Sebra-hjälm

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
GSXR750WN
Jag är lycklig ägare av en ärr-hoj, men min hjälm däremot börjar bli en aning sunkig. Framförallt börjar klädseln bli dålig och så har jag ju hört att gamla hjälmar (min är från början av 90-talet) inte är speciellt säkra. Jag har alltså börjat kolla runt efter en ny hjälm. Efter att hos Sulas och Lelles blivit förvägrad att provåka den hjälm jag hade tänkt mig (Det kan bli flugor på hjälmen?!!? och ingen vill köpa en hjälm som är provkörd???!) hittade jag en butik i Gävle där jag fick provköra den hjälm jag var sugen på. Den schyssta butiken var Handelsboden Skinn- & MC-Kläder, som lånade ut hjälmen mot mitt körkort i pant och med reservationen att om jag marksynade hjälmen så blev det köptvång. Nåväl jag körde en kort sväng för att konstatera att när det började blåsa kring skallen (vanlig landsvägsfart) satt hjälmen fortfarande bra var dessutom tillräckligt tyst. Men…. jag stötte på ett annat problem; Eftersom det som sagt är en R-cykel och jag är ganska kort , så blir körställningen en aning framåtliggande, vilket gjorde att jag hade svårt för att se tillräckligt långt fram på vägen utan att vricka huvudet bakåt. Butiks-killen sade att det numera inte längre görs hjälmar med så högt visir som jag har på min gamla hjälm och att det är en vanesak att hålla skallen så att man ser bra. Jag vågade i alla fall inte köpa hjälmen eftersom jag inte vet om min nacke klarar av ett sånt vrickande i trettio mil i sträck och jag törs inte tänka på hur huvudvinkeln blir om det börjar gå undan så att jag vill huka lite bakom vindrutan. Jag rullar alltså ännu så länge vidare i min gamla Vemar. Phuuu... om ni har orkat att läsa allt jag har skrivit ovan, är därför min fråga om det finns någon som har tips på vad jag skall göra. Går det att flytta om stoppningen så att hjälmen lutar mera bakåt eller finns det hjälmar som inte skymmer lika mycket i överkant. Eller skall jag kanske chansa på att det inte är några hinder på vägen längre fram än ca tio meter framför hojen. Eller… måste jag sälja den gamla GSXRen och köpa en krosshoj istället, så att jag kan sitta mer upprätt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...