Service för Ducati Monster i Malmö, vart?

ducatimonster

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hejsan!
Jag har en ducati monster 620 ie årsmodell -04 som nu snart gått 750 mil.
Den är servad sedan tidigare hos OlleNelli (tror jag det stavas), men de senaste 3-4 åren har den knappt körts och ej blivit servad enl serviceboken.
Jag köpte den i juli, bytte då kamremmar. Nu undrar jag hur jag ska förhålla mig till en ny service? Är det dags för det nu? Ska man lämna in den till auktoriserad mc-verkstad (t ex bröderna hörberg i Löddeköpinge)? Ska man leta efter någon billigare nu när serviceboken ändå inte är följd? Finns det någon bra och billig mc-mek i Malmö som kan hjälpa en?
Vore tacksam för svar!
Mvh Frida

Bara för att boken inte är följd tidigare betyder ju inte att du ska sluta följa den.. :confused::confused:
när gjordes senaste oljebytet? för 3-4 år antar jag?

Finns en som håller till i Veberöd.

Vet inte hur bra han är iofs, inte farligt dyr iaf.

http://www.lolitech.se/

Pris exempel:
Desmodue 2V: Olja/Oljefilter, broms/kopplingsvätska, Luftfilter, Kamremmar, Ventiljustering:
3250kr + Material/Delar

+500kr: Avmontering/Montering av kåpor
+500kr: Byte av framgaffel olja.
+500kr: Inspektion/byte av lamellpaket.
+995kr: Byte av drivpaket.

Underhållsladdning av batteriet under hela service/reperationstiden.

Finns en som håller till i Veberöd.

Vet inte hur bra han är iofs, inte farligt dyr iaf.

http://www.lolitech.se/

Vet inte heller hur bra han är, men förutom honom och Bröderna Hörberg Löddeköpinge så finns det ju även Claessons Motor i Bromölla. Bäst rykte av de två auktoriserade har väl Claesson på servicesidan. Lolitech ser ut att ha bra priser och vad jag förstått var det han som köpte Ollenellis Ducati serviceutrustning och servicehandböcker när han lade ner sin verksamhet. Han bör därmed ha alla förutsättningar att göra ett utmärkt jobb.

Till trådskaparen:

Är bara kamremmarna bytta på hojen, så är det nog dags att byta åtminstone bromsvätska och motorolja om inte det också gjordes i samband med köpet. Låt även göra en liten översyn på övrigt komponenter som koppling, drivpaket, däck bromsar etc. Nu vet jag inte hur ofta man gör ventiljusteringar på en Monster 620. Är det 1000 mils intervaller på den så bör du nog göra det under året om du planerar att köra mer än 250 mil. Annars kan du vänta med det och göra det inför nästkommande säsong. Det är fasta intervaller så det finns väl egentligen ingen anledning att göra den tidigare än när serviceboken säger det. Kontrollera att inte Ollenelli gjort ventiljustering på hojen redan, men det bör nog inte ha gjorts med tanke på nuvarande milställning.

Förtsättningsvis bör du nog byta bromsvätska åtminstone vart annat år och motorolja varje år eller vart annat år om du kör extremt lite (inte enligt regelboken, men en motorolja blir inte dålig om man kör 100 mil på en säsong och planerar köra 100 mil kommande säsong) vid normalt användande. Kamremsbyte bör också ske vart annat år.

Har ingen Ducce själv, men har hämtat/lämnat kompisars Ducatis ute hos Lolitech några gånger.
Den dag jag eventuellt köper en Ducce själv, finns det inga tveksamheter var jag kommer att lämna den.
Roland, som har Lolitech, är väldigt mån om sina kunder och jag får intrycket av att han är väldigt duktig på det han gör. Ollenellis gamla prylar har hamnat i rätt händer om man säger så.

Garantin har ju gått ut för länge sedan, så för dess skull behöver du ju inte följa serviceboken.

Vill du känna dig trygg på hojen och inte riskera att den rasar i bitar under dig bör du nog göra det ändå.

Personligen tycker jag kanske att det inte spelar så stor roll om du gör grejerna själv eller lämnar in de till auktoriserad Ducati-verkstad, så länge personen som utför vätskebyten etc vet vad den gör.

Jag lämnade in min ST4s hos OlleNelli för service och jag förbannar fortfarande Ducati Sverige (minst en gång i veckan, varje måndagsmorgon) för att de krånglade till allt så att han till sist gav upp. :(

Efter att han tagit sitt pick och pack och flyttat till sydligare breddgrader så lämnade jag in den till Bröderna Hörbergs två gånger för service, men sedan hörde jag talas om Lolitech i Veberöd, som någon redan nämnt.

Verkstaden såg ganska spartansk ut, men han som har den har ett brinnande intresse för motorer, är kunnig och bra att ha att göra med. Anledningen till besöket var att jag behövde byta packbox till framgaffeln inför en semester ner till södra Tyskland. Han fixade det med bara några dagars varsel och jag kom iväg som planerat. :tummenupp

När nästa service ska göras, om ca 200-300 mil, så är planen att lämna in den till honom.

Bröderna Hörbergs gör också ett bra jobb, men de är tyvärr lite dyrare.

Jag lämnade in min ST4s hos OlleNelli för service och jag förbannar fortfarande Ducati Sverige (minst en gång i veckan, varje måndagsmorgon) för att de krånglade till allt så att han till sist gav upp. :(

Efter att han tagit sitt pick och pack och flyttat till sydligare breddgrader så lämnade jag in den till Bröderna Hörbergs två gånger för service, men sedan hörde jag talas om Lolitech i Veberöd, som någon redan nämnt.

Verkstaden såg ganska spartansk ut, men han som har den har ett brinnande intresse för motorer, är kunnig och bra att ha att göra med. Anledningen till besöket var att jag behövde byta packbox till framgaffeln inför en semester ner till södra Tyskland. Han fixade det med bara några dagars varsel och jag kom iväg som planerat. :tummenupp

Spartansk verkstad spelar ingen roll, det är kompetensen mekanikern har som är av intresse och att denne är villig att göra ett gediget jobb utan genvägar. Använde mig också av Ollenelli. Han är saknad. Ducati Sverige hanterade inte honom snyggt efter allt han gjort för varumärket och Ducati kunderna här nere i nordvästra och södra Skåne. Hur är de allmänna förbindelserna till Lolitech? Jag tänkte anlita Claessons i Bromölla för nästa service. Bra förbindelser dit. Gäller väl även Bröderna Hörberg. Dock osäker på hur stationen ligger i förhållande till mc-firman.

Spartansk verkstad spelar ingen roll, det är kompetensen mekanikern har som är av intresse och att denne är villig att göra ett gediget jobb utan genvägar.

Och att han verkade kunnig och har ett stort motorintresse framgick inte alls i det jag skrev? :7peta Att verkstaden är spartansk kan säkert skrämma bort vissa, precis som en kille i grön tuppkam och T-shirt, som jobbar på banken, kan skrämma iväg kunder. ;) Så för att vara övertydlig: Att jag tog upp att verkstaden var spartansk i samband med att han verkar riktigt duktig, det var för att folk inte ska vända och gå för att verkstaden inte ser hi-tech ut.

Använde mig också av Ollenelli. Han är saknad. Ducati Sverige hanterade inte honom snyggt efter allt han gjort för varumärket och Ducati kunderna här nere i nordvästra och södra Skåne.

Håller helt med dig vad gäller OlleNelli. Saknar honom och hans verkstad.

Hur är de allmänna förbindelserna till Lolitech? Jag tänkte anlita Claessons i Bromölla för nästa service. Bra förbindelser dit. Gäller väl även Bröderna Hörberg. Dock osäker på hur stationen ligger i förhållande till mc-firman.

Inte en aning. Jag blev hämtad med bil när jag lämnade in hojen och körd dit när den var klar. Det kanske går att kolla upp på Skånetrafiken ifall det finns en hållplats i närheten? Eller kanske ringa och fråga honom?

Varför inte göra det själv? tjänar massvis med pengar på det. Piss enkelt finns instruktioner på hur man gör på internet över allt, kan du köra hojj är du kapabel till att byta oljor själv också.. Inte lönt att betala x5 vad materialet kostar, garantin har ändå gått ut på hojjen inte lönt att följa service boken

Och att han verkade kunnig och har ett stort motorintresse framgick inte alls i det jag skrev? :7peta Att verkstaden är spartansk kan säkert skrämma bort vissa, precis som en kille i grön tuppkam och T-shirt, som jobbar på banken, kan skrämma iväg kunder. ;) Så för att vara övertydlig: Att jag tog upp att verkstaden var spartansk i samband med att han verkar riktigt duktig, det var för att folk inte ska vända och gå för att verkstaden inte ser hi-tech ut.

Inte en aning. Jag blev hämtad med bil när jag lämnade in hojen och körd dit när den var klar. Det kanske går att kolla upp på Skånetrafiken ifall det finns en hållplats i närheten? Eller kanske ringa och fråga honom?

Framgick med all tydlighet, jag förstärkte budskapet att det inte spelar någon roll om verkstaden ser spartansk ut. Framgick inte det? Anlitar själv sådana verkstäder som är välrenommerade på vissa märken och har inga problem med om så skulle vara ett armétält ute på en åker med stampat jordgolv så länge mekanikern gör ett gediget jobb.

Vettiga förbindelser är viktigare idag än det var förr. De flesta av ens vänner har fullt upp med sina egna liv med småbarn och allt vad som tar upp deras tid. Tittade lite på Skånetrafikens hemsida. Verkar krävs tre byten totalt tåg-tåg-buss. Hållplats Dörröd S sedan promenad en bit. Ser inte helt omöjligt ut, men det är inga stora marginaler mellan bytena. Risken är att man blir stående och 2 timmar blir tre etc. Tål att tänkas på.

Framgick med all tydlighet, jag förstärkte budskapet att det inte spelar någon roll om verkstaden ser spartansk ut. Framgick inte det?

Efter en andra genomläsning, så jo, det gjorde det nog. :brinnerup

Anlitar själv sådana verkstäder som är välrenommerade på vissa märken och har inga problem med om så skulle vara ett armétält ute på en åker med stampat jordgolv så länge mekanikern gör ett gediget jobb.

Gediget jobb är viktigast! :tummenupp Men många dömer hunden efter håren.

Vettiga förbindelser är viktigare idag än det var förr. De flesta av ens vänner har fullt upp med sina egna liv med småbarn och allt vad som tar upp deras tid. Tittade lite på Skånetrafikens hemsida. Verkar krävs tre byten totalt tåg-tåg-buss. Hållplats Dörröd S sedan promenad en bit. Ser inte helt omöjligt ut, men det är inga stora marginaler mellan bytena. Risken är att man blir stående och 2 timmar blir tre etc. Tål att tänkas på.

Kan bli ett äventyr. :)

Last edited:
Nyheter
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick