Semesterlagen - Hjälp med tolkning (vränga tillbaka den)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Med mycket fritid så kommer man på allt möjligt att sysselsätta sig med, nu håller jag på att kolla upp möjligheter för sparad semester men det kommer jag till senare när jag tolkat det så långt jag kan på egen hand.

Hur som helst så hitta jag detta i Semesterlagen:

"9 § En arbetstagare, som regelbundet arbetar lördag eller söndag eller båda dessa dagar, har vid semesterledighet som omfattar minst fem dagar rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut, dels under semesterledigheten, dels antingen omedelbart före eller omedelbart efter denna. Omfattar semesterledigheten minst nitton dagar har arbetstagaren rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut såväl omedelbart före som omedelbart efter ledigheten, om inte särskilda skäl talar emot detta.
Har i fall som avses i första stycket arbetstagaren ledighet av motsvarande omfattning en veckodag, som inte är lördag eller söndag, och som infaller under semesterledigheten, räknas den veckodagen som semesterdag.
Om semesterledigheten är kortare än fem dagar och arbetstagaren är ledig en lördag eller söndag, som annars skulle ha utgjort arbetsdag, räknas sådan dag som semesterdag. Arbetsfri dag ska då inte anses som semesterdag. Lag (2009:1439).
"

De tre sista raderna förstår jag till fullo men ovan det är jag något osäker.

Hypotetiskt då utan att faktiskt räkna om det stämmer med verkligheten:

Om jag tar ledigt 5 dagar ons-fre samt mån-tis och har schemalagd arbetsdag den helgen, kan arbetsgivaren då inte neka mig ledig helg, lör-sön, trots schemat och bibehållen fast månadslön exkl ev. OB-ersättning?

Om jag tar 19 dagar semester i följd som startar på en onsdag och slutar på en onsdag, ska arbetsgivaren då ge mig ledigt måndag och tisdag före semestern samt torsdag och fredag efter semestern utan att de påverkar fast månadslön?

EDIT:

Tänkte fel i första exemplet, rättat nu.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om jag tar 19 dagar semester i följd som startar på en onsdag och slutar på en onsdag, ska arbetsgivaren då ge mig ledigt måndag och tisdag före semestern samt torsdag och fredag efter semestern utan att de påverkar fast månadslön?

Jag är ingen jurist...
Men ja, så tolkar jag texten.
Men hade dessa dagar ändå varit arbetsfria så blir skillnaden i praktiken inte så stor. Är väl i så fall om de vill att du ska jobba extra de dagarna och du då kan hänvisa till att, nej jag vill inte jobba då, jag har semester.
Annars får man semesterersättning för uttagna semesterdagar. Att det råkar bli fler lediga kalenderdagar i rad ger ingen extra semesterersättning.

Om jag tar ledigt 5 dagar ons-fre samt mån-tis och har schemalagd arbetsdag den helgen, kan arbetsgivaren då inte neka mig ledig helg, lör-sön, trots schemat och bibehållen fast månadslön exkl ev. OB-ersättning?

Så du ska ta ut semesterdagar ons, tors, fre, mån, tis och ska ha lör och sön på köpet som du annars skulle ha arbetat? Det innebär att du i så fall skulle ha arbetat 7 dagar i sträck om du inte hade tagit ut semester. Har du så långa arbetsveckor? Annars kanske du behöver ta ut fler dagar för att komma upp i antalet uttagna semesterdagar?
Om man försöker få ledigt när man behövs som mest kan också påverka arbetsgivarens vilja att bevilja semestern. De måste låta dig ha semester, men kanske inte precis just då.

Smagatusk

Guest
Jag har viss erfarenhet av det du beskriver.

För ett gäng år sedan jobbade jag ständig helg, från fredag 22.00 till måndag 06.00, eller från lördag 08.00 till söndag 21.00. Tog jag en veckas semester motsvarade det en helg som jag normalt skulle jobba. Vi var lediga påsk med full betalning, och jul och nyår (om de inföll på en helg).

Som jag läser det av texten vid semesterledighet som omfattar minst fem dagar rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut så ska du i teorin(?) ha 2 veckors semester för att du jobbar fem veckodagar OCH en helg, alltså 7 dagar i följd. En veckas semester - för dig - borde alltså motsvara onsdag-tisdag, inklusive din schemalagda helg.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Så du ska ta ut semesterdagar ons, tors, fre, mån, tis och ska ha lör och sön på köpet som du annars skulle ha arbetat? Det innebär att du i så fall skulle ha arbetat 7 dagar i sträck om du inte hade tagit ut semester. Har du så långa arbetsveckor? Annars kanske du behöver ta ut fler dagar för att komma upp i antalet uttagna semesterdagar?
Om man försöker få ledigt när man behövs som mest kan också påverka arbetsgivarens vilja att bevilja semestern. De måste låta dig ha semester, men kanske inte precis just då.

En sån ledighetsansökan blir dessutom, i mina ögon, 2 stycken ledigheter men 3 resp 2 dagar.
Dom 5 det talas om måste nog sökas i följd.
Annars skulle jag kunna utnyttja lagen extremt eftersom jag bara jobbar 2 dagar varannan vecka.

Till TS:
Enklast är nog om du tar kontakt med semesteransvarig och frågar. Då blir det nog enklare att kolla upp själv om det kan tänkas stämma eller inte.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Risk för att det blir rörigt det här men kan för det första förklara att det inte handlar om att "utnyttja" systemet maximalt utan jag drar bara exempel för att få klarhet i vad man har rätt till i vissa fall. Det hela handlar med andra ord i dagsläget om att ha kunskapen om vad lagen säger i frågan, arbetsgivaren använder sig av den och det ska även jag kunna göra. När jag jobbar helg så är det normalt bara en av dagarna.

En sån ledighetsansökan blir dessutom, i mina ögon, 2 stycken ledigheter men 3 resp 2 dagar.
Annars skulle jag kunna utnyttja lagen extremt eftersom jag bara jobbar 2 dagar varannan vecka.

Till TS:
Enklast är nog om du tar kontakt med semesteransvarig och frågar. Då blir det nog enklare att kolla upp själv om det kan tänkas stämma eller inte.

Om jag tar ledigt ex. ons-tis så faller det under en ledighetsansökan likaväl som om jag tar 4 veckor semester så faller även det under en ledighetsansökan och inte 4 st bara för att det är helg mellan arbetsdagarna. Visst blir ledighetsansvarig involverad i slutändan men inte förän jag själv kan detta bättre =0)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Jag tror du har rätt.
Förresten, 2 dagar varannan vecka? Om det går ihop sig ekonomiskt så låter det ju som en bra deal. :)

En kalendervecka är Måndag - Söndag: 7 dagar.
De flesta som har heltidsarbeten arbetar helgfria vardagar. Vilket en normal vecka är måndag - fredag.
7 kalenderdagar, 5 arbetsdagar, 2 arbetsfria dagar.

Jag brukar normalt tacka ja till övertid utan att krångla, så jag har inte riktigt 100 memorerat reglerna runt övertid.
Men det finns något med 200 övertidstimmar per år eller något färre antal timmar på kortare period mer nyligen.

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att om man inte kommit upp i dem timmarna så är det väl i princip så att man ska acceptera övertid om man inte har någon bättre anledning att slippa än "jag känner inte för det".
En av de bättre anledningarna är att man har semester.

Säg någon som jobbar helgfria vardagar.
Denna begär 3 veckors semester.
Tar ut semesterdagar, V1 mån - fre, V2 mån -fre, V3 mån -fre
Det blir 15 uttagna semesterdagar och det är dessa 15 dagar han/hon får semesterersättning för.
Men en kalendervecka är 7 dagar, så då blir det 2 extra kalender dagar varje vecka, i tre veckor alltså 6 dagar till. Då är vi uppe i 21 lediga dagar. Eftersom vi började på en måndag så blir även helgen innan en del av den sammanhängande ledigheten. Alltså ledig 23 dagar ledigt i sträck, men bara 15 dagar som är uttagna semesterdagar med semesterersättning.

Om det hade varit så att bara de dagar man tar ut semesterdagar hade räknats som semester så hade arbetsgivaren varit tvungen att låta en vara ledig mån - fre, men skulle då kunna tvinga en att jobba extra varje helg.
Dels hade detta gjort det svårt att planera semester (lite osäker på vad som gäller rent juridiskt om man bara vill åka iväg över helgen och arbetsgivaren vill att man ska arbeta), men även om man bara är hemma så kan man ändå behöva lite längre sammanhängande ledighet för att få koppla av och varva ner ordentligt.
Därför räknas hela denna perioden, alla sammanhängande dagar som semester. För att du inte ska behöva jobba under din semesterperiod. Behöver inte svara på mail, behöver inte svara i telefon eller vara tillgänglig på annat sätt.

Jag är som sagt ingen jurist. Men jag tror att syftet med de styckena ur semesterlagen är att ge personer som vanligtvis arbetar helg samma rättigheter som de som normalt inte arbetar helg.
Så troligtvis får du inte ledigt på dagar som du normalt skulle arbeta på utan att ta ut semester. Däremot får du rätten att vara ledig på arbetsfria dagar under din semesterperiod. Om chefen ringer på de dagarna behöver du inte svara om du inte vill och om du ändå svarar så kan du tacka nej till övertid.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping