Shoeihjälm? Hjälp!

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Tänkte ev. köpa mig en XR-1000.
Så min fråga är vilket som är bäst/smartast.
Att köpa en stl. S, som är lite lite liten & trång o ev. byta till mindre kindkuddar?
Eller köpa en M. som är lite lite stor & byta till tjockare kuddar?
I stl. S. kommer även delen av hjälmen som är vid hakan väldigt nära.
Har S i alla mina andra hjälmar men dom sitter ändå inte så nära hakan.
Hur göra? :va

Edit: Hur nära hakan sitter den på er som har likadan hjälm?

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
jag har ca 5-8 mm fram till hjälmen från hakan och jag har L i storlek.

den ska ju som sagt sitta tajt om det kyckling arsel.

Lycka till :tummenupp

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Ja vet att den ska sitta tajt. gör alla mina, men som sagt det som oroar mig m S är att om jag sträcker fram hakan ungefär som om manhar värsta underbettet så tar hakan i hjälmen rätt snart.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Min haka kan jag få att snudda framtill i alla hjälmar jag använt i lite högre farter.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Skulle ta ett annat märke, för mig kommer hakan också väldigt nära, troligen har jag (och du) en huvudform som inte passar för shoei..

Tråkigt att slå sönder käkbenet för att man ville ha ett visst märke.

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Skulle ta ett annat märke, för mig kommer hakan också väldigt nära, troligen har jag (och du) en huvudform som inte passar för shoei..

Tråkigt att slå sönder käkbenet för att man ville ha ett visst märke.

Min tanke också. Synd för den var ju skön annars & snygg som f*n!
Nja jag får se. Ska fundera lite till.. :va

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Efter lite tips så var jag och provade just Shoie XR 1000 igår och även AGV S4 och båda två satt rätt bra faktiskt. Mycket bättre än de andra Shoei- och Arai-hjälmar jag provat tidigare. Fast jag blir lite tveksam med storlekarna. På Shoei XR 1000 måste jag ha L annars får jag inte på mig hjälmen, men jag vet inte riktigt om den satt nog tight i L om den kommer att gå ut sig en storlek (som endel säger att hjälmar gör). :va

Någon som vet om AGV:s dyrare hjälmar sitter likadant som S4:an? Jag är lite skeptisk mot snabbspännet som S4:an har.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Någon som vet om AGV:s dyrare hjälmar sitter likadant som S4:an? Jag är lite skeptisk mot snabbspännet som S4:an har.

Svar, nej det gör de inte! S4:an kan jag inte få att sitta bra alls S är för liten och M är för stor. Jag har en GP-PRO (säljs inte i sverige längre) storlek MS (57) och har provat ti-tech där måste jag ha ML dvs 58. Det är bara att prova dig fram till rätt.

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Svar, nej det gör de inte! S4:an kan jag inte få att sitta bra alls S är för liten och M är för stor. Jag har en GP-PRO (säljs inte i sverige längre) storlek MS (57) och har provat ti-tech där måste jag ha ML dvs 58. Det är bara att prova dig fram till rätt.

Fasen också! Jag har bara möjlighet att testa S4:an i stan.:huvet

Dark_Messenger

Guest
Jag kör med raid o den tar i hakan också. Korta hjälmar kanske är en shoeigrej?

Tycker absolut du ska gå på den mindre storleken för som redan sagts, de går ut sig vad du än tror. Man har igen efter ett par veckor att man valde den som var sjukt liten i affären! :tummenupp

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Köp absolut inte en för stor hjälm. har precis handlat ny hjälm idag och provade hjälmar i nästan 2 timmar. Är helt skinnflådd i ansiktet av allt av och på av trånga hjälmar.

Har själv en XR1000 som var min första hjälm och då visste jag inte hur tajt allt ska sitta. Gick på att den satt bekvämt och bra som faan redan första dagen. Efter en halv sägong och lite svett efter varma dager etc så är den mycket riktigt alldeles (och då verkligen alldeles) för stor vilket inte är direkt kul.

Förslår också att du provar alla märken och även deras modeller då modellerna inom märkena skiljer sig innan du bestämmer dig. Gillar personligen Shoei hjälmarna som faan pga av utseendena. har så många snygga motiv, men efter att ha provat allt som finns att prova så har jag upptäckt att Arai är mer för min huvud form. Det enda jag kan säga för att försöka förklara så är Araien mer rund inuti och Shoein är lite mer äggformad upptill. Det är i alla fall så jag känner det.
Köpte 2 storlekar mindre hjälm den här gången och den kommer töja sig lite.

Så för att sluta innan jag har skrivit en hel roman :) så skulle jag definitivt rekommendera att ta den mindre hjälmen, men skulle ännu mer rekommendera att du provar alla märken och modeller. Min nya Arai Viper GT satt som en smäck, men deras dyrare RX-7a som jag hellre ville ha satt faktiskt inte lika bra på mitt huvud och deras lite billigare Chaser satt inte bra alls.

Så titta inte bara på "rätt" färg eller märke utan gå hellre efter hur den sitter på huvudet, för det är ju anledningen till att vi har hjälmar från första början, att de ska skydda optimalt om vi eventuellt kör omkull.

Lycka till

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...