Se upp med Postens avgifter när du handlar varor från företag utanför EU

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Posten tar ut hög avgift för utrikes försändelser med lågt varuvärde

En vara köpt utanför EU med ett pris på 249 kronor blir 187 kronor dyrare bara genom att passera genom Postnords hantering på Arlanda.
Vid förfrågan över vad som ingår i den fördyringen svara Postnords representant Mats Sahlberg först myndigt att: ”varor ska förtullas från första kronan”.
En kontroll med Tullverket ger dock klart besked att dock ingen tullavgift debiteras för sådana små varuvärden.

När Mats Sahlberg får frågan varför han uppgett fel information så ändrar han sig plötsligt och säger att ” ingen tull ska tas ut för värden understigande 1500kr men däremot så ska moms betalas och redovisas på tulldeklaration. Därav avgifterna.”
Att moms debiteras är inget man kan invända emot, att Posten vill ha kraftigt betalt (125 kronor) för att debitera momsen på en vara för så ringa belopp är närmat oskäligt. Jämför med att du handlar i en affär, ”Varsågod, din chokladkaka kostar 15 kronor men vi tar ut 100 kronor i avgift för att debitera dig för momsen.”

I det aktuella fallet så skedde leveransen från Singapore till Sverige med rekommenderat brev på ett par dagar. Men sen blev brevet liggande hos det lokala postutlämningsstället i över en vecka, utan att aviseras!
Postnords kundservice säger efter klagomål att ” jag tyvärr ingen möjlighet att spåra den eller säga vad som kan ha hänt med den.”

Tack för det Posten!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vill man slippa postens avgifter får man skeppa det med en annan leverantör.

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Brevet gick med DHL från Singapore till Sverige. DHL kör inte ut sådana försändelser utan dumpar dem på Postnord. Hade däremot avsändaren skickat med "vanlig" post så tillkommer det inga importavgifter och mottagaren får själv hantera momsen.

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Vet inte om jag missuppfattar, så detta kan tas med en nypa salt.
Men det är ju standard att man får vara medveten om att ens paket som har ursprung utanför EU kan plockas upp av tullen/Posten på terminalen när det kommer in i landet, oavsett fraktsätt.

Enl. mina erfarenheter så brukar gränsvärdet ligga någonstans kring 200 kr för att tullen ska orka bry sig.
Det passerar tusentals paket genom terminalerna varje dag och kontrollerar en ytterst liten del av dessa. Det verkar dock som att de prioriterar de paket som skickas med rekommenderat eller via expressbolag.

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
Vet inte om jag missuppfattar, så detta kan tas med en nypa salt.
Men det är ju standard att man får vara medveten om att ens paket som har ursprung utanför EU kan plockas upp av tullen/Posten på terminalen när det kommer in i landet, oavsett fraktsätt."

Du har helt rätt, en vara som kommer utifrån EU via ett speditionsföretag drabbas nästan alltid av avgifter. Vad jag vänder mig mot är att Posten tar ut 125 kronor i avgift för en vara med lågt varuvärde och för en operation som antagligen sker med ett knapptryck. Samt att när man frågar Posten om avgiften så får man först ett helt felaktigt svar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har helt rätt, en vara som kommer utifrån EU via ett speditionsföretag drabbas nästan alltid av avgifter. Vad jag vänder mig mot är att Posten tar ut 125 kronor i avgift för en vara med lågt varuvärde och för en operation som antagligen sker med ett knapptryck. Samt att när man frågar Posten om avgiften så får man först ett helt felaktigt svar.

Billigt i Sverige ! Grattis !

Missad trängselskatt kostar 500kr.
https://www.transportstyrelsen.se/s...att/Betalning/Extra-avgift-vid-sen-betalning/
Missad TV-licens, först 75kr sedan 40% av fakturan.
http://www.radiotjanst.se/sv/Betalning/

Och så hade BREXIT kampanjen fräckheten att påstå att den ekonomiska utvecklingen i Europa är sämst av alla världsdelar undantaget Antarktis.

Varför inte se på Sverige ! Här utvecklas ekonomin !
Och säkert likadant i övriga EU !

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det är just det PostNord gör, utvecklar ekonomin.....sin ekonomi.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
125 kr för att hantera tull o moms är inget konstigt
alla speditörer tar ut en avgift på runt 100 lappen för detta
jag handlar mycket runt omkring på klotet o det koster så varje gång dom ska hantera tull o moms
ibland kan man ha tur att det slinker igenom, men det inte ofta.

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hanldar mycket utanför våra gränser och brukar alltid räkna vad varan skulle kosta om jag fåt lov att betala tull & moms sen jämför jag den summan mot vad varan kostar i Sverige.

Kommer paketet igenom utan tull & moms så ser jag det bara som en bonus :banana

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag har säkert fått hem 150 paket de senaste åren till mina projekt ja hållits med. var av ETT paket som jag har fått betala moms och tull på, vilket var ett avgassystem för runt 6 tusingen. resterande paket har varit allt ifrån ett värde på 10kr till 800kr. bör ju inte va skillnad på vilket land som skickar det så länge det är utanför EU, allt passerar väl igenom tullen eller?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Tur man är gift med en tulltjänstekvinna så man slipper sånt här:tungan

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
bör ju inte va skillnad på vilket land som skickar det så länge det är utanför EU, allt passerar väl igenom tullen eller?
Både ja och nej vill jag påstå.
Ja det är samma oavsett land.
Nej det blir i realiteten inte lika för t.ex USA har jättehårda och korrekta frakthandlingar till skillnad från t.ex Kina där allt skrivs ner i värde, märks fel samt är i övrigt bristfälligt ifyllda= enormt mycket jobb att förtulla kina mot usa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Både ja och nej vill jag påstå.
Ja det är samma oavsett land.
Nej det blir i realiteten inte lika för t.ex USA har jättehårda och korrekta frakthandlingar till skillnad från t.ex Kina där allt skrivs ner i värde, märks fel samt är i övrigt bristfälligt ifyllda= enormt mycket jobb att förtulla kina mot usa

Vad är värde ?
Du köper en pryl för 1 och säljer för 10.
Om du då ska ange värdet så blir väl värdet 1 ?
Eller hur skulle ett försäkringsbolag värdera lagret ?
Till ditt inköpspris eller till ditt försäljningspris ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Postnord har inget gemensamt med svunna tiders väl fungerande postväsende. När det är möjligt så använder jag alltid andra speditörer, både inom jobbet och på fritiden.

Förutom att Postnord verkar ha satt i system att ta betalt för utkörning och sedan tvinga kunden att själv hämta paketet på ICA så har jag inget att invända mot deras avgifter. Däremot skulle deras ledning såväl som deras personal behöva googla orden "kvalitet" och "leveransprecision". Eller kanske bara ett enkelt "hur man får ett paket att överhuvudtaget komma fram"...?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är värde ?

Moms betalar man som konsument på inköpspriset så där har du ditt värde, alltså 1 kr om du ska använda prylen privat.

Köper du nåt till ditt företag för 1 kr så kräver postverket dig på 25 öre i moms och tar sedan en hundring eller nåt för det administrativa besväret.
Sedan kvittar du dina 25 öre moms mot 2.5 kr moms som du lägger på försäljningspriset. Och betalar därefter själv in 2.25 kr moms till skatteverket.

Tack för det postverket.

Och försäkringsbolaget betalar vanligen ut för inköpspriset alltså 1 kr i ditt exempel.
Att du sedan står utan jobb och inte har prylar att sälja veckan efter skiter dom högaktningsfullt i.

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Vad är värde ?
Förstår inte din frågeställning om vad ett värde är.
om du köper en ficklampa för 300 spänn i kina och det står att den är värt 70 spänn på paketet så är ju inte tullaren lika intresserad att lägga energi på ett 70 kronors innehåll när det öser in paket.
köper du en ficklampa i USA för 300 spänn så står det också 300 spänn i varudeklarationen.

Hur du fick in ett försäkringsbolag i den här tråden vet jag inte.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
125 kr för att hantera tull o moms är inget konstigt
alla speditörer tar ut en avgift på runt 100 lappen för detta
jag handlar mycket runt omkring på klotet o det koster så varje gång dom ska hantera tull o moms
ibland kan man ha tur att det slinker igenom, men det inte ofta.
Den där hundralappen som tull/hanteringsavgift har ju funnits i decennier hos Posten? (nu 125:)
Varför bli förvånad först nu?
Den försvann ju sen vi hamnade i EU men är kvar för "övriga världen"
Inget av mina Kinapaket har ännu fastnat i tullfiltret..

Får väl se hur det blir med UK e brexit..

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Har fått betala mer i avgifter än värdet på paketet, flertalet gånger. Beställer inte längre utanför EU pga flera anledningar men detta är en

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att jag började med värdet beror ju på hur man ser på saken. Kanske för en kompis jobbat på ett företag där man köpte in prylar från Kina, kostnad ca 25 öre/st. Packade om dom i nya kartonger med märkning Made in Sweden och sålde dom för 5kr/st till handeln. Eftersom värdet mer än fördubblats efter ompackningen så var prylarna ju tillverkade i Sverige.
Eftersom kineserna högre upp i tråden alltid sätter låga värden, kan det ju förklaras med att i Kina anger man inköpspriset som varans värde.
Dvs det pris de själva skulle få ersättning för vid en brand. På lagret. Av försäkringsbolaget.
Medan som nämnts i tråden så anger USA ofta värdet till vad kunden betalat om jag fattat rätt.
En kompis köpte kamaxlar till sin Honda från USA, de var deklarerade som Julklapp från en dam i USA när de kom till Sverige. Inga avgifter....för de kamaxlarna.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...