Service av hoj efter stillastående TIPS

Chris_85

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Thundercat -96
Va å köpte en yamaha yfz600r 96- som gått 1400 mil drygt 1200 alla servicar är gjorda men den har stått helt still i ett år utan några så kallade förvaringsmodifikationer (bensin stått i tanken etc etc) och körd 200-300 mil sen 2003 så de här är vad ja håller på med nu dock inget proffs på motorcyklar så vad tror ni jag behöver se över mer (om det är något att tilläga). Kan tillägga att ja kmr göra allt själv förutom att justera förgasarna.

Rengöra förgasarna
Byta motorolja
ny bensin
Nytt oljefilter, luftfilter
ny kylvätska
tändstift

har försökt söka nån likande tråd men tyvärr, vet någon om nån så länka gärna. Tack på förhand

Last edited:

sportbike

Guest
Va å köpte en yamaha yfz600r 96- som gått 1400 mil drygt 1200 alla servicar är gjorda men den har stått helt still i ett år utan några så kallade förvaringsmodifikationer (bensin stått i tanken etc etc) och körd 200-300 mil sen 2003 så de här är vad ja håller på med nu dock inget proffs på motorcyklar så vad tror ni jag behöver se över mer (om det är något att tilläga). Kan tillägga att ja kmr göra allt själv förutom att justera förgasarna.

Rengöra förgasarna
Byta motorolja
ny bensin
Nytt oljefilter, luftfilter
ny kylvätska
tändstift

har försökt söka nån likande tråd men tyvärr, vet någon om nån så länka gärna. Tack på förhand

Du har ju fått med det mesta.
Skulle satsa på ett nytt batteri,och byta bromsvätska också.
Kolla att packboxarna i framgaffeln håller tätt.
Kanske dags för färska däck också ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
starta den och köra? Sedan byta olja om den är dålig!
Hojar är inte sköra : )

ORD!

Jag skulle ha provstartat den först, om den startat skulle jag bara ha bytt olja och filter, om den inte startade skulle jag ha rengjort förgasarna.

Om den startar på den gamla soppan, kör i en halv flaska STP-jox i tanken.
( Akuthjälp eller Injection cleaner heter dom jag brukar använda)

Som sagt, det är en vanlig fyrtaktsmotor, ingen hokuspokusmojäng.
Vad gör du åt gräsklipparen innan du ställer bort den, och vad gör du med den innan uppstart?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
ORD!
Vad gör du åt gräsklipparen innan du ställer bort den, och vad gör du med den innan uppstart?

Tror iofs inte din gräsklippare varvar 16000varv och ger ut mer effekt än en svensson-bil ur en 1/3 så stor motor

Är ju endå racemotorer och bör behandlas som sådanna så skulle defenitivt bytt olja och filter iaf, sen kolla bromsvärskan med, alla oljor drar åt sig fukt med tiden. Byt soppan med, är ju så enkelt och kostar så lite, sen går den mjukt och fint skulle iaf jag inte brytt mig om att rengöra förgasarna

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror iofs inte din gräsklippare varvar 16000varv och ger ut mer effekt än en svensson-bil ur en 1/3 så stor motor

Näe, du har rätt, så därför behöver jag inte byta bromsvätskan på gräsklipparen?

Men om inte motorcykeln hade varit avställd ett år, hade bromsvätskan klarat sig då?

(Olja och filter skrev ju jag också att han skulle byta)

Chris_85

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Thundercat -96
Klart ja startat den, gjorde ja väll när ja var å kolla på den, hehe =) går trögt på tomgången, måste köra på mer än halv chok för att ha den igång dör om ja drar ner. så ja tänkte kan väll gå igenom rubbet. Bättre om det är rent överallt än om det är 'hyffsat'

förgasarna är iaf rengjorda nu. det var allt lite synligt skit i dom, kan väll tänka mig att nålarna va de med. Ska monteras om cirkus 20 min efter morgonkaffet. sen blir de väll oljebyte. Men tack för tipset om bromsvätska å gafflarna. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati