Shoei Xr-1100

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
TJena!

Jag har varit iväg och prövat SHoei Qwest i storlek M och L

När jag Prövade storlek M så var hjälmen väldigt tight precis som de ska va tryckte dock lite i pannan.

Storlek L Var lite lösare.

Jag Prövade hjälmen med rakat hår, men det kommer tillkomma mera, samt kanske köra med luva vid kyliga dagar?
I storlek M fick jag in nageln av lillfingret i pannan, och med L så fick jag in halva Lillfingret.

Ringde Lelles och frågade om Passform mellan Qwest och Xr 1100 och fick svar att de är rätt lika men små skillnader finns alltid.

Men har hittat den mest iögonfallande hjälm jag vill ha och det är en Xr-1100 Conqueror Röd/vit

DÅ till frågan, vad hade ni kört med? super tight? eller lite lösare med möjlighet till lite mer hår/Luva?

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=5799

Inte fått tag på någon butik här nere i skåne som har dessa hjälmar i lager, så får returnera hjälmen om det blir allt för galet.

Mvh

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag kör med XR-1100, bästa krukorna jag nånsin haft. Passar min knopp som hand i handske. Har kraschtestat en också med lyckat resultat. ;)

Men jag säger i alla fall att tight är det som gäller i alla lägen. Både ur skyddssynpunkt och komfort. Det sista du vill ha är en kruka som åker omkring på skallen eller trycker snoken mot visiret i fartvinden. Du kommer ju ändå knappast att åka i balaklava på sommaren, eller hur?

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag kör med XR-1100, bästa krukorna jag nånsin haft. Passar min knopp som hand i handske. Har kraschtestat en också med lyckat resultat. ;)

Men jag säger i alla fall att tight är det som gäller i alla lägen. Både ur skyddssynpunkt och komfort. Det sista du vill ha är en kruka som åker omkring på skallen eller trycker snoken mot visiret i fartvinden. Du kommer ju ändå knappast att åka i balaklava på sommaren, eller hur?

Det har du fullständigt rätt i, Då får jag nog skrota planen då? :( Alla M är ju slutsålda i den röda. Men 3000 Kr för en Xr1100 från lelles är ju ett bra pris!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Man måste ju inte rätta sig efter hjälmtillverkarens design. Hade själv lite för tajt passning i pannan på min XR1100.
Tog helt enkelt en vass kniv och skar bort lite grand från frigoliten. Tog ung två mm, Perfekt därefter:tummenupp

Hjälmen lär ju göra sitt jobb hyfsat bra ändå även om den blivit något liite sämre.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag hade letat på ett märke av hjälm som passar mig bättre.
Mina shoei sitter som en tajt mössa på huvet, sitter åt ordentligt men inget tryck nånstans.
Har en par reservhjälmar som sitter lite sådär tveksamt o trycker på nån punkt, de går inte köra med.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Så en M i Xr 1100 ska inte vara några problem då.
Om jag kan ha en Qwest i M utan problem hehe.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Mina shoei sitter som en tajt mössa på huvet, sitter åt ordentligt men inget tryck nånstans.
Har en par reservhjälmar som sitter lite sådär tveksamt o trycker på nån punkt, de går inte köra med.

Problemet med det hela e att det inte finns allt för många affärer här nere i skåne, Finns ju några st. o inte alltid dom har grejerna på lager.

Tänkte väl mer beställa går det inte så skicka tillbaka de.

Norman nu råkade jag förklara fel, ska redigera inlägget.

på Qwesten medium så trycker det inte i pannan, exakt samma förklaring som du säger en tajt mössa. så en Qwest medium hade jag kunnat ha, men roligare färgval till Xr-1100

Men om du ska köra en Kawa er6n/Ducati monster / Honda cb500 Hade du kört mer på en sport tourer hjälm? eller Xr-1100?

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade en XR1100 tidigare och jag var skitnöjd med min. Bytte dock till en AGV GP-Tech förra säsongen och den tycker jag är snäppet bättre på alla sätt.

Prova dig fram! :tummenupp

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.

Man vill ju liksom ha sig ett fynd nu under rean! ;) Men vet till 100% att shoei Qwest går, men färgval styr lite hehe

Xr-1100= Stort plus med uttagbar inredning.

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Så en M i Xr 1100 ska inte vara några problem då.
Om jag kan ha en Qwest i M utan problem hehe.

Jag kör med XR-1100 och X-Spirit II, båda i Small. Jag har provat Qwest, GT-Air och Neotec i butik också. När det gäller de Shoei jag haft på huvudet upplever jag att de passar mig lika bra allihop, det som skiljer är utseendet, ljudnivån och ventilationen vid färd.

Jag säger som de ovan, hjälmen skall sitta tight men inte ge ömma tryckpunkter. Den kommer att ge efter lite och forma sig efter ditt huvud (eller är det tvärt om...?). Samtidigt skall den definitivt inte vara för stor, för då är den både obekväm vid körning och osäker vid fall. När jag köpte min första hjälm sade de till mig i butiken att gå hem och sätta mig och titta på en film med hjälmen på. Om det gick bra var det rätt storlek. ;)

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag kör med XR-1100 och X-Spirit II, båda i Small. Jag har provat Qwest, GT-Air och Neotec i butik också. När det gäller de Shoei jag haft på huvudet upplever jag att de passar mig lika bra allihop, det som skiljer är utseendet, ljudnivån och ventilationen vid färd.

Jag säger som de ovan, hjälmen skall sitta tight men inte ge ömma tryckpunkter. Den kommer att ge efter lite och forma sig efter ditt huvud (eller är det tvärt om...?). Samtidigt skall den definitivt inte vara för stor, för då är den både obekväm vid körning och osäker vid fall. När jag köpte min första hjälm sade de till mig i butiken att gå hem och sätta mig och titta på en film med hjälmen på. Om det gick bra var det rätt storlek. ;)

ameh shit, qwesten satt bra med M..... ni får mig att bli osäker! ;)

Kawasaki er6n, Ducati monster, (Nakna Motorcyklar överlag)
är det jag kommer att köra vilken passar bäst till denna körposition (mer upprätt)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
ameh shit, qwesten satt bra med M..... ni får mig att bli osäker! ;)

Kawasaki er6n, Ducati monster, (Nakna Motorcyklar överlag)
är det jag kommer att köra vilken passar bäst till denna körposition (mer upprätt)

Jag kör allt möjligt med mina och jag tycker skillnaderna ligger mer i själva modellen och om hojen har en hög vindruta. Tänk också på att bättre ventilation = mer buller. Högre vindruta = viktigare med höga ventiler.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag kör allt möjligt med mina och jag tycker skillnaderna ligger mer i själva modellen och om hojen har en hög vindruta. Tänk också på att bättre ventilation = mer buller. Högre vindruta = viktigare med höga ventiler.

Hade du gått på de säkra kortet som du vet passar(Qwest)? eller hade du tagit en chansning? (Xr1100)

''Ta den som sitter bäst på skallen, det är en liten skillnad på passformen, XR passar bättre om man har "smalare" huvud, Quest passar bättre om man har rundare huvudform, man kan känna skillnaden men den är knapp....'' hitta denna på en annan del av forumet.

Jag har verkligen inte ett runt huvud hehe har mer smalt på kanterna, huvuet mäter 58-58.5 så jag ligger på gränsen mellan M och L
Fan Xr-1100 e så mkt snyggare!

Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Äger själv en Shoei XR1100. Första turerna så sitter den skittight och man upplever kanske att den trycker på något ställe. Sen formar sig stoppningen i hjälmen efter ditt huvud. Och kommer då sitta som handen i handsken. Jag skulle välja XR1100 alla dagar i veckan framför Qwesten. Även om Qwesten är riktigt bra med.

Hade en NZI hjälm som var lite för stor innan. Och den var fan inte skön alls. Speciellt inte när det började gå fort 180 km/t + .

Mvh /Try

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Då tror jag att de e bestämt att de blir en Xr1100

Som Första hjälm hade ni valt en hjälm med mycket färg? eller relativt neutral(Mattsvart/Plain Svart) så får man inte ångest om nån säsong när man inte gillar färgen? ;)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Då tror jag att de e bestämt att de blir en Xr1100

Som Första hjälm hade ni valt en hjälm med mycket färg? eller relativt neutral(Mattsvart/Plain Svart) så får man inte ångest om nån säsong när man inte gillar färgen? ;)

Mattsvart är aningen jobbigare att hålla ren. Har främst haft blanksvarta hjälmar, så min personliga rekommendation är blanksvart. Du kan ju sätta på ett visir i annan färg som sätter sin prägel på hjälmen (svart eller spegelblank). XR1100 finns i en del trevliga motiv, samt en del som mest påminner om misslyckade tribaltatueringar. Smaken är som baken. Skulle undvika de allt för färglada motiven, om du vill ha något som går ihop med eventuell framtida hoj i annan färg.

Sök runt lite efter bästa pris, stor skillnad mot att köpa i Sverige. Helmetcity, Louie.de mfl har utförsäljning på en del motiv.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag får en Blank xr1100 för ca 2500 ifrån Lelles om jag beställer innan 6e januari, 3000 med motiv.
Ett motiv som jag velat ha är Conqueror i röd Men den finns tyvärr inte i M!

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag funderade också på en Conquerer tills jag såg en bild på motivlacken som sitter uppepå! Inte snyggt, tyvärr då resten är snyggt! Jag köpte en pearl-grey ist. Grymt nöjd! :tummenupp

Lycka till!

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag funderade också på en Conquerer tills jag såg en bild på motivlacken som sitter uppepå! Inte snyggt, tyvärr då resten är snyggt! Jag köpte en pearl-grey ist. Grymt nöjd! :tummenupp

Lycka till!

Ja, man måste kolla live eller bilder på nätet så man ser alla sidorna, annars kan man få sig en överraskning... :rolleyes:

Köp den du tycker är snyggast så länge modellen sitter tight och bra på huvudet. Gillar du en mattsvart? Köp en mattsvart. Gillar du en som ser ut som någon kräkts på den? Köp en kräkshjälm. Du måste inte färg-/mönstermatcha hjälmen med stället och hojen. Tids nog vill du ändå ha en till hjälm...

Rent säkerhetsmässigt tycks dock bilister ha lättast för att upptäcka enfärgade hjälmar i tydlig färg (vit, gul, röd) eller hjälmar med stora inslag av dessa färger. Själv har jag struntat i det. Den hjälm jag äger som i sådana fall är "säkrast" är min Shoei XR-1100 El Capitan...

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Ja, man måste kolla live eller bilder på nätet så man ser alla sidorna, annars kan man få sig en överraskning... :rolleyes:

Köp den du tycker är snyggast så länge modellen sitter tight och bra på huvudet. Gillar du en mattsvart? Köp en mattsvart. Gillar du en som ser ut som någon kräkts på den? Köp en kräkshjälm. Du måste inte färg-/mönstermatcha hjälmen med stället och hojen. Tids nog vill du ändå ha en till hjälm...

Rent säkerhetsmässigt tycks dock bilister ha lättast för att upptäcka enfärgade hjälmar i tydlig färg (vit, gul, röd) eller hjälmar med stora inslag av dessa färger. Själv har jag struntat i det. Den hjälm jag äger som i sådana fall är "säkrast" är min Shoei XR-1100 El Capitan...

Vadå bilister ser? ;) det e ju inte så att motorcykeln kör sig sj haha
Skämt åsido, förstår din poäng. hellre enfärgad så man slipper ångra spyan ;)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...