Serviceintervall - utöver tillverkarens rek.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I VWs verkstadsmanualer så finns det en massa specialregler för var bilen körs någonstans, det är olika bytesintervaller på allt från remmar till oljor och filter beroende på i vilka länder och på vilken sorts vägar man kör på.

Hur ser det ut för hojar, har dom liknande, eller är det 10000km/6000miles oavsett vars i världen man kör?
Du kan väll inte gämför ett skämt från Tyskland med en japansk kvalitets produkt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan väll inte gämför ett skämt från Tyskland med en japansk kvalitets produkt.
Det stod förvisso samma saker i manualen till min senaste tjeckiska stridsvagn också, Skoda :7peta

Men visst, är dom japanska intervallen baserade på att hojen ska köras runt på en holme med saltvatten runt om så är det nog ganska lugnt i det svenska inlandet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det stod förvisso samma saker i manualen till min senaste tjeckiska stridsvagn också, Skoda :7peta

Men visst, är dom japanska intervallen baserade på att hojen ska köras runt på en holme med saltvatten runt om så är det nog ganska lugnt i det svenska inlandet.
Och vem bygger skoda???? kan det vara en tysk plattform med tyska motorer men med tjeckiskt utseende, kanske?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Apropå köra hårt (höga varvtal).
Han har helt rätt, därför står det i VW, s manualer att man BÖR köra minst 20 km i förhöjd motorväg hastighet varje månad.. För inte skiten skall sota igen. Men då börjar skrotet dra olja istället som en galen häst dricker vatten i en öken.

Men det gäller inte japaner.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Han har helt rätt, därför står det i VW, s manualer att man BÖR köra minst 20 km i förhöjd motorväg hastighet varje månad.. För inte skiten skall sota igen. Men då börjar skrotet dra olja istället som en galen häst dricker vatten i en öken.

Men det gäller inte japaner.
Anekdot:
Kan tala om att en KTM 640 slickar i sig nästan all olja efter två dagars jagande av R-hojar på Gelleråsen. Sen nyper den och kostar lika mycket som knark att laga.

Men den sotade iaf inte igen! ?

Slutnoten är att den gamla sanningen, är man dum blir det dyrt eller gör ont, stämmer.

(Flera år senare när jag köpte en 701 var jag petnoga med oljenivån vid all typ av körning.)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Anekdot:
Kan tala om att en KTM 640 slickar i sig nästan all olja efter två dagars jagande av R-hojar på Gelleråsen. Sen nyper den och kostar lika mycket som knark att laga.

Men den sotade iaf inte igen! ?

Slutnoten är att den gamla sanningen, är man dum blir det dyrt eller gör ont, stämmer.

(Flera år senare när jag köpte en 701 var jag petnoga med oljenivån vid all typ av körning.)
Just det ktm?? visst fasen det var ju den o mina husqwarnor som själv detonerade när man utnyttjade dom som dom påstogs att man skulle. Men det gäller ju ej japps?
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
För att få reda på "grundobalansen" brukar jag balansera den tomma fälgen och märka ut "tyngsta punkten", den punkt som alltid hamnar nedåt, med röd tejp på fälgen eller rött nagellack.
För det brukar inte vara vid ventilen. Utan inom ventilen + - 90 grader. Och sedan med lättaste punkten på däcket mot "tyngsta punkten" på fälgen brukar det räcka med 10 gram vikter. Med Metzeler / Pirelli / Dunlop.
Väldigt rätt och noggrant tänkt, min tanke går till däckverkstäder som låter etiketten sitta kvar på däcken när dom balanseras, ser ofta bilar som varit inne och fått påmonterade nya däck där labeln sitter kvar när dom rullar ut från verkstan..... Varför gör man detta? Etiketten med klister väger några gram (ett halvt A4 papper väger 3 g)
och en balanseringsmaskin mäter med 5 grams intervaller med resultat att det blir antingen 5 gram för lite eller för mycket.
Är det okunnighet eller skiter man i vilket?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
ser ofta bilar som varit inne och fått påmonterade nya däck där labeln sitter kvar när dom rullar ut från verkstan..... Varför gör man detta? Etiketten med klister väger några gram (ett halvt A4 papper väger 3 g)
och en balanseringsmaskin mäter med 5 grams intervaller med resultat att det blir antingen 5 gram för lite eller för mycket.
Är det okunnighet eller skiter man i vilket?
Dels finns det en stor etikett i plast från tillverkaren vilken är lätt att rycka bort.
Sen sitter det ofta en vit etikett från leverantören/fraktbolaget som är en självhäftande tunn folie med muggpapper på, i stort stt omöjlig att få bort hel, dessutom tar det tid och det är det ju oftast brist på.
De små bitarna som blir kvar slits snabbt bort.

Nu pratar vi bil, på mc-däck ska allt bort, klistret tvättas av med sprit och ytan där lappen suttit ruggar jag av med smärgelduk.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Dels finns det en stor etikett i plast från tillverkaren vilken är lätt att rycka bort.
Sen sitter det ofta en vit etikett från leverantören/fraktbolaget som är en självhäftande tunn folie med muggpapper på, i stort stt omöjlig att få bort hel, dessutom tar det tid och det är det ju oftast brist på.
De små bitarna som blir kvar slits snabbt bort.

Nu pratar vi bil, på mc-däck ska allt bort, klistret tvättas av med sprit och ytan där lappen suttit ruggar jag av med smärgelduk.
Ja, det är inte svårt att ta bort plastetiketten ändå gör man inte det och det blir fel vid balansering. 5g kanske inte gör så mycket men jag utgår ifrån att man ska göra så rätt som möjligt.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ja, det är inte svårt att ta bort plastetiketten ändå gör man inte det och det blir fel vid balansering. 5g kanske inte gör så mycket men jag utgår ifrån att man ska göra så rätt som möjligt.
Man tar inte av hjulet från maskinen med mindre än att det står "0" på displayen.
Vi tar bort så mycket dekaler det går, hur andra gör får stå för dem.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hade jag hämtat ut ett fordon från däckverkstaden med klibborna kvar på däcken hade jag gått in direkt igen. Det säger ALLT om verksamheten. Tar man den genvägen, vilka andra är tagna? Men klibborna ska av, jävla jönsar. Det är det som skiljer oss från aporna! :hördu
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top