Service/användarbok KTM 660 SMC -05

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Som rubriken säger, så hade inte säljaren kvar service/andvändarboken, kan ju vara bra att ha när man skall serva den, tex hur många liter olja och hur ofta mm.
Hoppas nån har det :)

Tack i förhand!

Mvh C
__________________________________________________________

Service fråga, läste att man ska fylla ca 2.1Liter olja, men varför skall
man fylla på 0.6l i ramen?
Anvdvändar manualen, är på engelska, så skratta inte om jag har missuppfattat det hela :gnissla
 
Last edited:
Du har motorolja i ramen för att den kylas. Du fyller på lite där och lite i motorn för att den inte ska behöva pumpa upp oljan i ramen medan man luftar. Den ska redan finnas där så det itne blir något skumt oljetryck.

Men hela saken är biff, i med plasttratt i påfyllningshålet som sitter på högersida strax under styret och klunka i 0,6L.. 1,5L i motorn sen skruvar du ihop allt utom bulten för påfyllning i ramen. Starta hojjen med den öppen och var beredd med bulten + dödarknappen, efter några sek på tomgång kommer det rinna ur olja där. När det gör det stänger du av och skruvar in bulten. Sen har du luftat klart. Låter krångligt kanske första gången man ska göra det men är pissenkelt.

Ha en trasa nära till hands och så du kan torka av det som rinner ur hålet snabbt, man vill ju inte få det på däcken :P

EDIT: Var det inte du som frågade för typ en vecka sen om lite basic-fakta om ktm-modeller? Har du redan skaffat en egen? Här slösas ingen tid märker jag :Bugar
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
:gnissla
Du har motorolja i ramen för att den kylas. Du fyller på lite där och lite i motorn för att den inte ska behöva pumpa upp oljan i ramen medan man luftar. Den ska redan finnas där så det itne blir något skumt oljetryck.

Men hela saken är biff, i med plasttratt i påfyllningshålet som sitter på högersida strax under styret och klunka i 0,6L.. 1,5L i motorn sen skruvar du ihop allt utom bulten för påfyllning i ramen. Starta hojjen med den öppen och var beredd med bulten + dödarknappen, efter några sek på tomgång kommer det rinna ur olja där. När det gör det stänger du av och skruvar in bulten. Sen har du luftat klart. Låter krångligt kanske första gången man ska göra det men är pissenkelt.

Ha en trasa nära till hands och så du kan torka av det som rinner ur hålet snabbt, man vill ju inte få det på däcken :P

EDIT: Var det inte du som frågade för typ en vecka sen om lite basic-fakta om ktm-modeller? Har du redan skaffat en egen? Här slösas ingen tid märker jag :Bugar

Fan vad snabb du var med svar, tackar :banana

Yepp, det var jag haha, måste ju ta vara på tiden, kan ju inte gå o vänta

Just det!
Vad ska jag ha för olja, funkar biltema olja? om man byter var 250mil
 
Last edited:
funkar gör det väl men jag har/kommer inte kört med det. Läst och hört många olika åsikter om biltema-oljan, vissa säger att det är samma skit som kvalitetsmärkena men just det.. inge häftigt märke på burken som kostar. Andra säger att det är råttpiss.

Sen är det en crosshoj som går på landsväg så saker tar stryk rätt enkelt. Jag kör därför på säkra kortet med motorexs grejjer och max 250mils byten.
 
funkar gör det väl men jag har/kommer inte kört med det. Läst och hört många olika åsikter om biltema-oljan, vissa säger att det är samma skit som kvalitetsmärkena men just det.. inge häftigt märke på burken som kostar. Andra säger att det är råttpiss.

Sen är det en crosshoj som går på landsväg så saker tar stryk rätt enkelt. Jag kör därför på säkra kortet med motorexs grejjer och max 250mils byten.

klockren info, men vad heter oljan man ska köpa?
 
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1352.729640/motorex-oil-mtx-cross-power-4t-10w50-4l

Den kör jag med. Motorex power synt är väl lite vanligare att få tag på och borde funka. SBK racing har jag hört bra om, finns på OK/Q8. Sen finns det nog t.om. någon motorex olja "special designed for ktm" vad det nu ska betyda :)

Hittade art nummer till motorex ktm-olja: 00062010035

Ser ut att vara typ samma som motorex cross power 4t, fast 10w60. Ska väl tåla lite högre temperaturer som jag förstått det än 10w50, men borde man inte finnas någon minus med en stor skillnad mot viskositeten?

Är ingen olje-guru som är säker på det här med rätt Viskositet och api-klasser. Det får någon annan fylla på med info om.

Men det viktigaste är väl att man håller strikt på bytes-intervallerna istället för att vara extremnoga med vad man petar i.

Urk nu börjar även det här bli en olje-tråd :D
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
Så en till fråga :)
Är det inte oljebyte varje 250mil samt 1000mil för ventil kontrollerna?
Såg i en annan tråd att nån sa var 500mil på oljan, 50/50% säger 250/500mil.
 
innan -05 sa KTM 250mil för olja på 625/660 och 500mil på 640. Efter -05 blev det huxflux 500mil för 625/660 också. Hmmm.. tänker man då hur går det här ihop? Skitsnack säger jag i alla fall. Jävla pr-knep som de drar till med för att locka fler kunder. 250mil är det som gäller oavsätt vad som står i ägarhandboken. Har hört detta från flera erfarna källor såsom auktoriserade ktm-meckare.

När det gäller ventiler känner jag mig inte lika tvärsäker... 500mil räcker men skadar ju inte att kolla var 250:e mil för att ha lite bättre koll på hojjen. Manualen säger 500mil i alla fall. Första gången man gör det kanske det känns jobbigt men efter det så är det pissenkelt också. Förstår egentligen inte detta tjat om att det skulle vara pain in the ass med motarder och all ventilkoll hela tiden. Det mesta mektiden går åt till bra mycket annat.
 
Ahh då blir det var 250e mil.
Vilka är in/ut ventilerna? & vad för avstånd vill jag ha på dom?
Samt behövs det nån ny packning till ventilkåporna vid justering?
Och tack så mycket för dina svar, det uppskattas mycket :yoparty
 
in/ut ventiler är insugs och avgasventiler. 0,15mm säger manualen men vill man vara äckligt petnoga har jag hört att det egentligen ska vara 0,12mm :) Samma för in/ut föresten. Kolla här om du inte är hundra på hur man gör: http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Sitter packningar och ventillocken japp, jag byter inte vid varje ventilkoll. Byter när dem ser tråkiga ut.

Tips är att fixa böjda bladmått typ denna sort: http://www.24mx.se/crossdelar/Bladm..._-_0,20mm/579/Verktyg/k22/Verktyg Motor/s318/

Jävligt mycket enklare att "få in" dem då. Kostar däremot 3 gånger så mycket som vanliga. Körde bonmeck-varianten själv, ta några vanliga, böj till och limma fast ett tjockare bladdmått som "handtag". :tummenupp
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MrC
Hellu gubbs, ny i denna bransch, bara erfarenhet av bilmek sen tidigare. Men jag har nu köpt mig en KTM 690 smc. Gått 500 mil, men stått i ett garage sen dem gjorde servicen på den, dvs 500 mila servicen. Olja är ju färskvara, men som sagt, den rullade lite drygt 2 mil efter service, sen ställdes den in o stått där inne, från 2009-05. Och ska nu se dagsljus imorn då den ska hämtas.Min fråga är då, vad ska jag nu slänga i den? Behöver man även byta växelåds oljan eller klarar den sig måtro?

Det var en stor service som gjordes, dvs ventilspel o samtliga oljor.
 
Hellu gubbs, ny i denna bransch, bara erfarenhet av bilmek sen tidigare. Men jag har nu köpt mig en KTM 690 smc. Gått 500 mil, men stått i ett garage sen dem gjorde servicen på den, dvs 500 mila servicen. Olja är ju färskvara, men som sagt, den rullade lite drygt 2 mil efter service, sen ställdes den in o stått där inne, från 2009-05. Och ska nu se dagsljus imorn då den ska hämtas.Min fråga är då, vad ska jag nu slänga i den? Behöver man även byta växelåds oljan eller klarar den sig måtro?

Det var en stor service som gjordes, dvs ventilspel o samtliga oljor.

Där är bara en olja i motorn och den går utmärkt att köra 250 mil till med...
 
Nyheter
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Back
Top