Skribenten
Medlem
Posten tar ut hög avgift för utrikes försändelser med lågt varuvärde
En vara köpt utanför EU med ett pris på 249 kronor blir 187 kronor dyrare bara genom att passera genom Postnords hantering på Arlanda.
Vid förfrågan över vad som ingår i den fördyringen svara Postnords representant Mats Sahlberg först myndigt att: ”varor ska förtullas från första kronan”.
En kontroll med Tullverket ger dock klart besked att dock ingen tullavgift debiteras för sådana små varuvärden.
När Mats Sahlberg får frågan varför han uppgett fel information så ändrar han sig plötsligt och säger att ” ingen tull ska tas ut för värden understigande 1500kr men däremot så ska moms betalas och redovisas på tulldeklaration. Därav avgifterna.”
Att moms debiteras är inget man kan invända emot, att Posten vill ha kraftigt betalt (125 kronor) för att debitera momsen på en vara för så ringa belopp är närmat oskäligt. Jämför med att du handlar i en affär, ”Varsågod, din chokladkaka kostar 15 kronor men vi tar ut 100 kronor i avgift för att debitera dig för momsen.”
I det aktuella fallet så skedde leveransen från Singapore till Sverige med rekommenderat brev på ett par dagar. Men sen blev brevet liggande hos det lokala postutlämningsstället i över en vecka, utan att aviseras!
Postnords kundservice säger efter klagomål att ” jag tyvärr ingen möjlighet att spåra den eller säga vad som kan ha hänt med den.”
Tack för det Posten!
En vara köpt utanför EU med ett pris på 249 kronor blir 187 kronor dyrare bara genom att passera genom Postnords hantering på Arlanda.
Vid förfrågan över vad som ingår i den fördyringen svara Postnords representant Mats Sahlberg först myndigt att: ”varor ska förtullas från första kronan”.
En kontroll med Tullverket ger dock klart besked att dock ingen tullavgift debiteras för sådana små varuvärden.
När Mats Sahlberg får frågan varför han uppgett fel information så ändrar han sig plötsligt och säger att ” ingen tull ska tas ut för värden understigande 1500kr men däremot så ska moms betalas och redovisas på tulldeklaration. Därav avgifterna.”
Att moms debiteras är inget man kan invända emot, att Posten vill ha kraftigt betalt (125 kronor) för att debitera momsen på en vara för så ringa belopp är närmat oskäligt. Jämför med att du handlar i en affär, ”Varsågod, din chokladkaka kostar 15 kronor men vi tar ut 100 kronor i avgift för att debitera dig för momsen.”
I det aktuella fallet så skedde leveransen från Singapore till Sverige med rekommenderat brev på ett par dagar. Men sen blev brevet liggande hos det lokala postutlämningsstället i över en vecka, utan att aviseras!
Postnords kundservice säger efter klagomål att ” jag tyvärr ingen möjlighet att spåra den eller säga vad som kan ha hänt med den.”
Tack för det Posten!