Slänger ur mig några saker som kommer upp i minnet.
Österlen är sjukt vackert att bara köra runt i. Stanna i Kivik - där den välbekanta Cidern kommer från. Gott om äppelodlingar med andra ord. Kör lite inåt landet till Åkessons slott (har med vinet att göra). Stallspannet har stenungs bakade pizzor som jag fortfarande inte smakat då stället varit stängt när jag kört förbi. Borde vara goda.
http://www.petripumpa.se/?pid=28
Annars finns det andra trevliga restauranger längst kusten där man bl a kan äta fisk.
Missa inte under Ales Stenar - Känd stenformation. Nedanför vid havet kan man köpa och äta rökt fisk.
Kör kusten Simrishamn, Ystad, Trelleborg vidare mot Köpenhamn. Hoppa över Malmö, Landskrona eller så genar ni rakt över Skåne mot nordväst.
Köpenhamn - Tivoli väl värt ett besök även om man inte gillar karuseller. Ströget shoppinggatan nr 1. Går man gatan ut kommer man tillslut till Nyhavn som också inte är helt okänt. Gott om krogar.
Kör kustenvägen som är en vacker något långsammare väg från Köpenhamn upp mot Helsingör upp och passa på att besöka Louisiana museet. Stanna även i Helsingör om ni känner för det. Finns ett par restauranger där och en del trevliga små butiker. Ta färjan över till Helsingborg. Där kan ni t ex besöka t ex Sofiero slott. Lägga er på stranden eller äta middag vid havet på någon strandrestaurang. Kusten norrut är också vacker. Passa på att köra genom kustbyarna tillslut kommer ni till Mölle och Kullaberg. När ni utforskat det kan ni fortsätta kusten mot Ängelholm. Finns ett ställe som heter Flickorna Lundgren som ni inte bör missa med risk för sockerchock.
http://www.fl-lundgren.se/ (Ligger inte särskilt långt från Mölle).
Efter Ängelholm fortsätter ni mot Torekov/Båstad och ser hur naturen förändras.
Stanna till i Halmstad och kolla Per Gessles hotell om ni känner för det. Jag hade fortsatt hela vägen upp till Bohuslän i närheten av Fiskebäckskil.
Faktum är att det finns mycket trevligt att göra och man behöver inte åka så långt för att uppleva det. Lätt att missa när man har allt runt knuten.