service på ny hoj???

R1_forever

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
GSX1000R-03
köpte en gixxer 1000R-03 fabriksny för 1 vecka sedan. Körde ett par mil i lugnt tempo,sen bar det av till bike-events på knudan,där hon fick sig ett pulver mellan8-17
enligt instruktionsboken skall man inte dra mer än 6000rpm de första 80 milen. Men vad jag har hört e det bara skitsnack. Däremot e frågan om jag ska ta min 100 mlaservice nu,trots att den bara rullat 45 mil. Har ju kört rätt hårt redan....
man kan ju tänka sig att oljan fått bra med stryk och att det finns ett å annat spån i filtret. Vad säger ni,?? vad ska jag göra? :confused:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Passande namn......

eller så kan du ju göra som så köp nytt filter o ny olja o byta själv o lämna sen på service men de bästa e o kolla hur oljan ser ut om den har '"spån"' i sig

(gissning o lågiskt tänkande )

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag tror inte att det är någon större fara, var bara motor varmkörd innan du började gasa borde det inte vara några problem. M.a.o kör fler mil innan du servar.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Köp ny olja och nytt filter. När du ser hur mycket mettalspån det ligger i den gamla oljan så kommer du vara glad att du bytte den. Lämna sen in hojen på 100-milsservice när den har gått 100 mil och låt dom byta olja en gång till (det skadar ju inte.).

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
min mek när jag köpte min nya R1000-03.

När den hade gått 21 mil så frågade han :"har du toppat den än?"

Nää svarade jag, kör hyfsat lugnt nu i början.

Äsch, ge den va den tål va hans omedelbara kommentar. Den tål det och ger mer effekt sedan...

och så blev det. Full gas till ras... hörde inget om några metallspån i oljan vid min 100mila

:fakta

//jaG

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Zeb_Macahan skrev:
min mek när jag köpte min nya R1000-03.

När den hade gått 21 mil så frågade han :"har du toppat den än?"

Nää svarade jag, kör hyfsat lugnt nu i början.

Äsch, ge den va den tål va hans omedelbara kommentar. Den tål det och ger mer effekt sedan...

och så blev det. Full gas till ras... hörde inget om några metallspån i oljan vid min 100mila

:fakta

//jaG

Det kan bero på att det alltid finns lite metallspån i oljan första gången man byter den. Om man kör den hårt dom första 30-40 milena så är det ganska mycket i redan då så det skadar ju inte att byta.

Pinnen

GixxerSweden
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
En liten djävla minimoto(kinapuff) + en med +10 hk (?maxipuff?)
Enligt min Sukka handlare ska man ej byta olja före 100 mil då hojen levereras med nån speciell super-smörja som ska vara i 100 mil. Trot om ni vill men auktoriserade handlare ska väl veta det, jag frågade just för att jag tänkte att hojen kanske mådde bra av det.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln