Shoei

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ventilationen i Z-One fungerar verkligen. Riktigt bra drag i kanalerna. Stabil hjälm i alla farter. Riktningsstabil även om man vänder på kolan i 230 km/h, trots att man inte för köra så fort. Låg vikt. Min väger strax över 1300 gram.
Tight som tusan om man gillar det- avstånd haka--hakparti.
Finns att köpa i Lomma på Svenska cykelfabriken. Även postorder.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Stortryne skrev:
2596468 Min Z-one ser ut som en ångbastu med stängt visir under 70 knyck :gnissla
Ska bli ett pin-lock när jag byter nån gång...

För övrigt är den :tummenupp

Jag fick med pinlock till min Z-one.
Som jag skrev tidigare i tråden så fick jag lättare imma i min Z-one, jämfört med andra hjälmar jag kört med. Men det är o andra sidan den tystaste hjälm jag provat. Den är dessutom välbyggd och tålig, mekaninsmen för visirbyte är mycket bra mm.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag har idag en XR-800 som skall gå i pension så jag känner till SHOEI's kvalitet.
Verkar som att det är hugget som stucket om man kör på Z-One eller XR-1000 så länge man kör med pinlock.

Men om man vinner stålar så skulle ju inte en X-Spirit göra ont heller...

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.

Gör så, jag tänkte köpa eftermarknadsimgrejer, men insåg att det kan bli lite jobb, speciellt om inte visiret är förberett med hål. :näsblod

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Riktigt sjysst hjälm som satt/sitter väldigt tajt o bra! Synd att man körde omkull med den. Hade en xr1000 hemma en stund men den gillade jag inte alls och bytte mot en x-spirit. Dock satt Z-one bäst av dem alllihopa. Skulle nog hellre ha en Z-one än en x-spirit pga av passformen.. den satt ju som ett smäck på huvudet!:tummenupp Men detta är väl en högst personlig åsikt då allas huvuden inte ser likadana ut. En bra hjälm är det iaf.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jocke K skrev:
2596481 Jag fick med pinlock till min Z-one.
Som jag skrev tidigare i tråden så fick jag lättare imma i min Z-one, jämfört med andra hjälmar jag kört med. Men det är o andra sidan den tystaste hjälm jag provat. Den är dessutom välbyggd och tålig, mekaninsmen för visirbyte är mycket bra mm.
Kan bara hålla med. jag är mycket nöjd för övrigt.

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
hjälp!!!

Någon som vet hur shoei är i storlekarna jämfört med andra, finns säkert någon bra sida för det, men orkar inte leta. Finns det någon shoei hjälm som heter RX 1000? Hittar nämligen bara xr1000.

tack på förhand
rayback

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
rayback skrev:
2601567 Någon som vet hur shoei är i storlekarna jämfört med andra, finns säkert någon bra sida för det, men orkar inte leta. Finns det någon shoei hjälm som heter RX 1000? Hittar nämligen bara xr1000.

tack på förhand
rayback

RX1000 är USA varianten av XR1000 men INTE samma!
RX1000 är certifierad mot SNELL reglementet.

J.Andersson skrev:
2601590 Raid2 Medium passar som gjutet på mig, gör xr1000 det med då?

Har man en SHOEI skalle så har man... de SHOEI jag provat stämmer allihopa oavsett modell. Helt klart bäst för mig.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Maggy skrev:
2588333 Hade snarare tänkt mig att köpa "rätt" från början så jag slipper tredjepartslösningar.
ja du kanske inte kör i oktober nov? :)

ja behövde iaf anti-immplast när ja körde bud i nov..

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
wdac skrev:
2631351 ja du kanske inte kör i oktober nov? :)

ja behövde iaf anti-immplast när ja körde bud i nov..

Körde ca 15 mil i går! Inte någon tendens till imma i min RX7, och då har jag inte monterat "pinlock skivan". När jag kört under liknande förhållanden med Z-one så är det mycket imma i hjälmen. Så upplever jag skillnaden mellan dessa hjälmar.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Är det fler som har erfarenhet av obehagligt vinande i XR1000. Testade en sån de året de var nya, men den tjöt som fasen, oavsett hastighet. Vet någon om det gjorts någon ändring på hjälmen sen 2004?

/Carin

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jocke K skrev:
2631355 Körde ca 15 mil i går! Inte någon tendens till imma i min RX7, och då har jag inte monterat "pinlock skivan". När jag kört under liknande förhållanden med Z-one så är det mycket imma i hjälmen. Så upplever jag skillnaden mellan dessa hjälmar.
visst men iår är det plusgrader oxå.. nov 2004 var de inte plusgrader inte...

EDIT: jag åker med Shoie Raid.

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
watson skrev:
2631371 Är det fler som har erfarenhet av obehagligt vinande i XR1000. Testade en sån de året de var nya, men den tjöt som fasen, oavsett hastighet. Vet någon om det gjorts någon ändring på hjälmen sen 2004?

/Carin

Jag tycker att det låter lite i hjälmen så åker man långt kan det vara tröttande men det finns en grej man kan köpa som dämpar! Alla som säljer Shoei hjälmer säljer det .. Kommer inte på vad den heter ..

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
watson skrev:
2631371 Är det fler som har erfarenhet av obehagligt vinande i XR1000. Testade en sån de året de var nya, men den tjöt som fasen, oavsett hastighet. Vet någon om det gjorts någon ändring på hjälmen sen 2004?

/Carin

Med ventilationen för panna öppen kan det börja vissla lite om man håller huvudet i "rätt" vinkel mot fartvinden. Stänger man ventilationen blir det ganska tyst i min hjälm.

I höstas körde jag en tur med en tröja som gick upp en del för halsen och sedan en lite tjockare buff utanpå och då blev det riktigt tyst och behagligt i hjälmen.
Så ett whisper-kit eller vad det kallas som shoei säljer fungerar nog riktigt bra.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Stortryne skrev:
2596468 Min Z-one ser ut som en ångbastu med stängt visir under 70 knyck :gnissla
Ska bli ett pin-lock när jag byter nån gång...

För övrigt är den :tummenupp

Det kan inte vara så att du har alla ventilationsöppningar stängda - då kan jag tänka mig att det kan bli så.

Jag har en Z-one och är jättenöjd. Den passade mitt huvud bättre än XR1000 som ska vara lite "modernare". Kanske lite finare linjer.

Rekommenderar starkt denna ventilationstyp som ger luftdrag över huvudet och håller skallen svalare.

Shoei passar min ganska på bredden platta skalle. Nolan passar mig inte alls.

Vad gäller ljudnivån så har jag tyckt i alla fall jämfört med Nolan att de är tystare, men ska man åka lite längre har man ju alltid öronproppar för att inte skada hörseln. Möjligen inte om man har en hjälm med inbyggda kåpor från Peltor.

Dragskyddet under hakan (tillbehör) är kanon kallare dagar.
Nässkyddet (tillbehör) kan hjälpa till att minska imman på visiret (det hjälper dessutom till att förhindra att kompisar hör vad man säger).

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Hejhopp...

Skall man köpa en schnygg xr-1000 för ca 4000kr eller en mindre snygg x-spirit för ungefär samma pengar?
x-spiriten jag tänkte på var en Lawson TC1 som går att få billigt.
Det jag tänker på mest är att den mannen kört alla japsmärken UTOM Suzuki... men va faen.

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Maggy skrev:
2669033 Hejhopp...

Skall man köpa en schnygg xr-1000 för ca 4000kr eller en mindre snygg x-spirit för ungefär samma pengar?
x-spiriten jag tänkte på var en Lawson TC1 som går att få billigt.
Det jag tänker på mest är att den mannen kört alla japsmärken UTOM Suzuki... men va faen.

Hej,

Du som också kör naken muskelhoj behöver en bra hjälm. Jag köpte en Shoei XR-1000 i somras. Innan dess hade jag en AGV. Aerodynamiken på AGV var lika bra som på en tegelsten i jämförelse med Shoei XR-1000. Min Shoei är 200g lättare dessutom. Känns knappt att den sitter på huvudet, inte ens i riktigt hög fart. Otroligt bra aerodynamik.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år