Service på en cross-125:a?

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Många pratar om att det är totalt meningslöst o köpa en LV-reggad cross 125:a för att det är så mycket meck med dom.. men vad är det som behövs göras egentligen? Jag är väldigt sugen på att plocka hem en husqvarna från Tyskland.

Byta kolv, Oljebyte.. vad ska man mer göra? o ungefär hur ofta (vet att de skiljer från modell till modell.. men på ett ungefär?)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Ja det är ju en del pill med dom men inte överdrivet.
Håll koll på gångtimmarna men tanke på kolvbyte, iallafall om du kör hårt :D och det gör man ju med 2T 125or !

Många lameller skitar ner oljan mycket så byte växellådsolja offta, bättre att byte offta och en billig olja än att byta sällan med en dyr olja. Vid aktiv körning ca 5-6 h

Sen så gäller det vanliga, smörj alla ledade och rörliga delar och underhåll drivpaketet ! :fakta
Håll fjädringskomponenterna rena så håller dom längre....

Föresten....tröttnat på den fina RG:n eller ? :1pajas
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Busgrabb skrev:
Ja det är ju en del pill med dom men inte överdrivet.
Håll koll på gångtimmarna men tanke på kolvbyte, iallafall om du kör hårt :D och det gör man ju med 2T 125or !

Många lameller skitar ner oljan mycket så byte växellådsolja offta, bättre att byte offta och en billig olja än att byta sällan med en dyr olja. Vid aktiv körning ca 5-6 h

Sen så gäller det vanliga, smörj alla ledade och rörliga delar och underhåll drivpaketet ! :fakta
Håll fjädringskomponenterna rena så håller dom längre....

Föresten....tröttnat på den fina RG:n eller ? :1pajas

jävligt trött på den eftersom den inte funkat på 2 månader.. står på verkstan nu o ingen vet vad som är fel..
 

_Putte_

Isaac
Gick med
5 May 2003
Ort
I uddevalla
Hoj
CBR 600 RR -07
SkorvKalle skrev:
Många pratar om att det är totalt meningslöst o köpa en LV-reggad cross 125:a för att det är så mycket meck med dom.. men vad är det som behövs göras egentligen? Jag är väldigt sugen på att plocka hem en husqvarna från Tyskland.

Byta kolv, Oljebyte.. vad ska man mer göra? o ungefär hur ofta (vet att de skiljer från modell till modell.. men på ett ungefär?)

Tjena!
På en hel säsong ska du ska du minst byta kolven en gång iaf... Och sen oljebyten i jämna mellan rum.. De blir dyrt MEN de är fan så kul!!!

\\Putte :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om man kör på bana, byter man olja och rengör filter helst varje timme. Kolv var 30e timme om man motionskör, 20e timme om man tävlingskör.
Och inte snacka om lagerbytena :/ Varje/varannan säsong.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att köra en cross som är lv reggad är helt förkastligt att däremot köra gasgas sm 125 går då det är en nedtrimmad och förstärkt variant men att köpa ex gg ec 125 med lv regg är bara att glömma.

GG SM skiljer sig mot ec på följande punkter.

Växelådan e förstärkt samt kopplingen+ ryckutjämnaren.

Veven är annorlunda med lager som skall hålla längre + högre vikt för mjukare gång.

Kolv+cylinder har lite snällare portning och lägre komp för bättre hållbarhet.

Andra tändkurvor för bättre hållbarhet och ökad körbarhet.
 

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
Var ifrån har du fått att man måste byta ramlager varje sesång lille vän?
Det är en bart proffsåkarna som gjör det d.v.s t.ex sm åkarna.
Jag bytte aldrig på min cr125 å ja körde i 2 år med den å den gjick ju inte speciellt vänligt, men de e klart jämför man med sm åkarna så gjick den ju vänligt.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Homsen skrev:
Var ifrån har du fått att man måste byta ramlager varje sesång lille vän?
Det är en bart proffsåkarna som gjör det d.v.s t.ex sm åkarna.
Jag bytte aldrig på min cr125 å ja körde i 2 år med den å den gjick ju inte speciellt vänligt, men de e klart jämför man med sm åkarna så gjick den ju vänligt.
Åh, jag vet inte... Det kanske beror på att man vill slippa byta kolv, byta topplock, nicasila om cylindern och byta vevstake på grund av skador som har orsakats av bitar från ett havererat ramlager? Jag vet inte hur det är med er andra, men jag föredrar förebyggande underhåll framför "gasa tills det rasar"... (Har för övrigt ägnat en stund av dagen åt att plocka loss motorn på en Honda CR450F, det motorraset lär inte bli billigt... Men det berodde på en tidigare mekmiss, så den verkstaden får ta på sig det.)
 

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
Jag vet ju inte hur de e med dig, men dom flästa här inne kan nog höra skillnad på ett par dåliga ramlager och ett par frächa?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top