Shiftlight (växellampa)

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag undrar lite över om man skulle kunna bygga en egen shiftlight och om det är väldigt komlicerat?
Hade tänkt typ 2 eller 3 stycken LED:s (grön, gul, röd) eventuellt en två/trefärgad LED.

Varvräknaren på min hoj är elektronisk och jag tänkte att kanske kan koppla lampan till den kabeln, kan man göra så och kan man i så fall fortfarande använda varvräknaren och den visar rätt?

Vad för slags signal får varvräknaren tro? pulser? olika spänning? eller något annat?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Larco skrev:
Jag undrar lite över om man skulle kunna bygga en egen shiftlight och om det är väldigt komlicerat?

Det blir nog ganska avancerat om du inte hållt på med sånt förr.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
PollySmurf skrev:
Låter som att det skulle kunna bli rätt så avancerat :)

varvtalsmätaren fungerar nog med olika spänningar.

de skulle inte jag gå o fiffla med, o ändå studerar jag elektronik...
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
weeeiii skrev:
varvtalsmätaren fungerar nog med olika spänningar.

de skulle inte jag gå o fiffla med, o ändå studerar jag elektronik...

Den kanske reagerar med varvet på generatorn?? (den sitter ju på vevaxeln)
Menar... tja.. hur mkt ström generatorn skickar ut? :va
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Det borde ju betyda att om man kopplar in dioder/lampor till varvräknaren ifall den är styrd av olika spänningsnivåer så borde ju dioderna dra strömmen och få varvräknaren att visa fel...

Men ifall _det_ inte är fallet så borde man kunna använda zenerdioder med olika backspänningar, t.ex. UDZ = 1.5V, så släpper den förbi spänning när man matar den med över 1.5V... Lite krångligt att hitta rätt nivåer och sånt skulle jag tro :D

U=Spänning
D=Diod
Z=Zener

Min största gissning är dock att det inte kommer visa rätt på varvräknaren pga spänningsfallet över -dioderna...

Skickar med ett schema på min teori... Tror dom med lite humm på elscheman förstår den :rolleyes:
 

Bifogat

  • hmm.jpg
    hmm.jpg
    9.7 KB · Visningar: 109

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
RED_LiME skrev:
Det borde ju betyda att om man kopplar in dioder/lampor till varvräknaren ifall den är styrd av olika spänningsnivåer så borde ju dioderna dra strömmen och få varvräknaren att visa fel...

Men ifall _det_ inte är fallet så borde man kunna använda zenerdioder med olika backspänningar, t.ex. UDZ = 1.5V, så släpper den förbi spänning när man matar den med över 1.5V... Lite krångligt att hitta rätt nivåer och sånt skulle jag tro :D

U=Spänning
D=Diod
Z=Zener

Min största gissning är dock att det inte kommer visa rätt på varvräknaren pga spänningsfallet över -dioderna...

Skickar med ett schema på min teori... Tror dom med lite humm på elscheman förstår den :rolleyes:
Aj ånderständ. :EDIT, borde väll bli som du säger dock, att varvräknarn visar fel...

Är det inte smidigare att köpa en färdig? shiftlight sägs va rätt onödigt, men visst, kanske kan va en kul grej, vill du byggga själv? Va det de som va meningen? ISF förstår jag, är ju skitkul att göra grejjer själv.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Shiftlight kostar över 1000 spänn martin.. Så kan du fiffla ihop nåt kan du nog sälja bra.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Ska fundera på saken :D

Har man kunskap så borde det gå. Kan bygga ihop ett MC-larm för under 100-lappen som fungerar så shiftlight borde väll med gå, hehe
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Mitt eget larm är helt färdigt, det ligger framför mig nu, ska sätta i det idag tänkte jag.

Det andra jag snackade om va bara en prototyp som kom fram när jag satt o lekte...
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Sätta dubbla signalgivare? Om man tar en till, vad det nu är fär något som ger RPM mätaren signal, och kopplar in på samma sätt så funkar ju RPM-mätaren med den ena och shiftlightsen med den andra? Inga jävla spänningsfall innan RPM-mätarn iallafall :D Men VAD styr RPM mätaren?
Borde forska vidare om detta..
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Om det är tillräckligt intressant skulle jag kanske kunna ta upp försäljningen av elektroniska varvräknare alt. shiftlights, lite beroende på tillverkningskostnaderna lär priset hamna runt 2-300kr/st för enbart shiftlight
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
RED_LiME skrev:
Sätta dubbla signalgivare? Om man tar en till, vad det nu är fär något som ger RPM mätaren signal, och kopplar in på samma sätt så funkar ju RPM-mätaren med den ena och shiftlightsen med den andra? Inga jävla spänningsfall innan RPM-mätarn iallafall :D Men VAD styr RPM mätaren?
Borde forska vidare om detta..

Men då blir det en paralellkoppling väl?
Jo.. men... jo iofs så kanske de hade funkat.. om shiftlightsen tar lika mkt ström som RPM-mätaren. :va

EDIT: Läste fel, dubbla SIGNALGIVARE! :D Trodde du menade två sladdar från samma givare. Men tror du inte det kan bli lite jobbigt att hitta en likadan givare till och installera och ställa in den?
Och föresten, det kan ju vara cdiboxen som styr varvmätaren! :tungan
 
Last edited:

VikHe

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
boden
Hoj
ska jag köpa snart..
mja det är ganska simpelt skulle jag vilja säga :D
varvräknaren får troligtvis en puls/varv från CDI:n.
den pulsen matar man till en mikroprocessor.
den i sin tur styr några lysdioder.
eller varför inte en LCD-diplay för att visa exakt RPM? ;)

hur enkelt får det blir? :D

jag har iaf kunskapen att göra det, men att nåt funkar i teorin är ju en sak. har tyvärr ingen hoj att testa på :( skulle underlätta en del ;)
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
VikHe skrev:
mja det är ganska simpelt skulle jag vilja säga :D
varvräknaren får troligtvis en puls/varv från CDI:n.
den pulsen matar man till en mikroprocessor.
den i sin tur styr några lysdioder.
eller varför inte en LCD-diplay för att visa exakt RPM? ;)

hur enkelt får det blir? :D

jag har iaf kunskapen att göra det, men att nåt funkar i teorin är ju en sak. har tyvärr ingen hoj att testa på :( skulle underlätta en del ;)

Du får gärna testa på min hoj :tungan
Bara du inte tar sönder den :)
 

VikHe

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
boden
Hoj
ska jag köpa snart..
PollySmurf skrev:
Du får gärna testa på min hoj :tungan
Bara du inte tar sönder den :)

hehe :)

håller på att leka nu bara för att typ.. har en fläkt som ger RPM-signal
och.. det funkar då iallafall :) så får man göra när man inte har signalgenerator :(
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top