Shoei hjälm fråga: Vilken är bäst XR-1000 eller Raid II??

PatrikW

Slangövare
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Yamaha R6 2001
Någon som har testat båda eller ena och kan säga några visdomens ord. Vet inte vilken jag skall välja tycker Xr-1000 e lite snyggare.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
PatrikW skrev:
Någon som har testat båda eller ena och kan säga några visdomens ord. Vet inte vilken jag skall välja tycker Xr-1000 e lite snyggare.

Min första hjälm var en Raid II. Jag var jättenöjd med den tills jag bytte till XR 1000.
För mitt huvud så passar XR 1000 bättre. Jag uppfattade dom lite olika i passformen. Sen tycker jag den har bättre ventilation också och den är fan snyggare! hehe

Men det brukar ju vara väldigt individuellt hur man uppfattar hjälmar...

/M

LeSteve

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
WR450F
XR1000 är snygg men har konstig passform - trång nertill. Jag fick gå upp två storlekar för att få in skallen genom öppningen, och när den satt på kändes den stor som ett hus.

Raid (den gamla) hade tjock, mjuk stoppning, och verkade vara gjord för att passa många olika skallar. Blir säkert rymlig med tiden när stoppningen trycks ihop. Kändes lite knakig och billig när man klämde på den.

Jag köpte en z-one. Den satt väldigt tight utan att klämma. Kändes stabil. Det följde med lite vindavvisar-grejer som funkar kanon. Dessutom hade den samma typ av visir som min förra Shoei så jag kunde återanvända dom.

Min skalle är nog mer oval än rund, sett uppifrån. Hjälmar brukar klämma i pannan och vara rymliga vid öronen.

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Kör med en Raid II och är helnöjd. Har inte haft någon XR 1000 men vilket man väljer är väll en fråga om huvudform och vad som känns skönt. 2 snygga hjälmar så det är väll bara att prova och bestämma sig :tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Raid 2 och xr-1000 är i stort sett samma hjälm, diffar aaaaaningens på formen men ej nämnvärt...

Gissar på att xr-1000 finns i fler skalstorlekar än raid 2 och därför blir annorlunda i passformen?

De båda har samma skalmaterial som heter AIM+ vill jag minnas, med reservation för fel...

xr-1000 har bättre ventilation samt är kompletterbar med Whisper strip, en krage som sänker ljudnivån...

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Jag har en Raid II nu, är supernöjd. Har ganska avlångt huvud och den sitter som gjutet. Hade Nolan förut....

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Testa båda och köp den som sitter bäst. Själv är jag inne på min andra XR, tycker det är en kanonhjälm.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Jag kör också med XR och är helnöjd. Testade bl. a. Arai RX7, men den passade inge vidare på mitt huvud... Så PROVA, PROVA, PROVA och välj den som passar ditt huvud bäst. :tummenupp

tthomas

Guest
Köpte mig en sån xr-1000 i helgen, sitter störtskönt.

betalade 1900 :-

:hihi

/Thomas

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
FUBAR skrev:
Fanns det många olika storlekar & modeller?

Jag var där och kollade och de hade både Shoei XR-1000 och Z-one. Även några AGV hjälmar för 1900kr bla. en Ti-tech, samma som Rossi har fast grå/svart.

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Igår testade jag min nya XR-1000 Diabolic III. Det ÄR utan tvekan den bäste hjälm jag testat. :yoparty

Dessutom är lacken jävligt ball

Bifogat

• diabolic3.gif
    diabolic3.gif
    31.6 KB · Visningar: 131

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
tthomas skrev:
Köpte mig en sån xr-1000 i helgen, sitter störtskönt.
betalade 1900 :-
:hihi
/Thomas

Vilken lyllos! De hade ju bara vattenskallestorlekar när jag var där och kollade :hihi
Avis? Nä, inte alls! :4skrika ;)

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
XR-1000. har haft XR-900 och xr-1000 och varit helnöjd. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...