Shoei-hjälmar i USA

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Rätt båge
Vad är det för skillnad på de amerikanska Shoei-hjälmarna jämfört med de europeiska förutom namnet ???

Är de amerikanska hjälmarna godkända i Sverige ?

Letade efter Shoei Raid till min sambo, hon har testat ut storlekar och är nöjd.

När jag tittar i USA heter hjälmarna TZ-R, ser exakt lika ut som Raid II men man blir ju lite osäker....

En sån här tycker iaf jag att hon är värd.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=71237&stc=1

Kompisen är i Los Angeles nu så jag vill veta om jag ska köpa hem en genom honom.

Bifogat

• tzrobelisktc-5.JPG
    tzrobelisktc-5.JPG
    22.9 KB · Visningar: 218

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Hjälmarna i Usa är Snell & Dot märkta och är igentligen inte godtjända i EU. Men det är samma modeller bara olika namn. Om din kompis ska skika hem den så kommer du antagligen åka på tull och moms det är bäst om han kan ta den mäsig när han åker till baka.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Den var fin du!
Jag har inget svar på din fråga, men ett tips: Kolla deras hemsida. Borde finnas USA-sida och europa-sida så då kan du jämföra.
USA brukar ju vara lite konstiga på vissa storlekar. Tänker främst på skor och kläder.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Lawson skrev:
Hjälmarna i Usa är Snell & Dot märkta och är igentligen inte godtjända i EU. Men det är samma modeller bara olika namn. Om din kompis ska skika hem den så kommer du antagligen åka på tull och moms det är bäst om han kan ta den mäsig när han åker till baka.

Man åker inte på tull o moms om man skickar det som en gåva. Om man där imot köper en vara utomlands (t.ex. på en internetsida) så ser tullen att det är en köpesvara och de ser också priset därför tillkommer moms osv.

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Det är inte samma hjälm mer än skalet i bästa fall, huvudformen är annorlunda och vikten brukar vara betydligt tyngre på dom Amerikanska hjälmarna.

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1
Har provar Arai från Sverige och Usa samma storlek och modell den enda skillnad var märkningen.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
eV1Te skrev:
Man åker inte på tull o moms om man skickar det som en gåva.
Då missar man oxå försäkring. Skulle den gå isönder så är värdet 0 $ och inget betalas ut.
Man får nämligen momsa på värdet inte på vad det kostat.
Men det e lungt och sätta värde 0$ och chansa för att risken e rätt liten att något skulle hända.
De flesta internetbutiker kan man prata snällt med och be dem skicka det som "promotionmaterial value 5$" eller nått så sparar man en massa moms .....

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Köpte en Shoei xr-1000 i usa,
storleken var densamma som i Sverige.
Stoppade ner den i en ryggsäck och tog den som handbagage på flyget, slapp då all tull och moms.

:tummenupp

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Det går att försäkra en gåva också. Fick en bromspump för ett tag sen där killen hade försökrat den till $200 trots att den var märkt som gåva.

mvh Fredrik

Mr K skrev:
Då missar man oxå försäkring. Skulle den gå isönder så är värdet 0 $ och inget betalas ut.
Man får nämligen momsa på värdet inte på vad det kostat.
Men det e lungt och sätta värde 0$ och chansa för att risken e rätt liten att något skulle hända.
De flesta internetbutiker kan man prata snällt med och be dem skicka det som "promotionmaterial value 5$" eller nått så sparar man en massa moms .....

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Köpte en Shoei ZII från USA.

Provade storleken i en svensk affär och fick en hjälm som passade utmärkt.

Den beställdes på lite omvägar så jag slapp även moms tull och allt vad det nu heter.

Ser absolut ingen skillnad på min hjälm jämfört mot en köpt i sverige. Har dock inte kollat märkningen.

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Rätt båge
Zvugge skrev:
Köpte en Shoei ZII från USA.

Provade storleken i en svensk affär och fick en hjälm som passade utmärkt.

Den beställdes på lite omvägar så jag slapp även moms tull och allt vad det nu heter.

Ser absolut ingen skillnad på min hjälm jämfört mot en köpt i sverige. Har dock inte kollat märkningen.

Kan du kolla vad som står i din hjälm. Jag tittade in i min Raid köpt i Sverige och där sitter en liten tyglapp med några intetsägande siffror. E6 tror jag det stod men inga CE märkningar osv. All info om hjälmen satt väl klistrat på visiret om jag inte minns fel.

Jag tror jag handlar iaf, jag får minst 1500:- kvar till något annat om jag tar hem den från USA istället för att köpa i Sverige.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka