Shoei X-eleven vs X-Spirit

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Har hittat min drömhjälm, i Sverige kommer den bara att finnas i Röd o blå och jag vill ha den svarta som bara finns att beställa från USA.

Men i USA heter hjälmen X-Eleven... är det skillnad på skalen ?
Är storlekarna olika jämfört med Shoei´s övriga EU ?

I Sverige kostar hjälmen 7.290 kr i USA så kostar hjälmen med frakt runt 3.800 kr så det är en skillnad, men anledning är dock inte pengar utan att den inte finns i Sverige.

Är det någon som har erfarenhet av detta med storlekar och varför de heter X.eleven i stället för Xspirit som övriga.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Samma hjälm. Själv köpt samma hjälm från USA. Storlekarna och innerformen på hjälmen också samma.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Andreas70 skrev:
2643978 Samma hjälm. Själv köpt samma hjälm från USA. Storlekarna och innerformen på hjälmen också samma.

Tack för snabbt svar!
Då blir det att beställa den :)

Hur är det med tull osv ? SÄljaren jag pratade med sa att han kunde skriva ner värdet till 100 dollar.. men om den kommer bort så blir det ju inte så bra.
Vilket är bästa sätt att betala på ? USA har inte ngn motsvarighet till postförskott ?

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Svårt att komma undan tull. Enda chansen att minska tullavgiften är att skriva ner värdet, eller skickar som gåva. Har själv handlat en del från USA och inget har kommit bort för mig. Går att göra betalning via banköverföring, annars är alternativet att kanske betala via Paypal. Används av bl a E-bay.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Andreas70 skrev:
2643985 Svårt att komma undan tull. Enda chansen att minska tullavgiften är att skriva ner värdet, eller skickar som gåva. Har själv handlat en del från USA och inget har kommit bort för mig. Går att göra betalning via banköverföring, annars är alternativet att kanske betala via Paypal. Används av bl a E-bay.

520 Dollar har jag fått hjälmen för... om vi skriver ner den nu som 100 dollar vad kan jag räkna för extra avgifter och tull mm för att ta in den i Sverige då ?

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Beror på hur mycket du skall betala i frakt. Tullen tar nämligen avgift för totalbeloppet: vara+frakt.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Hittade en spec. från tullen.
Du får betala 25% moms på tullvärdet (varans värde+fraktkostnaden) och 3,7% tullavgift. Sedan tillkommer exp.avgift 80:- plus moms = 100kr
Det skall vara det hela.

Ok
Då blir det ca 40:- i tullavgift+ ca 270 i moms + 100:-(exp.avgift)= ca 410:-

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Andreas70 skrev:
2643995 Hittade en spec. från tullen.
Du får betala 25% moms på tullvärdet (varans värde+fraktkostnaden) och 3,7% tullavgift. Sedan tillkommer exp.avgift 80:- plus moms = 100kr
Det skall vara det hela.

Ok
Då blir det ca 40:- i tullavgift+ ca 270 i moms + 100:-(exp.avgift)= ca 410:-

Ok tackar för hjälpen!
Verkar dock som det finns 2 av varje storlek i USA.. Small och Small med halvstorlekar.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Räknade lite fel. Tullavgiften skall läggas på tullvärdet så det blir lite dyrare, men bara 10-20 kr. Jag räknade med ett dollarvärde på 7 kr jämt.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
NEJ !

Det är inte säkert att det är samma hjälm.

Jag köpte en X-11 ifrån Japan efter att ha provat storlek på en X-spirit här i sverige.
Jag har Large i storlek.

Den X-11 jag fick var i L, men satt mycket tajtare än den x-spirit jag hade provat. Så tajt så att jag inte kunde ha den.

Min teori är att de använder samma skal till L och M hos X-11, medan det är ett större skal hos X-spirit.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Göran skrev:
2644165 NEJ !

Det är inte säkert att det är samma hjälm.

Jag köpte en X-11 ifrån Japan efter att ha provat storlek på en X-spirit här i sverige.
Jag har Large i storlek.

Den X-11 jag fick var i L, men satt mycket tajtare än den x-spirit jag hade provat. Så tajt så att jag inte kunde ha den.

Min teori är att de använder samma skal till L och M hos X-11, medan det är ett större skal hos X-spirit.

Är alltså X-11 mindre?
Det vore gudasänt, enär en X-Spirit i XXS är på tok för stor för mig... :(

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Nja,

Det jag kan säga är att en X-11 Large är mindre än en X-spirit Large.

Något annat kan jag inte lova

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Orsaken är att hjälmarna görs för olika huvudform. USA och Europa samma form Japan rundare.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Enda sättet att slippa momsen är att skriva ner värdet till MAX 50 dollar.
Dom kan annars ta allt även "gåva" , har provat.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Andreas70 skrev:
2644490 Orsaken är att hjälmarna görs för olika huvudform. USA och Europa samma form Japan rundare.

Detta kan stämma ganska bra då jag har ett ovalt huvud och japan hjälmen satt för hårt i pannan.

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Väger inte X-11 mer också?

Har för mig det när jag satt och kollade dem för ett tag sen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln