Serva motorcykel

Bromsspår

Ny medlem
Gick med
10 May 2021
Hoj
Honda cbr 125r
Hejsan
Har nyligen köpt en Honda cbr 125r årsmodell 2007. Till detta även beställt en verkstadshandbok från Haynes. Tänkte försöka lära mig och nörda ner mig i detta. Men vilka saker anser ni man skall gå igenom och lära sig själv när man servar mcn? Antar detta!
Olja och filter
Spänna och kolla spannet på kedjan
Nått mer?
Mvh
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Nivå 1: Olja, filter, luftfilter, tändstift, kedja / hjul.
Nivå 2: Styrlager, svinglager, hjullager.
Nivå 3: Gaffeltätningar.
Nivå 4: Koppling, ventiljustering, andra mindre motorarbeten, förgasare.
Nivå 999: Felsöka elfel...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nivå 1: Olja, filter, luftfilter, tändstift, kedja / hjul.
Nivå 2: Styrlager, svinglager, hjullager.
Nivå 3: Gaffeltätningar.
Nivå 4: Koppling, ventiljustering, andra mindre motorarbeten, förgasare.
Nivå 999: Felsöka elfel...
Är lagren enklare att syssla med än gaffeltätningar? (gissar att du menar det som i vardagstal kallas packboxar).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hejsan
Har nyligen köpt en Honda cbr 125r årsmodell 2007. Till detta även beställt en verkstadshandbok från Haynes. Tänkte försöka lära mig och nörda ner mig i detta. Men vilka saker anser ni man skall gå igenom och lära sig själv när man servar mcn? Antar detta!
Olja och filter
Spänna och kolla spannet på kedjan
Nått mer?
Mvh
I ordning från hur ofta dvs vanligaste överst
1a) Rengöra och smörja kedjan med vanlig motorolja. (Tex begagnad motorolja)
Hojen på bakre depåstöd, tidningar under kedjan för att ta avrinnande olja. Oljekanna.
(Här kommer nu många påpeka att man inte behöver smörja kedjan slöseri med tid, byt kedja vid behov.)
1b) Koppla underhållsladdaren till batteriet.
2) Kontrollera slacket på kedjan
3) Vid behov tajta åt slacket på kedjan. Brukar räcka med 1/6-dels varv på justerskruven. Det smarta är att ha slacket nära max enligt instruktionsbok/haynes. Då behöver man inte tajta åt slacket så ofta. Överspänd kedja är vanligaste orsaken till att slacket ökar och att den snabbaste vägen till att behöva byta kedja och kedjedrev..
4) Byta olja i motorn.
5) Byta olja och oljefilter
5 igen) Byta däck. Kolla några filmer på Youtube och välj ut det som passar dig. Balansera hjul.
6) Byta luftfilter
7) Byta styrlager
8) Byta packboxar i gaffeln
Men det 1a jag fick åtgärda på SV650S efter inköp var dåligt batteri och kass laddningsregulator.
Och ordna underhållsladdning av hojen i garaget.
Ett litet påpekande: Alla Moment i Haynes/Instruktion utanför motorn är med torra och oljefria gängor.
Med feta oljiga gängor, tex bakaxelmuttern på min GSX1300R, dra inte med mer än 50% till 75% av angivet moment.
Annars trycker du ihop distansröret mellan hjullagren och skadar hjullagren. Och minskar lagrens livslängd.
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Är lagren enklare att syssla med än gaffeltätningar? (gissar att du menar det som i vardagstal kallas packboxar).
Definitivt enligt mig. Något enklare på "normal" framgaffel än på USD, men lager kräver oftast inga specialverktyg.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Definitivt enligt mig. Något enklare på "normal" framgaffel än på USD, men lager kräver oftast inga specialverktyg.
Check, tänkte att man måste ha utdragare och pressverktyg för att saker på plats på rätt sätt för lager
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Check, tänkte att man måste ha utdragare och pressverktyg för att saker på plats på rätt sätt för lager
Hjullager kräver en klubba och en mejsel för att få ur lagren, och kanske lite WD40.
För att få i dem så går det åt en frysbox, hylsa i lagom dimension, aningen mindre än ytterbanans diameter på lagret och nyss använda klubba. (man kan använda gamla lagret också)
Givetvis går det åt lite prylar och medel för rengöring och tillsnyggning utöver ovanstående.
En "gammal" framgaffel kräver inte så mycket pyssel, möjligen en skruvdragare med lite ork för att dra ur bottenmuttern om det sitter en sådan.
Resten är pyssel med vanliga verktyg, man kan lyxa till det med ett verktyg för att få i tätningen men det brukar gå utan.
En USD-gaffel är lite knepigare men inte hopplös.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du kan gott skumma igenom hela manualen till att börja med. Efter det skulleag göra en lista över saker man vill göra. jag tycker det är skönt att utföra alla, eller i vart fall de flesta servicepunkterna när jag köpt en ny hoj. På din hoj gissar jag att det är olja, oljefilter, tändstift, luftfilter, kylarvätska, och bromsvätska som ska bytas. Sen en hel del kontroller.

Efter alla kontroller hittar du säkert något du vill åtgärda. Börja där tycker jag. Ingen större meningen att nörda in sig på hur man byter till exempel vevaxel i detta skede.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Diverse fabrikat, 1932 och nyare
Hejsan
Har nyligen köpt en Honda cbr 125r årsmodell 2007. Till detta även beställt en verkstadshandbok från Haynes. Tänkte försöka lära mig och nörda ner mig i detta. Men vilka saker anser ni man skall gå igenom och lära sig själv när man servar mcn? Antar detta!
Olja och filter
Spänna och kolla spannet på kedjan
Nått mer?
Mvh
Haynes kan vara bra böcker men tänk på att Haynes inte är Honda.
Haynes är ett företag som producerar böcker.
Honda däremot har både konstruerat din motorcykel och servicemanualen.

Den "Äkta" verkstadshandboken som du fick en länk till i inlägg nr 2 i den här tråden, den kan säkert verka ogenomtränglig om du är nybörjare, men där har du 100% fakta.

Så tipset är att ta saker sakta och försiktigt, bläddra i Haynes, titta på hojen, bläddra i Honda manualen och sedan, steg för steg lära dig mer.
Ingen lär sig allt på en gång, det måste få ta tid.
Och om du undrar något: Fråga!
Det är ofta billigare än att göra misstag...även om det är kul när man kan allt själv... :)


1: Bromsar. Lär dig hur dom fungerar så att du kan märka när dom INTE fungerar som dom ska.
Inte nödvändigt att skruva i bromssystemet så ofta, men bromsar är...bra att ha...typ

2: Däck. Lufttryck, mönsterdjup, skador.

Du märker vad jag gör nu va?
Än så länge har vi inte satt oss på motorcykeln, än mindre startat den.
Säkerhetsgenomgången från körskola och uppkörning, det är den vi håller på med.
Utan bromsar och däck lever man inte länge som motorcyklist...

3: Olja. Behövs för att smörja motorns rörliga delar. Olja är billigt, motordelar är dyra.
Med det sagt: Du väljer själv om/när/hur ofta du vill ge motorn nytt blod.
(fråga inte här vad du ska ha för olja bara, du kommer drunkna i svar, olja är religion, det finns hur många åsikter som helst... ;-)

4: Kylvätska.
Var/hur fylla på? Med vad?

5: Kedja, drev.
Hur göra för att sträcka kedja, vad är lagom sträckt, rengöring, smörjning, hur avgöra när drivpaketet (dreven och kedjan) är utslitet osv.

6: Elsystem, batteri, belysning.
Hur byta lampor? Var sitter säkringarna? Ser du några skadade kablar eller kontakter?
Kosta på dig en ny glödlampa i huvudstrålkastaren så vet du att den är frisk.
Samtidigt har du lärt dig hur man byter, om du skulle behöva det i framtiden!

Nu borde du kunna tillräckligt för att hålla pendlarhojen i trafiksäkert skick och den bör ha förutsättningar att hålla länge.

Att "meka" lite mer än vad som beskrivits här gör nog jag bara om det är något som strular.
Eller om jag vill modifiera något.

Om du gör säkerhetskontrollen och har koll på det jag skrivit här så bör du ha kunskap att fånga upp om något avviker "från det normala".
Märker du att det är något som inte är som det ska, då tar du fram Honda manualen och kollar upp hur det ska göras.
Känner du att du inte har kunskap/verktyg, tja, då kan det bli ett besök till verkstaden...eller kanske finns någon från det här forumet i din närhet och kan tänka sig att hjälpa till lite.

Det kostar inget att fråga.
Kör förnuftigt så ses vi där ute!
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Oljefiltret på cbr125 byts inte, man bara rengör. Så det är väldigt enkelt. Det sitter dock lite knepigare till än på de flesta andra hojar. I övrigt så är det en lättmekad hoj.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top