Shoei-val: NXR, Quest ... eller annan?

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Hej!

Min ansats att byta ut min Z-One för något år sedan strandade. Den här säsongen ska det faktiskt bli av. Eftersom jag tycker att ALLT är FANTASTISKT med min Z-One (förutom dess höga ålder vid det här laget) så är tipset jag tidigare fick om XR1100 mycket intressant. Nu ser jag att den har ersatts med NXR. När jag söker i forumet verkar folk gilla NXR, men även övriga modeller...

Jag kollar även på webben och ser Quest (samt GT-Air, men den verkar inte ge mig så mycket mer än en högre prislapp, inbyggda solbrillor som jag eg. inte behöver, samt ett snabbspänne som jag inte vill ha eftersom jag trivs kanon med dubbel-D-spänne). X-Spirit II?

Jag kör inte bana. Jag kör inte speciellt snabbt. Jag kör inte ens sporthoj. Men jag uppskattar en störtkruka som är gjord för att skydda ordentligt, ha premiumkvalitet och god aerodynamik. Z-One har allt detta, som jag ser det, och passar min huvudform perfekt. I regn och elände immar den aldrig igen, vilket är underbart. Jag tycker att dubbel-D är bästa spännet. Jag har solbrillor på mig inne i hjälmen dagtid. Jag tycker att den har lagom ljudnivå och vill inte ha något bullrigare, om en hjälm är tystare än så är det förstås välkommet.

Någon som vet hur dessa nya modeller är relativt min gamla trotjänare?

/J
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Tjenare. Jag var och köpte mig en ny hjälm nu. Det blev en SHOEI GT-Air. Helt underbar hjälm.
Men som du beskriver så är den ju lite dyrare och mina krav var istället att det skulle finnas solvisir och snabbspänne. Eftersom att jag har vanliga brillor med styrka så kändes det som en smidig grej att ha.

I övrigt så är det en riktigt underbar hjälm. Den där rätt så tyst och sitter helt kanon på huvudet.
Skulle säga att av testen i butiken så satt Questen lika bra. Och den har även den fått mycket bra betyg för att vara tyst även den. Så att tror absolut att det är en mycket bra hjälm.

GT-Air har ju lite mer finesser men känner man att man inte behöver dem så kör på Questen.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag har testat NXR och GT-AIR, valde GT-AIR pga visiret (kör med vanliga brillor ibland), vill du inte slippa solisar under? Men mest för att den är tystare än NXR och jag som inte tävlar har hellre snabbspänne.

Två grymma hjälmar och i den prisklassen ska inte prisdiffen avgöra (dom är dyra båda två) testa och ta den du vill ha. Min röst ligger på GT-AIR.
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag har både Qwest och NXR.
NXR är lättare, mindre & släpper in mer luft. Upplever dem som lika "tysta". Qwest har fått högre rating i Sharp-testet, 5 stjärnor (mot 4 stjärnor för NXR).
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
vill du inte slippa solisar under?

Jag föredrar faktiskt att använda riktiga solglasögon framför solvisiret på min GT-Air, delvis på grund av glipan som blir nertill (har ett par Velodrom med rödtonatglas och jag gillar det skarpt). Men, det är trevligt att ha valmöjligheten, framförallt sådana dagar som det är skiftande molnighet eller där man växlar mycket mellan skogspartier och öppna landskap. Skulle jag köpa en ny hjälm idag så skulle jag _kanske_ köpa en NXR istället, eftersom den har högre betyg hos Sharp, men jag vet inte... I övrigt så är jag dock nöjd med min GT-Air (förutom att jag möjligtvis skulle vilja ha lite högre luftflöde). :)
 

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Oj, så många bra tips, och detta så snabbt! Tack för det.

Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?

Hur relevant är SHARP-testet? Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska... (Jag minns att vad gäller Z-One var en avgörande faktor för mig en snubbe som hade kraschat med en sådan med huvudet rakt in i en sten så att hjälmen sprack. Sedan hade han, helt oskadd själv, rest sig upp och åkt till affären och köpt en precis likadan eftersom han var nöjd med hur den hade fungerat... ;-) )
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Oj, så många bra tips, och detta så snabbt! Tack för det.

Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?

Hur relevant är SHARP-testet? Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska... (Jag minns att vad gäller Z-One var en avgörande faktor för mig en snubbe som hade kraschat med en sådan med huvudet rakt in i en sten så att hjälmen sprack. Sedan hade han, helt oskadd själv, rest sig upp och åkt till affären och köpt en precis likadan eftersom han var nöjd med hur den hade fungerat... ;-) )

Det finns många trådar och diskussioner runt just SHARP-testet, sök trådar ang det istället för att ta upp det här. Om det inte är den vägen du vill att din tråd ska ta givetvis.. =).
 

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Bra plan. Låt mig genast strypa SHARP-diskussionen här för denna tråd. :)

Om jag tar upp en annan fråga: är en QWEST från Japan samma som en QWEST i Europa? (NXR verkar inte finnas i Japan...) Eller gör de skillnader på produkter med samma beteckning för att möta standarder i respektive världsdelar?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag vet att det fanns något test för en massa år sedan (minns ej världsdel) där hjälmtillverkarna för att klara testet för typ "smal biljardkö av hårt stål kommer snett in i pannan" gjorde hjälmarna så att de egentligen blev sämre för många situationer som bedömdes som mer realistiska...

Det låter som Snell i USA; det brukar åtminstone få skit i de amerikanska mc-podarna som jag lyssnar på.
 

ivobivo

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
MT-07
Hej, köp inte hjälm från Japan! En polare till mig köpte SHOEI GT-AIR, i exakt samma storlek som den i affärerna här, men visade sig ha annorlunda form inuti. De tog emot den snabbt, men det var ändå några hundringar som gick förlorade tull och frakt. Sedan läste vi lite runt på nätet och det är faktiskt så att olika delar av världen får annorlunda hjälmar, även om det är samma model och storlek. Så köp inte från Japan.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag kollade på SHARP-sajten nu, och ser att NXR har 4 stjärnor. Den visar gult på sidorna av huvudet, men det gör visningen på QWEST och XT-1100 också. Jag kan inte hitta några detaljer om varför. Men jag ser (http://sharp.direct.gov.uk/compareview/552,358,295) att QWEST:en testades 2010 och NXR 2014. Har man verkligen kört exakt samma test, eller är det som med bilar och Euro NCAP att 5 stjärnor 2004 är väsentligen sämre än 5 stjärnor 2014?
SHARPs tester görs på samma vis nu som då, se mejlkonversation här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...st%F6rtkruka&p=6139477&viewfull=1#post6139477
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag skulle vilja påstå att du beskrev NXR i ditt första inlägg.
Däremot kan du skratta dig lika lycklig med en GT-Air, jag upplevde att GT-Air satt sämre på just min huvudform, sen behövde jag ej solvisir, därför blev valet NXR.
 

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Tack alla för dessa utmärkta svar! Exakt den sorts information som jag hade hoppats kunna få. Utmärkt.
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Jag skulle vilja påstå att du beskrev NXR i ditt första inlägg.
Däremot kan du skratta dig lika lycklig med en GT-Air, jag upplevde att GT-Air satt sämre på just min huvudform, sen behövde jag ej solvisir, därför blev valet NXR.

GT-Air sitter som ett smäck med på de som har lite stora och avlånga huvuden eller som dom valde att kalla det på Beviks "En mycket otacksam huvudform" :3freak
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag kör inte bana. Jag kör inte speciellt snabbt. Jag kör inte ens sporthoj. Men jag uppskattar en störtkruka som är gjord för att skydda ordentligt, ha premiumkvalitet och god aerodynamik.

X-Spirit II har iofs fantastisk aerodynamik...även i 200+ ganska mycket...men den är inte direkt tyst. Och den har en prislapp som är intressant som ordinarie pris och den är på rea ändå dyrare än de flesta "vanliga" hjälmarna.

I, inte speciellt snabba hastigheter så är aerodynamiken tillräckligt bra på alla Shoeihjälmar. :fakta

TIPS: Om du får svårt att välja, välj den som är lättast om allt annat är "lika". :tummenupp
 

d97jro

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
XL1200
Utrustad med alla utmärkta teoretiska tips från denna tråd har jag nu varit hos lokal MC-handlare och provat. Det var aldrig någon tvekan; NXR satt helt perfekt och kändes helrätt. Bara att handla på stubben. Väl ute på hojen kunde jag även konstatera att den har en för mig mycket imponerande aerodynamik (väsentligen bättre än Z-One, och den tyckte jag var toppen ändå) och ungefär samma ljudnivå som Z-One. Jag är mycket nöjd.
:banana
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top