Hejsan
Har nyligen köpt en Honda cbr 125r årsmodell 2007. Till detta även beställt en verkstadshandbok från Haynes. Tänkte försöka lära mig och nörda ner mig i detta. Men vilka saker anser ni man skall gå igenom och lära sig själv när man servar mcn? Antar detta!
Olja och filter
Spänna och kolla spannet på kedjan
Nått mer?
Mvh
Haynes kan vara bra böcker men tänk på att Haynes inte är Honda.
Haynes är ett företag som producerar böcker.
Honda däremot har både konstruerat din motorcykel och servicemanualen.
Den "Äkta" verkstadshandboken som du fick en länk till i inlägg nr 2 i den här tråden, den kan säkert verka ogenomtränglig om du är nybörjare, men där har du 100% fakta.
Så tipset är att ta saker sakta och försiktigt, bläddra i Haynes, titta på hojen, bläddra i Honda manualen och sedan, steg för steg lära dig mer.
Ingen lär sig allt på en gång, det måste få ta tid.
Och om du undrar något: Fråga!
Det är ofta billigare än att göra misstag...även om det är kul när man kan allt själv...
1: Bromsar. Lär dig hur dom fungerar så att du kan märka när dom INTE fungerar som dom ska.
Inte nödvändigt att skruva i bromssystemet så ofta, men bromsar är...bra att ha...typ
2: Däck. Lufttryck, mönsterdjup, skador.
Du märker vad jag gör nu va?
Än så länge har vi inte satt oss på motorcykeln, än mindre startat den.
Säkerhetsgenomgången från körskola och uppkörning, det är den vi håller på med.
Utan bromsar och däck lever man inte länge som motorcyklist...
3: Olja. Behövs för att smörja motorns rörliga delar. Olja är billigt, motordelar är dyra.
Med det sagt: Du väljer själv om/när/hur ofta du vill ge motorn nytt blod.
(fråga inte här vad du ska ha för olja bara, du kommer drunkna i svar, olja är religion, det finns hur många åsikter som helst... ;-)
4: Kylvätska.
Var/hur fylla på? Med vad?
5: Kedja, drev.
Hur göra för att sträcka kedja, vad är
lagom sträckt, rengöring, smörjning, hur avgöra när drivpaketet (dreven och kedjan) är utslitet osv.
6: Elsystem, batteri, belysning.
Hur byta lampor? Var sitter säkringarna? Ser du några skadade kablar eller kontakter?
Kosta på dig en ny glödlampa i huvudstrålkastaren så vet du att den är frisk.
Samtidigt har du lärt dig hur man byter, om du skulle behöva det i framtiden!
Nu borde du kunna tillräckligt för att hålla pendlarhojen i trafiksäkert skick och den bör ha förutsättningar att hålla länge.
Att "meka" lite mer än vad som beskrivits här gör nog jag bara om det är något som strular.
Eller om jag vill modifiera något.
Om du gör säkerhetskontrollen och har koll på det jag skrivit här så bör du ha kunskap att fånga upp om något avviker "från det normala".
Märker du att det är något som inte är som det ska, då tar du fram Honda manualen och kollar upp hur det ska göras.
Känner du att du inte har kunskap/verktyg, tja, då kan det bli ett besök till verkstaden...eller kanske finns någon från det här forumet i din närhet och kan tänka sig att hjälpa till lite.
Det kostar inget att fråga.
Kör förnuftigt så ses vi där ute!