Segt gashandtag/smörja gasvajer

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!
Var i garaget och torrgasade lite för en stund sen:)
Jag märkte då att gashandtaget blivit segt under vintern, det är trögare att vrida om än i höstas och det går inte tillbaka i ursprungsläget lika kvickt och lätt som tidigare.

Detta vill jag sjävklart åtgärda och de första jag kom att tänka på är att smörja gasvajern. Men hur och med vad ?

Uppe vid handtaget finns en justering samt ett glapp i plasthöljet där jag skulle kunna prova ?
Följer jag gasvajern finns en koppling vid styrstången, är det kanske här jag ska skruva isär och smörja ?

Sedan försvinner vajern in under tanken. Ska jag smörja själva mekaniken(trotteln) inne vid motorn ?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Som ovanstående fast vill bara ta med en grej, går att göra utan en "vajersmörjare" fast det blir kladdigare och längre process, man tar nån duk runt vajertoppen, sprejar nån smörjmedel och rör på vajern upp och ner så att det sprider sig över hela vajern.

Upprepa tills vajern känns smooth :brynad

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Silikon-spray funkar grymt bra till vajrar :yoparty

Annars, byt vajrarna. Kostar inte många kronor.

Hudik

Guest
Använd inte 5-56 då den inte är bra som vattenavstörande, införskaffa en riktig krypolja typ Omega 636 istället: http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0

Plocka bort vajern och häng den spruta sedan i krypoljan och låt den dra i sej oljan sen bara funkar det..

ps: den oljan är kanon till det mesta som behöver lite smörj, så börjar du använda den så kan du inte vara utan sen..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min är sån när den stått några dagar, rättar till sig när jag kört ett pass, vart sån sen ny.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Står cykeln i kallgarage?
min gasrulle är också seg när det är minusgrader ute, men går lätt och fint när det är varmt.

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Du kan ju även prova att rengöra och sen spruta på lite silikon mellan handtagets plastrulle och styret.
Det i kombination med att smörja vajern brukar funka.
Gissar att du kollat att vajern är dragen utan kraftiga böjar.

Täppas

Guest
Använd inte 5-56 då den inte är bra som vattenavstörande, införskaffa en riktig krypolja typ Omega 636 istället: http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0

Plocka bort vajern och häng den spruta sedan i krypoljan och låt den dra i sej oljan sen bara funkar det..

ps: den oljan är kanon till det mesta som behöver lite smörj, så börjar du använda den så kan du inte vara utan sen..
Hakade upp mig på första orden... "Använd inte ..."
5-56 är kalas (driver ut fukt, smörjer, löser upp...) och säkert även omega 636 (den har inte jag använt).
"Använd inte" låter som det vore skadligt och det är det inte, men om du är testat båda och märkt att den ena var mycket bättre på något sätt så är det ju bara bra om du talar om det :tummenupp

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hojen står i varmgarage.
Jag har tydligen två gasvajrar, en "push" och en "pull". Antar att jag ska smörja båda!

har kollat lite på youtube och de verkar inte alltför komplicerat,hoppas jag får ihop alla delar sen bara :p

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hojen står i varmgarage.
Jag har tydligen två gasvajrar, en "push" och en "pull". Antar att jag ska smörja båda!

har kollat lite på youtube och de verkar inte alltför komplicerat,hoppas jag får ihop alla delar sen bara :p

Pröva så kan jag nog komma förbi på onsdag om det jävlas.

Skadar inte att smörja vajrarna. Skulle behöva göra det på min men jag är för lat.

Würt HHS Fluid funkar fint.

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hakade upp mig på första orden... "Använd inte ..."
5-56 är kalas (driver ut fukt, smörjer, löser upp...) och säkert även omega 636 (den har inte jag använt).
"Använd inte" låter som det vore skadligt och det är det inte, men om du är testat båda och märkt att den ena var mycket bättre på något sätt så är det ju bara bra om du talar om det :tummenupp

Fast det finns en anledning till att 5-56 är förbjuden att använda inom flygindustrin...

WD-40 eller liknanden är mycket bättre då den inte är korrosiv (som 5-56 är, dock i en mild grad) samt att den bildar en fet hinna.

Silikonspray fungerar alldeles utmärkt också!

moddlaren

Guest
Varför bara inte byra wire? Varför ens riskera ett gas häng det är högst otrevligt o en wire kostar inte många kronor pirat..

Mvh

Täppas

Guest
Fast det finns en anledning till att 5-56 är förbjuden att använda inom flygindustrin...

WD-40 eller liknanden är mycket bättre då den inte är korrosiv (som 5-56 är, dock i en mild grad) samt att den bildar en fet hinna.

Silikonspray fungerar alldeles utmärkt också!
Hakar upp mig lika mycket på svepande uttalanden som "...förbjuden att använda inom flygindustrin..." lätt att säga svårare att styrka... Jag har googlat en stund nu för jag blev verkligen nyfiken men har inte lyckats hitta något som styrker sanningshalten i ditt påstående... (fast å andra sidan är ju "flygindustrin" lite odefierat så jag letade kanske på fel ställen...)

Det enda jag hittat är beskrivande datablad på Försvarets materialverk och de verkar inte peka på några farligheter...https://www.fmv.se/FTP/Drivmedel%202013/M7789-000183/datablad/M0722-291000_CRC_5-56.pdf

Personligen tror jag att i princip vilken smörja som helst som man lyckas få in mellan vajer och hölje som inte blir stel vid lägre temperaturer gör nytta, men får nog vara väldig kreativ för att hitta något som gör en kärvande vajer sämre eller som är skadligt...

Så åter igen, tips om saker man vet funkar (duger med empirisk kunskap här tycker jag) :tummenupp , varningar för saker man tror är farligt/skadligt inte så bra (kan bli bra om tror byts mot vet och styrks med fakta:7peta)

Personligen har jag en förkärlek för seg motorolja i en liten påse som tejpas runt vajer höljet, hänger sedan vajern upp och ned över en balja något dygn (älskar när jag slipper fippla utan nyttan sker medans jag gör annat, när olja runnit igenom så brukar lite juckande med vajern resultera i nykänsla :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Lite märkligt att det i ett varmgarage på gashandtaget på ett litet tag blir segt?!?

Orginalstyre?
Petat i gasreglaget?
Råkat knuffa den inåt så gummit ligger på?

Har du testat att med mejsel lossa lite på hela reglaget och dra ut den nån millimeter?

(annars så kör jag med typ täppas förslag, kanske då inte seg olja.....)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite märkligt att det i ett varmgarage på gashandtaget på ett litet tag blir segt?!?

Min är alltid seg på morgonen, fler än en gång har den som besiktat hojen gnällt på att den inte "går som han ska", fått förklara att den alltid varit sån och varken blivit bättre eller sämre än innan, på race har det inte varit något problem då jag besiktat efter träningen och då är den inte seg längre.

Har smort både wire och rulle, kollat så den inte ligger klämd någonstans men hittar inget fel, sålänge det inte kärvar, hackar eller hänger sig så bortser jag helt enkelt från detta nu.

Så, kan det gå segt även under högsommar så det går nog även i varmgarage. :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Två saker som slår mig, flera st tycker vajer är billigt trots att en gasvire kostar flera hundra, samt att folk fortfarande mecklar med plastpåsar tejpade på viren och olja. Vilket jävla sölande.

moddlaren

Guest
Köper du nya däck om dom måste pumpas också? :va

På hojar med returvajer kan du inte få gashäng pga osmord vajer, orkade du gasa orkar du vrida tillbaka rullen :fakta

Naturligtvis:confused: vem vill ha ny kvallitetsluft i gamla slangar:va

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...