SH-folk i England?

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Har fått nys om en hoj till en hyfsad peng i England. Planen är att flyga till Birmingham och därifrån själv köra hojen till Immingham eller Tilbury och ta färjan därifrån till Götet.

Har vi någon på forumet som befinner sig där, lämpar sig vädret för MC-körning? Enligt säljaren är det inget problem men han vill ju sälja hoj. Immingham ligger ju som det verkar närmast men det ligger ju lite mer norr ut.

Hur löser man försäkringsbiten på engelska sidan? Om man gör ett ägarbyte där, kan man skriva en tillfällig försäkring här på svenska sidan på engelskregistrerad hoj?

Mark Jennings har ju en förträfflig service för att hämta hem hojar men jag ser som en liten kul grej att hämta själv, samtidigt som man sparar en liten slant och får gasa lite hoj nu när abstinensen är som värst :D

/R
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det lär vara ganska så behagligt att köra hoj där nu även om du inte ska förvänta dig något toppenväder. Tänk tidig vår i Sverige när du precis plockat fram hojen så är du ganska nära.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Det lär vara ganska så behagligt att köra hoj där nu även om du inte ska förvänta dig något toppenväder. Tänk tidig vår i Sverige när du precis plockat fram hojen så är du ganska nära.

Aha, skulle det vara så pass då är det ju inga större problem. Allvädersställ i handbagaget på flyget bara. Frågan är vad RyanAir säger om det...

/R
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Vad jag vet så får du inte åka med på färjan utan ta flyget hem, kolla med försäkringsbolagen här hemma dom brukar kunn försäkra på ramnumret.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Vad jag vet så får du inte åka med på färjan utan ta flyget hem, kolla med försäkringsbolagen här hemma dom brukar kunn försäkra på ramnumret.

Kollade faktiskt med DFDS Tor Line och det gick bra både med mig själv och en hoj. Jag var själv tvungen att ta ansvar för fastspänning av hojen på båten dock... 1800 spänn för mig och 600 för hojen.

Tack för tipset ang. försäkringen. Skall kolla :tummenupp

/R
 
Last edited:

Chunky Monkey

London's calling
Gick med
26 Aug 2003
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Om man inte vill köra oförsäkrad i england så skulle jag hyra en skåpbil från immingham/Tilbury för att hämta hojen. Att fixa försäkringen var väldigt krångligt.
Det billiga o lättare om ni är några som åker härifrån. Det finns en tråd där det var några som skulle över dit.

Glöm inte V5 (regbevis) o kolla att ram/motor Nr. stämmer.

Lycka till.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är ju vänster trafik där, knas din hoj kommer ha växelpetarn och bromsen omvänd(motsatt sida), och samma sak med gas och koppling. Du kommer köra iHjÄl diG dIreKt!!
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Om man inte vill köra oförsäkrad i england så skulle jag hyra en skåpbil från immingham/Tilbury för att hämta hojen. Att fixa försäkringen var väldigt krångligt.
Det billiga o lättare om ni är några som åker härifrån. Det finns en tråd där det var några som skulle över dit.

Glöm inte V5 (regbevis) o kolla att ram/motor Nr. stämmer.

Lycka till.

Jo, har funderat åt dom hållen med men hojen finns i Birmingham och jag skall till Immingham en tripp på drygt 20 mil. Om jag hyr en bil så måste väl den tillbaka, alternativt så är det dyrt att lämna den på annan ort? Vet inte riktigt vart jag skall kolla det? Har du något tips och vet du vad det kostar att hyra?

Vet inte heller om det är så lätt att dra igång en apparat med flera resenärer med kort varsel. Min plan är att komma iväg inom högst 2 veckor, kan gå ännu fortare. Men visst om någon är sugen så haka gärna på!

Men det är ju surt om det är krångligt att försäkra, får slå en signal till några bolag imorgon.

Det är ju vänster trafik där, knas din hoj kommer ha växelpetarn och bromsen omvänd(motsatt sida), och samma sak med gas och koppling. Du kommer köra iHjÄl diG dIreKt!!

Det är ju just det jag är rädd för :D Desto större anledning att vara försäkrad

/R
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
När du ändå är där kan du väl plocka upp lite gaffelben, motorer och nån ram till CBR 600...
Packväskor och en tankväska så är saken biff...
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...

Fasen va bra! :tummenupp Tack! Har mailat om kostnad på en envägs uthyrning.

När du ändå är där kan du väl plocka upp lite gaffelben, motorer och nån ram till CBR 600...
Packväskor och en tankväska så är saken biff...

Hä,hä... Kanske behövs en ryggsäck också. Äh, va fan haka på! I vanen finns ju plats och på färjan blir det väl handbagage. :D

/R
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
P.g.a diverse omständigheter (främst tidsplanering) så lutar det åt att jag och en polare biter ihop och tar landvägen till england istället. Det var ju mycket riktigt krångel med försäkringar om man skulle köra själv och allmänt krångel med att få ihop flyg, hyrbilar och färjor med tidsplaneringen här hemma.

Men jag såg på någon hemsida om import att man skulle se till att fordonet man köper är avställt annars kunde det bli problem. Någon som vet något om detta?

Frågan är också vad det heter på engelska? Har sett i en del annonser att fordonen är "on sorn", kan det vara det och hur kollar man det i så fall?

/R
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag va i skottland förra helgen och då va det 12 grader så nog inga problem att köra hoj ska du se:tummenupp
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
http://www.dvla.gov.uk/

http://www.v8register.net/subpages/sorn3.htm

Statutory Off Road Notification

Jag tror att sorn betyder att bilen/hojen är avställt. Du få läsa lite ikväll o åter komma.....:tummenupp

Jepp, så verkar det vara, tack för länkarna! Kan däremot inte hitta något om att avställning skulle vara ett krav varken på dvla:s intruktioner för export eller transportstyrelsens för import. Det viktigaste verkar vara att han på sin ägarbytesanmälan anger att hojen skall exporteras permanet.

Har du räknat på vad det kommer att kosta?

Kan rekommendera Mark Jennings. Han tar ca 7000 kr för att köra hem en hoj från England. En mycket trevlig och pålitlig kille!:tummenupp

http://www.markjenningsab.se/

Jodå, och det är ingen jätteförtjänst rent pengamässigt att hämta hojen själv. Visserligen bergärde Mark 7,5-8 k för att hämta en hoj i Blackburn vilket ligger närmare hull än än den jag nu skall hämta (söder om Birmingham). Med färjor, soppa och kompledigt från jobbet så blir inte kostnaden mycket lägre.

Däremot får man ju klämma och känna och testköra innan affär, enkelt att ta med sig ställ och sådant också. Sedan kan man ju plocka upp lite annat smått och gott på vägen också. Man får se det som en lite minisemester.

/R
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vart letar man hojar i England för övrigt? Finns det någon bra sida på nätet?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Lånar tråden lite, nån som har erfarenhet att köpa båge från Mark Jennings?
Är lite anti mot att köpa importerat men deras priser är fina

Den kontakten jag har haft med Jennings har bara varit bra, han är säkert seriös. Finns ju några här som anlitat honom tidigare som jag snackat med och de har bara gott att säga om honom.

Dock gjorde han klart för mig att han inte tar något ansvar för skicket på hojen så det måste du ta reda på själv på bästa sätt.

/R

Vart letar man hojar i England för övrigt? Finns det någon bra sida på nätet?

Jag har kollat autotrader och ebay mest, även mobile.de har haft några annonser men de har i mitt fall varit scamförsök. Ni vet killen som befinner sig i Italien men hojen i England och han fixar transport och allt om vi bara använder oss av hans "säkra" betalningsmetod. :D

/R
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top