Sevärdheter i södra Sverige

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Föreställ er att ni ska bilsemestra med er partner i två veckor med Småland som utgångspunkt. Bröllopsdagen inträffar även under dessa veckor..

Vad finns det att glo på i de trakterna? Bortsett från alla glasbruk.

Bröllopsdagen ska firas på en ö, fråga inte varför. Förslag på plats att spendera den på? Ni vet romantiskt o gullegull.

Inga tält o skit.

Glasbruken i Småland, vidare till Öland för att sedan köra söderut. Österlen i Skåne är väldigt vackert. Finns säkert gott om mysiga pensionat att bo på. Söker er upp mot nordvästra Skåne med sikte på Kulla halvön. Beroende på hur länge ni tänkt stanna kan därefter söka er ännu längre norrut. Bohuslän är ju också väldigt trevligt med sina små fiskebyar.

Inte särskilt gott om öar i Skåne. Enligt uppslagsverk finns det tre stycken - Ven, Hallands Väderö och Ivö. Danmark har Bornholm som ligger utanför havet nedanför sydöstra Skåne. Utanför Karlskrona finns ju även en liten skärgård med lite öar. Bohuslän har ju också en del mindre öar.

Finns en rätt trevlig bok där man samlat mysiga pensionat. Borde gå att Googla fram eller hitta den hos någon bokhandel lokalt. Rekommenderas. Leta upp några guldkorn längst planerad rutt.

Last edited:
Ni kan få dricka kaffe med mig för 5 lax, så berättar jag vitsar under tiden :D

Edit: Har ni vägarna härförbi så rekommenderar jag ivö och kastellet i Karlshamn. En gammal försvarsanläggning med fort och prylar för den historieintresserade.

Edit igen: Och så har vi ju Hanö för jävulen, med engelska kyrkogården, där självaste Admiral Nelson låg för ankar under Napoleonkriget.

Last edited:
På väg dit kanske man kan kika inom Kalmar slott. Det kanske är "mysigt"?

På Öland finns dessutom gott om privata stugor att hyra, om man så vill.

http://www.stugoroland.se/

Öland är avklarat, Kalmar slott med. Annars bra idé

Bornholm? Gotska Sandön?

Lite för långt bort. Tror jag,.

Ni kan få dricka kaffe med mig för 5 lax, så berättar jag vitsar under tiden :D

Edit: Har ni vägarna härförbi så rekommenderar jag ivö och kastellet i Karlshamn. En gammal försvarsanläggning med fort och prylar för den historieintresserade.

Ivö, check.

Kunde onekligen vara intressant. För mig. Tveksamt om frugan går igång på det.

Last edited:
Ohsabanan (Ånglok på smalspår) några mil från värnamo.
Ångaren Thor (ångbåt som går genom sveriges södraste sluss) i Växjö.
Skånes djurpark i Höörtrakten.
Titta på korna på Revingehed.
Karlskrona (fullt med trevliga grejor).
Ronneby (som ovan).
Eriksbergs naturpark där emellan.
Är man neråt Malmö, så är en öl i Nyhavn (köpenhamn) lagom medans man planerar alla (otroligt många) sevärdheter man vill besöka i Köpenhamn.

Edit:
Glömde:
Husqvarna bruksmuseum för djävulen!
Massor av motorcyklar, vapen, trädgårdsmaskiner och köksutrustning.
Roligare än det låter.
En våffla med glass i Smedsbyn och ett besök på "utsikten" när man ändå är där.

Last edited:
Och när ni ändå är härnere, försök att få tag i en varsin Ottoglass. Efter det vill ni aldrig mer äta någon annan sorts glass. Ni är stentorsk. Åhus med omnejd är hemvist för denna magiska produkt.

http://www.ottoglass.se/

Mh okej, det känns som det mesta ligger vid kusten? Kanske ska ta en repa och beta av det ni nämner. Kanske är helt dött i småland :näsblod

Slänger ur mig några saker som kommer upp i minnet.

Österlen är sjukt vackert att bara köra runt i. Stanna i Kivik - där den välbekanta Cidern kommer från. Gott om äppelodlingar med andra ord. Kör lite inåt landet till Åkessons slott (har med vinet att göra). Stallspannet har stenungs bakade pizzor som jag fortfarande inte smakat då stället varit stängt när jag kört förbi. Borde vara goda.
http://www.petripumpa.se/?pid=28
Annars finns det andra trevliga restauranger längst kusten där man bl a kan äta fisk.

Missa inte under Ales Stenar - Känd stenformation. Nedanför vid havet kan man köpa och äta rökt fisk.

Kör kusten Simrishamn, Ystad, Trelleborg vidare mot Köpenhamn. Hoppa över Malmö, Landskrona eller så genar ni rakt över Skåne mot nordväst.

Köpenhamn - Tivoli väl värt ett besök även om man inte gillar karuseller. Ströget shoppinggatan nr 1. Går man gatan ut kommer man tillslut till Nyhavn som också inte är helt okänt. Gott om krogar.

Kör kustenvägen som är en vacker något långsammare väg från Köpenhamn upp mot Helsingör upp och passa på att besöka Louisiana museet. Stanna även i Helsingör om ni känner för det. Finns ett par restauranger där och en del trevliga små butiker. Ta färjan över till Helsingborg. Där kan ni t ex besöka t ex Sofiero slott. Lägga er på stranden eller äta middag vid havet på någon strandrestaurang. Kusten norrut är också vacker. Passa på att köra genom kustbyarna tillslut kommer ni till Mölle och Kullaberg. När ni utforskat det kan ni fortsätta kusten mot Ängelholm. Finns ett ställe som heter Flickorna Lundgren som ni inte bör missa med risk för sockerchock.
http://www.fl-lundgren.se/ (Ligger inte särskilt långt från Mölle).
Efter Ängelholm fortsätter ni mot Torekov/Båstad och ser hur naturen förändras.

Stanna till i Halmstad och kolla Per Gessles hotell om ni känner för det. Jag hade fortsatt hela vägen upp till Bohuslän i närheten av Fiskebäckskil.

Faktum är att det finns mycket trevligt att göra och man behöver inte åka så långt för att uppleva det. Lätt att missa när man har allt runt knuten.

Last edited:
Tack! Uppskattar att du tar dig tid. Ska gå igenom med fru. :tummenupp

Edit. Kronovalls vinslott verkade najs. Ett sånt där weekendpaket.

Brukar stanna till där och pausa när jag genar tillbaka från Österlen till Helsingborg. Vacker miljö. Kan säkert vara trevligt att bo där över en weekend och utforska övriga Österlen.

Hoppas ni får en trevlig semester med gott väder.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick