Seatpipes på Miton, ett tänkbart projekt.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Eftersom folk i allmänhet inte verkar ha något roligt att skriva om i trådarna, så får väl jag skriva om något som inte kanske är lika tråkigt.

Om ett par veckor så borde svarta Miton vara klar att köra med på nytt, nu följer den helgalna ide`n att spöka ut stackarn med SEATPIPES.
För ett bra tag sedan skrevs det något om en tysk Mito med seatpipen uppdragna i aktern. Tänk om man skulle ta och göra samma sak med Miton.
Eftersom planerna på 165 öddes ut och lika bra är väl det, så kvarstår ändå ett behov att göra något med hojen så man kan fortsätta vara säker för apriliorna och traktens moppefuckon. Och det sjukaste jag kunde komma på var att beställa efter en till dämpare för 100€ och montera de dubbla dämparna bakpå.



Hur gör jag detta rent praktiskt?

Säg mig ni lärda sporthojsmoddare, hur tar jag mig till?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det där ser ju bara fånigt ut. Du borde i så fall köpa en platt och bred burk. Sen är det väl bara att böja lite? :D
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Det ser absolut inte fånigt ut. Har man tiden, verktygen och kunskapen så ska man göra det.
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
EazyD skrev:
Det ser absolut inte fånigt ut. Har man tiden, verktygen och kunskapen så ska man göra det.

Att böja rör har jag nog verktygen och kunskapen till, resten är jag mer skeptisk till!
Jag vet ju inte ett skvatt hur jag skall ta mig till.

HJÄLP
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Mikael Cagiva skrev:
Att böja rör har jag nog verktygen och kunskapen till, resten är jag mer skeptisk till!
Jag vet ju inte ett skvatt hur jag skall ta mig till.

HJÄLP

Är det så mycket mer än att böja rör? Att fästa dämparna kanske..
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
NatoN skrev:
Är det så mycket mer än att böja rör? Att fästa dämparna kanske..

Det är väll det som gäller, fast effekten kommer förändras när du förlänger eller förkortar röret. Vet inte hur mycket men den kommer göra det.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Mikael Cagiva skrev:
Tyvärr måste systemet förlängas, HUR GÖR MAN DET?

Du måste först kalibrera om expansionskammaren och sen är de bara fram med svetsen....
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
EazyD skrev:
Det är väll det som gäller, fast effekten kommer förändras när du förlänger eller förkortar röret. Vet inte hur mycket men den kommer göra det.

Japp, korrekt.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vore verkligen grymt!

Har själv funderat mycket på antingen seatpipes eller bygga på ett lite biffigare rör utanpå originalröret.

Hör med CBRThomas här på forumet. Han har lite program och sådant för att räkna ut hur man ska bygga det och har själv byggt ett par seatpipes till en Monkey så han bör veta hur du ska göra för att få det bra.
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Gå upp ytterst lite i dimension för att behålla org flöde på ett ungefär.. sen är det ju enbart att bocka och svetsa. Förstår inte varför folk börjar babbla om att bygga om expansionskammeren/bygga ny? Den kommer ju att förbli org? O slutdämparen har ingen större betydelse så länge man inte byter till en med sämre flöde. Så ohyggligt bra avstämmt är knappast org systemet att man skulle märka just nån försämring av att byta slutburk heller.. så länge men inte hittar på nåt helt galet. Är ju bara att kolla hur du har med plats under sadeln.. hur mkt som måste tas bort, och rördragning. Tänk på att det blir varm också. Sen är det bara att sätta igång med att svettsa och bocka..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fredrick skrev:
Gå upp ytterst lite i dimension för att behålla org flöde på ett ungefär.. sen är det ju enbart att bocka och svetsa. Förstår inte varför folk börjar babbla om att bygga om expansionskammeren/bygga ny? Den kommer ju att förbli org? O slutdämparen har ingen större betydelse så länge man inte byter till en med sämre flöde. Så ohyggligt bra avstämmt är knappast org systemet att man skulle märka just nån försämring av att byta slutburk heller.. så länge men inte hittar på nåt helt galet. Är ju bara att kolla hur du har med plats under sadeln.. hur mkt som måste tas bort, och rördragning. Tänk på att det blir varm också. Sen är det bara att sätta igång med att svettsa och bocka..

Exakt, expansionskammaren ska du inte röra. Bara det smala röret efter den. Undvik att knöka röret för mycket, och förläng det så lite som möjligt. Det kommer inte påverka effekten märkbart, tror jag inte.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OM man förlänger röet efter expansionskärlet kommer effekten påverkas eftersom de beräkningar som ligger till grund för expansionskärlets utformning blir felaktiga pga det längre slutröret. Avgaspulserna kommer således att påverkas och effekten likaså.

Det går säkert men är det värt sämre effekt för ett underligt utseende?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Goodstuff skrev:
OM man förlänger röet efter expansionskärlet kommer effekten påverkas eftersom de beräkningar som ligger till grund för expansionskärlets utformning blir felaktiga pga det längre slutröret. Avgaspulserna kommer således att påverkas och effekten likaså.

Det går säkert men är det värt sämre effekt för ett underligt utseende?

Är man poser så :tungan

På en gathoj är väl orginalsystem inte perfekt avstämt precis, stora effektförluster blir det nog inte. Men vem vet, mito har ju hög effekt, det kanske är ett bra system på?
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
24 h efter det vansinniga beslutet:

Ser bra ut, än så länge :) , jag tänker troligtvis ta bort "blindtarmen" på systemet för att eventuellt få lite lättare flöde för avgaserna och eventuellt lite mer effekt.

"Röret" kommer att kapas i två delar och ett nytt rör sättas dit som krökt rör mellan de två "riktiga" delarna är min plan och i slutet kanske jag skall splitta det i två mynningar för att det skall sättas dit två ljuddämpare.

*OBS kraftigt förenklad skiss :D *
 

Solid snake

Guest
Mikael Cagiva skrev:
24 h efter det vansinniga beslutet:

Ser bra ut, än så länge :) , jag tänker troligtvis ta bort "blindtarmen" på systemet för att eventuellt få lite lättare flöde för avgaserna och eventuellt lite mer effekt.

"Röret" kommer att kapas i två delar och ett nytt rör sättas dit som krökt rör mellan de två "riktiga" delarna är min plan och i slutet kanske jag skall splitta det i två mynningar för att det skall sättas dit två ljuddämpare.

*OBS kraftigt förenklad skiss :D *
[/QUOTE]*OBS kraftigt förenklad skiss *[/QUOTE]

Skojar du?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag har för mig att om du ska ha två pipor måste du ha EXAKT lika långa rör efter delningen annars blir det effekt skillnad.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top