGB kommer ev ha lite bättre bild än en s-videokälla (beroende på bildkvalité från grunden), men kommer ändå vara sämre än tex VGA (pga lägre upplösning) och ännu sämre än DVI (som är digitalt hela vägen).

Kom även ihåg att komponent som näms i samband med hdtv inte är samma som RGB.

Swedie: Den kabel ser ut som en RGB, om din lcd är hd-ready vill den troligen ha komponent signal och om du försöker överföra RGB så fungerar det mindre bra.

Edit: Aldrig fel med en wikipedia länk http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Glömde tydligen länken,

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=278

Och även om en TV är HD-ready så är det klart den tar RGB, dock blir det inte HD-upplösning (720p). För det krävs komponent (eller digital dito, HDMI eller DVI). Dock måste man koppla upp hur en eventuell SCART-ingång är kopplad, om den tar komponent eller RGB.

Comhem boxen skickar bara ut RGB på dom digitala kanalerna annars får du composit dvs 1an 2an filmkanalerna mfl

jayjay skrev:
2463441 Glömde tydligen länken,

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=278

Och även om en TV är HD-ready så är det klart den tar RGB, dock blir det inte HD-upplösning (720p). För det krävs komponent (eller digital dito, HDMI eller DVI). Dock måste man koppla upp hur en eventuell SCART-ingång är kopplad, om den tar komponent eller RGB.

Både komponent och RGB klarar hd upplösning.. enda praktiskta skillnaden i dom två är att i komponent så delar G kabel med H och V synk som ligger separat i RGB RGB är en bättre överföring om man har möjlighet att välja men få tv kan ta emot RGB annat än via scart

Last edited:
Så om jag ska få bästa kvalite ur min Comhem-box, en
Humax CX-FOX C
Info: http://www.comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&_pageLabel=publik_page_kund_tv_start

... så räcker en vanlig Scart-kabel..
Eller finns det att köpa en speciell kabel som kan leverera fler färgnyanser?
Isåfall, vänligen visa bild eller länka till en sida med info.

Jag tänker så här, i med att comhemboxen skickar RGB via TV-scartutgången. Så borde jag kanske skaffa en sådan på bild i första inlägget?

Alltså...

Scart->delning till RGB + ljud. Så jag behöver då Scart-> 5-kabelspryl?

Last edited:
RGB är ingen kontakt-typ, det är en signaltyp. Oftast använder man SCART för att leverera RGB-signaler, dvs rgb via scart in till tv via scart.

Såvida ditt scartuttag på TVn är gjord för RGB-signaler så ska du använda en helt vanlig scart-kabel.

Det du ska kontrollera är som sagt, att boxen är konfiguerad för att skicka RGB-signaler i scarten, och att du använder ett scartuttag på TVn som är gjord för RGB.

På sidan 50 i din manual
http://www.comhem.se/publik/pdf/humax_foxc_sv.pdf

Beskrivs det att du kan välja mellan CVBS (komposit) eller RGB.

Vad gäller din TV, så måste du referera till din manual för att kolla vilka scartuttag som är gjorda för RGB (annars kommer den falla tillbaka på komposit gissar jag på).

Var kan jag köpa en 10 meter lång VGA-kabel? Eller vänta, hmm. Då måste jag ju hålla på o fibbla bakom monitorn. Eller finns det en switch av något slag man kan köpa oxå så man snabbt kan byta kanal så att säga.

Jag har ju även DVIport eller vad det heter på mitt 7800GT-kort. Är det en kontakt jag kan använda till nått roligt?

Jag vill ha VGA-bild överförd till min LCD-TV nu! Det funkar inte med något annat, så är det bara.

Hjälp mig!

Swedie skrev:
2575573 Var kan jag köpa en 10 meter lång VGA-kabel? Eller vänta, hmm. Då måste jag ju hålla på o fibbla bakom monitorn. Eller finns det en switch av något slag man kan köpa oxå så man snabbt kan byta kanal så att säga.

Jag har ju även DVIport eller vad det heter på mitt 7800GT-kort. Är det en kontakt jag kan använda till nått roligt?

Jag vill ha VGA-bild överförd till min LCD-TV nu! Det funkar inte med något annat, så är det bara.

Hjälp mig!

DVI är ju bättre om din tv klarar det! ( antar att du ska ha bilden från dator nu..) annars en 10m vga.. antingen en dator affär eller om du vill ha en fetar modell så ordnar en bra "hifi" affär det.. DVI antar jag är samma..

Swedie skrev:
2575573 Var kan jag köpa en 10 meter lång VGA-kabel? Eller vänta, hmm. Då måste jag ju hålla på o fibbla bakom monitorn. Eller finns det en switch av något slag man kan köpa oxå så man snabbt kan byta kanal så att säga.

Hjälp mig!

10 meters VGA bör du kunna hitta i vilken datorbutik som helst. DVI kommer du inte kunna köra i de längderna, i bästa fall kan du använda upp till 7 meter, mer än 5 skulle jag inte rekommendera. Detta pga den höga frekvens som DVI signaler färdas via, detta generar tydligen väldig signalförlust.

VGA är inte alls lika känslig. Fördelen med DVI är att du inte behöver justera inställningar för att få perfekt bild, men med lite tweak får du nästan lika bra bild med VGA som DVI (men givetvis, DVI är ju creme de la creme).

Se också till att pixelmappa ordentligt, för ultimat bild. Dvs, matcha TVns _riktiga_ upplösning (oftast 1280x720 för 32", 1366x768 för 40") och se till att justera de inställningar som du kan för att få en perfekt bild om du försöker se på http://www.pixelmappat.nu/ på din TV.

Ladda ner lite 720p-filmer/tvserier och njut av den i dagsläget bästa bildkvalité som du kan uppnå!

Lycka till.

Det verkar vara olika meningar om det mesta som vanligt. Kul! Annars blir det ju inget dskussionsforum.

DVI-kablar kan ofta fungera i längder över 7 meter. Det är dock inget som stöds i standarden. Testa med http://www.lindy.com/int/ . Deras DVI-kablar kör jag själv med i 1o meter med gott resultat. Annars finns det snordyra optiska DVI-kablar som klarar hundratals meter. För lite lyxigare kablar finns ju alltid http://www.marcuscables.com/

Tänk på att många av våra kabelkanaler, sattelitkanler och marksända kanaler är hårt komprimerade och har en generellt taskig kvalitét. Detta märktes inte så mycket med en analog tv. Men med en högupplöst digital tv så märks varje defekt som koblaffa i ansiktet.

En bra Scartkabel som matas med RGB visandes en kanal med bra kvalitét, som Canal+ eller liknande, ger en underbar bild. RGB och Komponent är det ingen större skillnad på, kvalitétsmässigt. Det skiljer mest på hur synksignalen överförs. Däremot kan olika tv-apparater hantera olika signaler olika bra.

Vad som blir bäst hos dig får du testa dig fram till. Lycka till.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick