Schysst ryggsäck/bag för hojåka?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Halloj.

Jo, jag undrar om ni har ngt bra tips på ngn ryggsäck alt bag i runt 65-70 L storlek som endast har remmar till bärsystemet och kanske några till. Vill inte ha en massa fladdrandes och som man ändå inte använder. Den skall vara slitstark, robust och skyddad mot väta. Ute efter en som helst har avbärarbälte så att inte allt hänger på axlarna. Ngn idé?:)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ja körde Västervik - Helsingborg tor med min 100 L Berghaus Vulcan som var fullpackad.

Det GÅR men är inte att rekommendera, hojen blir väldigt vindkänslig med en så stor, tung och framförallt hög tyngdpunkt.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Menar du på allvar att du tänkt köra hoj med en 60 liters ryggsäck? :näsblod

Största ryggsäckarna för hojåkning jag vet om ligger på ca 30 liter.
T.ex. Kriega R35: http://kriega.com/pages_uk/r35/R35frameset.html

Vill du ha mer utrymme så skaffa sidoväskor eller en packrulle.

Jo, jag menar allvar. Jag åkte Gbg-Lund T&R med en sådan stor väska som jag har nu och som börjar bli lite väl sliten, men det är inte huvudfrågan. Till sådana resor vore det bättre med packväskor. Nu gäller det korta sträckor som tex 1-3 mil. Jag brukar släpa runt lite kläder mm i mitt jobb, så därför frågar jag.

Kanske kan ha nytta av en 35 L också. Snygg var den ivf:)

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Ja körde Västervik - Helsingborg tor med min 100 L Berghaus Vulcan som var fullpackad.

Det GÅR men är inte att rekommendera, hojen blir väldigt vindkänslig med en så stor, tung och framförallt hög tyngdpunkt.

Jo, jag har märkt det. Det blir svajigt och kräver mer koncentration utöver körningen på att stabilisera upp packningen. Kriega konceptet kände jag inte alls till. Det var sådant jag letade efter bl a!:)

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Som att köra Formel 1 med husvagn... byt hoj till touring eller lägre klass om du ska köra med tung packning ;)
En sporthoj är bara gjord för en person utan packning.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Köp en tankväska typ biltema ( kostar nån hundring ) 30 liter och en vanlig ryggsäck på 30 - 40 liter så blir det nog bättre! kör själv det till jobbet när jag har mycket å släpa på! :tummenupp

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Som att köra Formel 1 med husvagn... byt hoj till touring eller lägre klass om du ska köra med tung packning ;)
En sporthoj är bara gjord för en person utan packning.

Jo, jag vet, men ville ha en sporthoj och åker inte varje dag med tung packning och de gångerna jag gör det så hade det varit bekvämt med en bra väska som sitter bra på ryggen. En väska som man ha lite i vanliga fall också dvs anpassad att inte enbart ha vid hojåkning eller enbart till fots. Nu har jag en väska som har bärremmar, men dessa är utifall att man vill slänga upp den på ryggen ibland. Den är inte avsedd att i huvudsak ha på ryggen, men det har blivit mkt bärande på ryggen pga otympligheten.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Köp en tankväska typ biltema ( kostar nån hundring ) 30 liter och en vanlig ryggsäck på 30 - 40 liter så blir det nog bättre! kör själv det till jobbet när jag har mycket å släpa på! :tummenupp

Jag kikade på en Biltema tankväska, men sitter magneterna tillräckligt bra på plåttanken?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kikade på en Biltema tankväska, men sitter magneterna tillräckligt bra på plåttanken?

Polarn' kör med en sådan på sin VFR, sitter klockrent. :)

Jag har en väska över, en jäkligt bra sådan - Oxford Sports

resize.php

I nyskick, säljes pga plasttank på Millen...kan skeppa den för en 300-ing ink. frakt. :huvet :D

/J

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
mycket slitstark, få remmar, vattenavvisande, går o få helt vattentät, finns att köpa extra-fickor för att "bygga ut". På modellen jag har (gugner 50L) kan man ta bort avbärarbältet om man vill, så kan man sätta någon enklare rem genom väskan kring midjan och låta väskan bära av på mc:n istället för höfterna.
Finns väl som modeller mellan 30 - 100L+ =P

se klättermusens hemsida.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll