Scotland 2010

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Gå ner till inlägg 13 så börjar min reseberättelse där :tummenupp

Hej!
Hoppas att julen varit bra själv känns det som man behöver gå på diet nu:tungan.

Har hunnit att planera resan nästa år lite grovt o den blir lååånnnggg:skrämd.

Så här kommer planeringen


26/7 starta hemma i Åryd vid cirka 0.00 kör bron till Danmark sen färja Rödby-Puttgarden Tyskland ner genom Holland, Belgien, Frankrike sammanstråla med Richard (som kommer från södra Frankrike) innan tunneln sen till newbury o slagga hos Graham 150 mil:dummer:crash

27/7 besöka Grumpy i london dyno bänkning bla. 10mil

28/7 från newbury till lands end o sen vidare norrut så långt vi kan troligtvis Bristol tyvärr motorväg 70 mil.

29/7 vidare mot moffat Dumfriesshire för att sammanstråla med resten av gänget på Buccleuch arms hotel. 50mil

30/7 10.00 från moffat förbi Glasgow passera loch lomond, glencoe, fort william, fort augustus, loch ness, ullapool och sen till inchnadamph:Bugar 48 mil

31/7 körning till glenmorangie destilleriet sen john ogroates därefter tillbaka till inchnadamph.:banana 42 mil

1/8 körning norrut på kustvägen genom Scourie Durness to tongue, lairg lunch på lairg highland hotel sedan körning upp för sidan av loch shin till laxford brige o sen tillbaka till inchnadamph:yoparty. 27 mil

2/8 inchnadamph till moffat dumfriesshire 50 mil

3/8 moffat till newbury ev ace cafe london 54 mil

4/8 starta från Newbury därefter tunneln till frankrike, belgien, Holland, Tyskland, Danmark, Sverige o sen hem 150mil:gråta.

Cirka 650 mil totalt:galen

Tror nog att hojen får stå några dagar efter den rundan :rolleyes:.

Någon som är lika galen :tungan?


/Maveric
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Skottland verkar vara vara ett trevligt resmål. Personligen är jag lite skraj för vänstertrafik.

Det är ett minst sagt späckat körschema. Nu har du iofs tourat tidigare och har erfarenhet, men det är långa etapper varje dag.
Cykelbyxor och sportdryck kan vara trevliga resekamrater:tummenupp

Lycka till!
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Skottland verkar vara vara ett trevligt resmål. Personligen är jag lite skraj för vänstertrafik.

Det är ett minst sagt späckat körschema. Nu har du iofs tourat tidigare och har erfarenhet, men det är långa etapper varje dag.
Cykelbyxor och sportdryck kan vara trevliga resekamrater:tummenupp

Lycka till!

Hej!
Därför är det skönt att ha resesällskap som är Engelsmän i fall man är ute o kör helt galet:tummenupp.

Jo körsträckorna är rätt rejäla:näsblod tror nästan jag ska investera i en airhawk dyna:tummenupp.
Värsta sträckorna är till o från Uk:näsblod, får se om jag ev lägger upp dom på två dagar var.
Som sagt detta är första grova planeringen:) allt kan hända ,det längsta jag kört på denna hojen under en dag är 75mil o det var ok även dagen efter:rolleyes:.
Största problemet blir nog om det börjar regna hela vägen oxå:gnissla.


/Maveric
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Ett tips:

När du närmar dig Glasgow, håll lite väster och ta färjan över till Arran (Scotlands nyaste och ett av de bästa distellerierna) och vidare till Islay (landets bästa Whisky finns här) ....ta sedan färjan på Islays nord/östra sida till fastlandet så är du på G igen.....

Tråkigt att vara i Scottland och missa dessa juveler till öar!!:tummenupp
 

Hudik

Guest
Det där lät som en trevlig tripp, men rövdödarresa. :eek:ntiröven
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ett tips:

När du närmar dig Glasgow, håll lite väster och ta färjan över till Arran (Scotlands nyaste och ett av de bästa distellerierna) och vidare till Islay (landets bästa Whisky finns här) ....ta sedan färjan på Islays nord/östra sida till fastlandet så är du på G igen.....

Tråkigt att vara i Scottland och missa dessa juveler till öar!!:tummenupp

Tar tacksamt emot tipset:tummenupp.
Finns nog möjlighet på hem vägen att ta en avstickare dit:D.


/Maveric

Det där lät som en trevlig tripp, men rövdödarresa. :eek:ntiröven

Jo jag har det på känn att en r*v transplantation inte kommer att ligga långt borta:död:D.
Men tänk jag kan nog sitta på spikmatta sen utan problem:).
Ser det lite som ett mandomsprov typ :tungan:).


/Maveric
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag var en vända i Skottland 2006, det blev mycket mil men inte på långa vägar det du beskriver. Finns det inte risk att du bommar en del av själva resans syfte, att se Skottland, om du bara ska jaga mil?

Som tidigare nämnts så kolla Öarna när du är i närheten, strunta i Nessie, alla Europas bussar är runt Loch Ness på sommaren.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jag var en vända i Skottland 2006, det blev mycket mil men inte på långa vägar det du beskriver. Finns det inte risk att du bommar en del av själva resans syfte, att se Skottland, om du bara ska jaga mil?

Som tidigare nämnts så kolla Öarna när du är i närheten, strunta i Nessie, alla Europas bussar är runt Loch Ness på sommaren.

Tackar för synpunkterna :).
Jo man kan tycka att det blir långa sträckor men dom längsta är transport sträckor o körningarna i själva Skottland är tillsammans med gsx1400.org klubben därav vägvalet:).
Som sagt än så länge en grov planering o beroende på vad som händer efter träffen dvs. från måndagen den 2/8, kan det bli några dagar till för egen utforskning av ex. öarna:tummenupp



/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Börjar så smått att få resfeber :D, är ju bara drygt 2 veckor kvar nu :tungan.

de flesta b&b är klara o det verkar som jag skiftar bakdäck innan jag drar annars är det nästan 300 mil kvar på det gamla, men jag kan ju alltid sätta på det när det nya är slut här hemma:tummenupp

Så här ser planeringen ut nu:

25/7 starta hemma i Åryd vid cirka 6.00 kör bron till Danmark sen färja Rödby-Puttgarden Tyskland ner til Holländska gränsen sen övernatta 90mil.

26/7 köra igenom Holland,Belgien, Frankrike därefter tunneln under kanalen sen till Horley o slagga hos Graham 60 mil.

27/7 besöka Grumpy i london dyno bänkning bla. 10mil

28/7 från Horley till lands end o sen vidare norrut så långt vi kan troligtvis Tvierton tyvärr motorväg cirka 60 mil.

29/7 vidare mot moffat Dumfriesshire för att sammanstråla med resten av gänget på Buccleuch arms hotel. cirka 60mil

30/7 10.00 från moffat förbi Glasgow passera loch lomond, glencoe, fort william, fort augustus, loch ness, ullapool och sen till inchnadamph där träffen är (gsx1400.org MCR8)48 mil

31/7 körning till glenmorangie destilleriet sen john ogroates därefter tillbaka till inchnadamph. 42 mil

1/8 körning norrut på kustvägen genom Scourie Durness to tongue, lairg, lunch på lairg highland hotel sedan körning upp för sidan av loch shin till laxford brige o sen tillbaka till inchnadamph. 27 mil

2/8 inchnadamph till moffat dumfriesshire 50 mil

3/8 moffat till Horley ev ace cafe london 54 mil.

4/8 Horley tänkt som vilodag allt Poole bike night.

5/8 Southamton hälsa på några vänner o sova över 13mil.

6/8 ACE Cafe london på eftermiddag kväll bike night sen Horley 13+8mil :)

7/8 starta från Horley därefter tunneln till frankrike, belgien, Holländska gränsen vila 60mil.

8/8 Tyskland, Danmark, Sverige o sen hem 90mil.


Cirka 680 mil totalt


Kommer att bli kul ska även göra en engelsk klassiker dvs. end to end (lands end till john o'groates) :tummenupp.

Ska försöka att uppdatera här under resan men vis av erfarenhet från Italien resan förra sommaren så kan det vara siså där med wifi kopplingar, men det lär märkas om jag kommer ut på nätet:tummenupp

/Maveric
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!

Ville bara tala om att jag lever :D.

Har kommit ner till Horley nu o kört 342mil fo far rumpan är fortfarande ok :tummenupp.

Men vilka vägar i skottland :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:yoparty :yoparty .

Har tagit hojen till gränser jag inte visste fanns :D.

Även videofilmat den resan :banana.

Om ni gillar långa svepande kurvor utan någon större trafik, norra högländerna i Skottland is tha shit :Bugar.

Enda negativa är knotten :brinnerup dom anfaller i gigantiska moln typ var tvungen att ha rengjackan ,handskar och hjälm på när jag monterade väskorna på hojen:huvet för o inte bli sönderbiten:gnissla.

kommer o uppdatera tråden så fort jag är hemma .

/Maveric

Skottland verkar vara vara ett trevligt resmål. Personligen är jag lite skraj för vänstertrafik.

Det är ett minst sagt späckat körschema. Nu har du iofs tourat tidigare och har erfarenhet, men det är långa etapper varje dag.
Cykelbyxor och sportdryck kan vara trevliga resekamrater:tummenupp

Lycka till!

Apropå vänster trafik eftersom jag tog tunneln till england så kommer du ut direkt på motorvägen o jag kom mitt i rusningstrafiken :tungan.

Men det funkade faktiskt bra o har så gjort hela resan so far :).

Jag har inte använt något extra vad det gäller dynor eller cykelbyxor men umpan mår bra ändå, har mest känt mig bra faktiskt.
Var väl lite sliten när jag kom till Venlo i Holland på vägen hit ,hade kört 94 mil den dagen:brinnerup men det är det längsta dags etappen hittills :).

/Maveric
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
tänkte bara säga att jag är hemma nu kom hem vid 8tiden igår.

Körde från Ace Cafe i London vid 8tiden dagen innan (+1 timme här)

Landade i Calais via Eurotunneln vid 0010 på natten sen drog jag igenom Europa totalt 7 länder :yoparty.

Så jag körde 150 mil på under 23 timmar totalt har jag kört 701 mil på 2 veckor men är bara trött har inte ont faktisk :).

Men jag behöver umgås lite med familjen nu ett par dagar sen sätter jag mig o skriver hela reseberättelsen + bilder.
Hade nästan 10gb bilder o film så jag ska nog hitta nått att visa:tummenupp.


/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Skottland 2010

Här är berättelsen om min resa till Skottland o tillbaka.
Allt började med att GSX1400.org klubben skulle ha sin MCR8 träff i Inchnadamp norra högländerna Skottland sen blev det lite mer typ :D .

25/7
Startade i Regn :näsblod hemma i Åryd Blekinge kl 6.00 på morgonen tog E22 mot Öresundsbron regnet slutade när jag kom till Lund, vilken början på min resa hmmm.
Över bron o igenom Danmark till Rödby o färjan till Puttgarden.
Startade i puttgarden tog A1:an ner till Hamburg för att där ta av väster ut mot Bremen.
Där började det ”roliga” med Tyskland VÄGARBETE :huvet slutade att räkna efter det 20:e ,km långa köer Sen vidare mot Munster o Essen där det började regna igen hmm :mad: .
Sen in i Holland o till staden Venlo o mitt B&B De Laan anlände där blöt men fick ett varm mottagande av min värdinna :tummenupp där som tog 35euro för en natt i ett eget rum på 3:e våningen med fönster mot gatan(vet vad du tänker men sova var det som sagt:D ).
Vilket var bra för hojen stod därnere vid husväggen så om alarmet hade gått igång på natten så hade jag hört det.
Hade kört 93mil so far o denna kvällen var faktiskt enda gången jag kände mig riktigt öm i rumpan:arsele .

26/7
Tittade ut på morgonen o regnet stod som spö i backen tack så mycket :gnissla .
Men bara o ta frukost sen upp på hojen Bild1 o starta körningen mot Calais.
Startade i ett riktigt åskregn o det pågick i cirka 4mil tills jag kom till Einhoven där regnet upphörde o gps kaoset startade.
Kartan jag har i min Garmin är från 2009 men hela motorvägsnätet i Einhoven var helt ändrat.
Så efter en rejäl felkörning fick jag stanna o läsa ut vilka vägar som gällde o göra som man gjorde förr läsa på skyltarna alltså :rolleyes:.
Vidare in i Belgien mot Antwerpen, Gent o Brugge därefter in i Frankrike.
Passerade Dunkerque anlände därefter i Calais för att ta Tunnel tåget till Folkstone i England.
tog en bensträckare efter att jag parkerat på tåget .
Startade i folkstone o tog M20 mot horley, med tanke på att jag aldrig kört vänster trafik förr så var man lite orolig hur det skulle gå.
Man får ingen uppvärming när man kommer ut från tunnel terminalen utan rakt ut på motorvägen bara vilket inträffade mitt i rusningstrafiken jippi :tungan.
Men det gick bra faktiskt hade jag inga problem alls med det under hela min UK vistelse :tummenupp.
Tog mig utan större problem till Horley o min vän Graham som hade satt öl på kylning tills jag dök up o även satt på utomhus bubbelbadet viket var skönt :banana
Cirka 52mil.

27/7
En mellandag vad det gäller körning blev nog bara 10 mil idag :rolleyes:.

Körde till en annan vän Paul ”grumpy Watson som har en bänknings firma öster om london Bild 2DynoSpeed Developments o kör dragrace med hojar också.
Han är inte det minsta Grumpy(grinig)utan en trevlig prick:tummenupp.
Där efter hem till Graham igen o ta det lugnt o jag lyckades nämna för Graham att jag aldrig varit på en riktig engelsk pub, så vi tog en snabb runda ner till hans lokala pub viket var kul upplevelse :yoparty:yoparty:yoparty.

28/7
Startade jag Graham o Antony en annan vän vår körning ner till Lands End Englands sydost spets för att göra en sk. Klassiker (Lands end to John o’groates ) :yoparty.
På väg dit passerade vi Stone Henge Bild3 så vi tog en bensträckare där ,trodde faktisk det var större än vad det var men nu har man varit där :rolleyes:.
Kom till Lands End på eftermiddagen precis innan fotografen som sköter dokumenteringen av körningen skulle packa ihop för dagen , så vi fick vår bild med oss o hojarna vid namn pålen dom har där Bild 4 5min senare började det regna snacka om timing.
Körde tillbaka en bit till Penzane o köpte min första Fish&chips faktiskt gott .
Sen drog vi vidare upp mot Tiverton där vi skulle övernatta.
Hade slutat regna när vi kom dit på kvällen Graham hade bokat ett familjerum med en dubbel säng o en enkel säng så vi hade en liten diskussion vem som skulle ha enkelsängen men Antony var snabbast så jag fick dela säng med
Graham :eek: .
Undrar om vi var själva på vandrarhemmet annars kan ingen ha sovit där med 3 gubbar som snarkade så vi själva var tvunga att ha öronproppar :trött :lol .
67mil

29/7
Startade vis 8 tiden på morgonen med att köra till en pub i närheten som dom rekommenderat på vandrarhemmet Bild 5 för att äta frukost o givetvis är man i England så ska man prova en sk. Full English innerhållande stekt ägg potatisplätta champinoner blodpudding tomat vitabönor i sås och givetvis bacon man blir mätt inga problem :hihi.
Sen drog vi vidare upp mot Tickled trout hotel in Preston för att möta upp med några GSX1400 ägare som skulle upp på träffen också.:)
Därefter mot Gretna Green Bild 6 för att träffa ännu mer kompisar tror vi var cirka 50 hojar när vi drog därifrån up till Moffat Skottland o Buccleuch arms hotel Bild 7 där vi skulle övernatta:).
Dave som äger hotellet är själv biker han kan en hel del goa vägar runt Moffat o på hotellets innergård finns i alla fall 10 mc garage plus en stöddig järngrind in så kan bara rekommendera hotellet:tummenupp .
60Mil

Fortsättning följer
 

Bifogat

  • DSCN4482a.JPG
    DSCN4482a.JPG
    82.5 KB · Visningar: 101
  • DSCN4547a.JPG
    DSCN4547a.JPG
    148.9 KB · Visningar: 91
  • DSCN4544a.JPG
    DSCN4544a.JPG
    142.8 KB · Visningar: 92
  • DSCN4541a.JPG
    DSCN4541a.JPG
    177.2 KB · Visningar: 120
  • DSCN4527a.JPG
    DSCN4527a.JPG
    167.9 KB · Visningar: 121
  • DSCN4516a.JPG
    DSCN4516a.JPG
    69.4 KB · Visningar: 91
  • DSCN4489a.JPG
    DSCN4489a.JPG
    72.3 KB · Visningar: 99
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
30/7
Bifogar lite bilder från puben igår kväll :fyllisarBild1-4
Käkade frukost på hotellet o valde en full Buccleuch arms breakfast ungefär samma som full english + haggis o lite mer av allt haggis var faktiskt gott :tummenupp .
Bifogade en bild på mc garagen på hotellet Bild 8
Startade kl 10 vår körning upp till Inchnadamph det hade kommit några mer under morgonen så vi var ett rätt stort gäng nu o gjorde en bensträckare vid Loch Lomond Bild 5 där Osbound fick göra en nöd rep. Av sin hoj efter en kabelbrand under sadeln :brinnerup,(låg 4 hojar efter innan vi kom till Loch Lomond när ett reält rökmoln kom från hans hoj).
Ett verktyg hade vibrerat ner i strömuttaget o kortslutit det mesta eftersom den inte var avsäkrad, detta gjorde att powercommandern brann upp bild 6 :brinnerup.
Men han lyckades förbikoppla den o var med på hela resan.
Sen förbi Glencoe ,Fort William,Fort Agustus Loch Ness, Ullapool sen Incnadamph Lodge där träffen är Bild 7 :yoparty:banana.
cirka 48Mil
fortsättning följer
 

Bifogat

  • DSCN4616a.JPG
    DSCN4616a.JPG
    120.5 KB · Visningar: 77
  • DSCN4587a.JPG
    DSCN4587a.JPG
    137.5 KB · Visningar: 96
  • DSCN4575a.JPG
    DSCN4575a.JPG
    129.7 KB · Visningar: 74
  • DSCN4558a.JPG
    DSCN4558a.JPG
    142.7 KB · Visningar: 77
  • DSCN4556a.JPG
    DSCN4556a.JPG
    121.9 KB · Visningar: 71
  • DSCN4555a.JPG
    DSCN4555a.JPG
    98.4 KB · Visningar: 73
  • DSCN4549a.JPG
    DSCN4549a.JPG
    88 KB · Visningar: 78
  • DSCN4873a.JPG
    DSCN4873a.JPG
    58.8 KB · Visningar: 77
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
31/7
Körning till john o groates för att bli fotade, jag Graham o Antony o vi fick sällskap av Jason som tyckte det lät roligt med en runda upp där Bild 1 :tummenupp.
Man kan säga att vädret i Skottland är nyckfullt :näsblod, någon sa innan jag åkte från Sverige att om du inte är nöjd med vädret vänta 10min jag skrattade åt detta men det ÄR SÅ tro det eller ej :tungan.
Kom upp där o det var uppehåll så länge fotografen fotade sen började det regna hmm :gnisslaBild 2 .
Men vi drog ner till Tain o Glenmorangie whisky destilleriet för att sammanstråla med resten av gänget :bananaBild 3-4 .
Sen drog vi i samlad trupp nordväst upp genom norra högländerna o tillbaka till Inchnadamph lodge Bild 5 .
Vilka vägar här uppe tror jag får karva ut lite stoppning i hjälmen så grinet får plats..:D:yoparty
På kvällen var det party o live band (Black isle rock orkestra) :yopartyBild 6 o även utdelning av long distance award gissa vem som fick det :rolleyes:(342.2 mil hittills) Bild 7 gött röj :fyllisarmen var lite försiktig med ölen vilket fick mina kompisar o undra varför :vaBild 8 ,när jag sa att vi har 0.2promille som alkohol gräns i Sverige trodde dom mig först inte :confused: o för mig känns det inte ok med alkohol o mc körning punkt :död (0.8 i UK).
Men vi hade riktigt kul kom inte i säng förrän 4 på morgonen :banana:banana.
cirka 42mil

Fortsättning följer
 

Bifogat

  • DSCN4778a.JPG
    DSCN4778a.JPG
    122.8 KB · Visningar: 83
  • DSCN4774a.JPG
    DSCN4774a.JPG
    94.8 KB · Visningar: 90
  • IMAG0037a.JPG
    IMAG0037a.JPG
    67.4 KB · Visningar: 73
  • DSCN4742a.JPG
    DSCN4742a.JPG
    88.4 KB · Visningar: 71
  • DSCN4686a.JPG
    DSCN4686a.JPG
    91 KB · Visningar: 69
  • DSCN4678a.JPG
    DSCN4678a.JPG
    96.5 KB · Visningar: 85
  • DSCN4639a.JPG
    DSCN4639a.JPG
    146.1 KB · Visningar: 78
  • DSCN4630a.JPG
    DSCN4630a.JPG
    171.7 KB · Visningar: 79
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
1/8
Körning till Lairg för lunch på Lairg higland hotell Bild 1 3 rätters riktigt gott mm:tummenupp.
Sen därifrån till laxford brige ,Tounge Bild 2 , Scourie o sen hem till Inchnadamph blev lite inspirerande körning sista biten där:D, video finns på tuben hmmmmm:Bugar:Bugar:Bugarhttp://www.youtube.com/watch?v=RVzL7yKrejA.
Cirka 27mil

2/8
Lite vemodigt i dag :( för vi skulle börja resan ner till Moffat, körde ungefär samma väg ner som upp passerade Ullapool Bild 3, vi körde några snedsprång som Ronnie o Craig visste om eftersom dom bor i närheten Bild 4.
Stannade till o käkade i Fort Augustus Bild 5 som är väst spetsen på Loch Ness, vädret var bra idag inget regn jippi :Bugar.
Passerade Glencoe en bergkedja Bild 6 , Så ner till Moffat o samma hotell där o en liten runda på puben :yoparty.
Cirka 50mil

3/8
Startade vid 9tiden vår resa ner till Horley o sa hejdå till dom flesta innan vi tre körde vidare :krama, vemodigt men så är det ibland tyvärr.
Vi körde inte riktig raka spåret ner utan via Schotish corner för att undvika lite motorväg ,vädret var bra idag med så vi kom hem till Graham i Horley utan några större problem :tummenuppBild 7 Antony avvek innan London o Graham o jag hoppade ner i bubbelpoolen igen gud vad skönt efter alla milen Bild 8.:Bugar:Bugar
Cirka 54mil

Fortsättnig följer
 

Bifogat

  • photoa.JPG
    photoa.JPG
    54.8 KB · Visningar: 87
  • DSCN4882a.JPG
    DSCN4882a.JPG
    216 KB · Visningar: 76
  • DSCN4846a.JPG
    DSCN4846a.JPG
    47 KB · Visningar: 67
  • DSCN4839a.JPG
    DSCN4839a.JPG
    141 KB · Visningar: 73
  • DSCN4837a.JPG
    DSCN4837a.JPG
    158.9 KB · Visningar: 71
  • DSCN4832a.JPG
    DSCN4832a.JPG
    130.6 KB · Visningar: 65
  • DSCN4815a.JPG
    DSCN4815a.JPG
    147.6 KB · Visningar: 69
  • DSCN4787.JPG
    DSCN4787.JPG
    60 KB · Visningar: 62

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
4/8
Planerade att köra in till centrala London idag, men fick vänta lite på förmiddagen pga. Åska :huvet.
Men de lugnade ner sig innan lunch så jag körde inåt kom ungefär halvvägs när himlen öppnade sig bara till o stanna o på med regnstället shit :mad: .
Fortsatte inåt men vilka köer :näsblod tog tid att köra men till slut började jag se Tower bridge så jag monterade kameran o körde över den sen vidare, passerade Buckingham Palace Bild 1 o vidare till Trafalgar square o parkerade en bit därifrån .
Gick en runda o fotade en del sen ville jag köra vidare :).
Snacka om trafik i city, kört i en del storstäder men denna hade en hög puls hela tiden .
Å kolla polisens hojar :D :D Bild 2.
När jag kom tillbaka till hojen så satt det en kvinnlig biker där o väntade på att parkerings tiden skulle bli fri vilket jag hade missat ,tydligen ska man sms:a in o betala på det viset men jag har inte fått några souvernier än :rolleyes:.

När jag kom så blev hon nyfiken på vad jag gjorde där iom. att hon sett min svenska nummer plåt .
O under tiden vi pratade upptäckte hon en tråkig sak som satt i mitt bakdäck …..
Där satt en liten nubb, kanon men däcket höll fortfarande luften tack o lov:huvet:huvet:huvet.
Så jag började att köra ut till Horley igen via Tower Bridge Bild 3 vilken var öppen när jag kom dit Bild 4 , nämnde det till Graham nar jag kom hem till honom varpå han sa att han bott 30 år i o runt london o aldrig sett bron öppen :D.
Cirka 15mil


Fortsättning Följer
 

Bifogat

  • DSCN4935a.JPG
    DSCN4935a.JPG
    163.7 KB · Visningar: 72
  • DSCN4934a.JPG
    DSCN4934a.JPG
    49.6 KB · Visningar: 69
  • DSCN4924a.JPG
    DSCN4924a.JPG
    78.5 KB · Visningar: 87
  • DSCN4916a.JPG
    DSCN4916a.JPG
    64.7 KB · Visningar: 70

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
5/8
Började dagen med o leta däckverkstad men de jag fick tag i kunde hjälpa mig först på måndag:huvet o jag hade bokat tunneln fredag kväll.
Så jag köpte ett nöd kitt med pluggar, hade redan punkaspray men kände att jag ville vara säker :tungan .
Men jag lät spiken sitta kvar eftersom däcket höll trycket .
( Bild 1 Så här såg spiken ut efter att jag kommit hem endast huvudet har slitits ner :tungan.)
Tog det rätt lugnt o passade på o tvätta hojen den såg ut som en endurohoj efter alla mil i regn Bild 2 Bild 3.
Avslutade med den öl gott :D.
4mil

6/8
Lämnade Graham vid 2 tiden på eftermiddagen för att köra till ACE Cafe Bild 4 :yoparty nordväst om centrala London för dom som inte vet det är ett klassiskt mc fik sen efter andra världskriget.
(ursprungligen sedan 1938 som ett trafik cafe) Ska ni dit försök att vara där på en fredag kväll efter kl18 (bike night) :tummenupp .
Jag kom dit vid 17 tiden knappt några hojar o när jag körde därifrån vid 20 tiden fanns det cirka 600-700 hojar o fler var på ingång :banana:banana .
Fick mig en stor överraskning där i form av Peter Sheffield :krama Bild 5 som hade kört från Skottland bara för att säga hejdå till mig 50mil enkel resa :Bugar:Bugar:Bugar tappade hakan rejält må jag säga bild 6 :D:D.
Körde därifrån vid 20 (Englands tid –1 tim).
Som jag sa tidigare körde jag ner till Tunneln o trodde jag var ute i god tid , vad jag inte räknat med var en rejäl trafikolycka på M25:an :huvetalla filerna var blockerade så jag fick börja gena mellan filerna i ett antal mil :tungan.
Så istället för 30min tillgodo hade jag endast 5min tillgodo pust :skrämd.
Men fixade det o kom ombord på tåget Bild 7 o landade i Calais 10min över midnatt :jisses.

28 mil

Fortsättning följer


/Maveric
 

Bifogat

  • DSCN4988a.JPG
    DSCN4988a.JPG
    65.6 KB · Visningar: 70
  • DSCN4982a.JPG
    DSCN4982a.JPG
    79 KB · Visningar: 76
  • DSCN4980a.JPG
    DSCN4980a.JPG
    78.8 KB · Visningar: 82
  • DSCN4973a.JPG
    DSCN4973a.JPG
    61.6 KB · Visningar: 71
  • DSCN4965a.JPG
    DSCN4965a.JPG
    101.2 KB · Visningar: 73
  • DSCN4959a.JPG
    DSCN4959a.JPG
    63.1 KB · Visningar: 78
  • DSCN5015a.JPG
    DSCN5015a.JPG
    52.4 KB · Visningar: 71
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
7/8
körde igenom Frankrike Belgien Holland o in i Tyskland över natten:brinnerup stannade bara för att tanka vart 36-38 mil :dummer, när jag kört in i Tyskland så var solen på väg upp så jag passade på o fota den Bild 1 :).
När jag började närma mig Bremen kände jag det var dags för en paus så jag svängde in på en rastplats o stängde av hojen fällde ner sidostödet o la huvudet på tankväskan o sov i 15min :trött, sen på att igen upp till Puttgarden o sov på färjan också :tröttBild 2.
Hela tyskland var det köer tror jag genade mellan bilarna i 3 mil på ett ställe så Tyskland tog rejält med tid att passera :gnissla
Upp genom Danmark o över bron för att betala på den Svenska sida varpå tjejen tyckte jag såg trött ut sa till henne att jag startade i Calais 00:10 (detta var vid halv 5 på kvällen)Du skojar sa hon nej sa jag men det är lugnt sa jag har bara 18 mil kvar varpå hon skakade på huvudet :dummer o bad mig ta det lugnt sista biten vilket jag gjorde.
Var hemma vid halv 7 tiden på kvällen något sliten men inte trött :crash.
Hade kört 150 mil på cirka 22 tim ink tåg o färjor o tankstop :galen.

Totalt körde jag exakt 701 mil på 13 dagar o det var inte jobbigt för rumpan :tummenupp kände mer av knäna faktiskt men inget allvarligt :) .

Men har ni chansen att köra till Skottland gör det, ni kommer att bli blöta men vilka vägar vilken natur o trevliga människor :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:yoparty.

Gps är nästan ett måste utom i Einhoven där de inte funkar, alltså med 2009 års karta vill säga :brinnerup.

Men som allt annat det handlar om att planera, o det hjälper om man har vänner som bor där man ska :tummenupp.

Angående priser så kan jag säga att bensinen är lite dyrare där men ölen är klart billigare, boende är inte så farligt om man letar lite o går på b&b först o främst :) .

Euro tunneln ska man tänka till när man bokar för priset ändrar sig hela tiden o vissa dagar är dyrare, men om man är lite flexibel kan man hitta billiga avgångar :tummenupp .

O appropå vänster trafik inga problem körde ju cirka 450mil o allt löpte på bra hela tiden :).
Däremot när jag körde ut från tunnel stationen i Calais på väg hem fïck jag tänka efter lite var nästan på väg att fortsätta köra vänster :lol:dummer


Bifogar en bild när jag har tvättat av pärlan allt resdamm Bild 3 .


The end

Lev väl :D
/Maveric
 

Bifogat

  • DSCN4994a.JPG
    DSCN4994a.JPG
    22.5 KB · Visningar: 53
  • DSCN4997a.JPG
    DSCN4997a.JPG
    53.2 KB · Visningar: 78
  • Bild 022a.jpg
    Bild 022a.jpg
    235.3 KB · Visningar: 80
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för underbar reseberättelse. Jag blir sugen på Skottland. Har varit i Irland och i England några ggr, men har Skottland kvar... :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top