Shopping säsongen har börjat

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Såhär lagom i vintermörkret, när hela Skandinavien och norra Europa täcks av ett gigantiskt regnmoln, och när hojen är avställd, så börjar jag bli sugen på att fynda nästa säsongs grejer, nu när många rear ut saker.

Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig denna gången. Jag är ute efter en hjälm, och har hittat några stycken.
1. Arai Chaser Colin Legend röd 2800:-
2. Shoei Multitec matt svart 4100:-
3. Airoh Cezanne XR flip-up 1500:-

Arai-Chaser-Colin-Legend-Red_350_1A8ER.jpg

Shoei-Multitec-Matt-Black_0_0_P689.jpg

airoh-cezannee-xr-left.jpg


Airoh och Shoei är flip-up hjälmar, men 4100 känns för dyrt att lägga på en hjälm IGEN. Skulle kunna tänka mig en billig som Airoh. Sen är det så att Arai Chaser har ju en komfort som ingen kan mäta sig med, och en Chaser för 2800 är jäkligt billigt .. Dessutom är den röd-svarta riktigt snygg och passar ihop med mina röd-svarta kläder.
Svårt val .. Skulle kunna tänka mig en flip-up hjälm ett tag, för stadskörning..

vad säger ni? nån som provat Airoh, OCH Arai ? Hur stor är skillnaden ?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan iaf säga att skillnaden mellan Arai och Shoei är enorm rent passformsmässigt (åtminstone de modeller jag provat).

Sen skulle jag aldrig köpa en flipup-hjälm, men det är väl upp till var och en.
 

Hedbergs

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 Prestige -05
Vad jag har fått höra, dock ej egen erfarenhet så kan inte yttra mig alltför mycket. men en öppningsbar hjälm bidrar till mycket mer oväsen inom hjälmen, vinddrag och vibrerande plastdelar t.ex.
sen rent tekniskt sett så känns det som en öppningsbar saknar det "rubusta" som en integral hjälm har och är därför osäker på dess funktion vid en kraftig smäll, dock givetvis är sakerna testade men magkänslan slår inte riktigt rätt:va
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Flipup-hjälm ligger väll inte på min önskelista. Dock så vill jag ha infällt mörkt glas så att säga.
Så jävla störigt när kvällen kryper sig på och man bara har ett hyffsat mörkt visir på som var skitbra på dagen, men ett jävla gissel att köra med på g hem från jobbet. (jag jobbar natt)

Köpa ett extra par goggles är ett billigt alternativ for oss motardåkare som måste åka i crosshjälm för att det är tyfft som satan. :yoparty
Men jag vill ha en ny integral hjälm så man slipper sitta och luta huvudet nedåt för "kepsen" fungerar som ett segel :D

Så vad säger allvetande sporthoj?
Vad har ni att rekommendera här?
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Tycker du ska åka runt till div butiker och prova hjälmarna först.
En hjälm kan verka bra på pappret men när du sätter den på huvudet så kanske den sitter obekvämt eller helt åt helvete fel och då är det bara bortkastade pengar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad jag har fått höra, dock ej egen erfarenhet så kan inte yttra mig alltför mycket. men en öppningsbar hjälm bidrar till mycket mer oväsen inom hjälmen, vinddrag och vibrerande plastdelar t.ex.
sen rent tekniskt sett så känns det som en öppningsbar saknar det "rubusta" som en integral hjälm har och är därför osäker på dess funktion vid en kraftig smäll, dock givetvis är sakerna testade men magkänslan slår inte riktigt rätt:va

Du tror att motorcykelpolisen skulle få åka runt med dåliga hjälmar? Det tror inte jag.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hur kan folk få på sig så många olika hjälmmärken?
Jag har provat många hjälmar i mina dagar och ännu bara hittat Shoei som passar på huvet.
Ja förutom om man går upp några storlekar såklart, då passar ju allt, är det så folk gör? :gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad jag har fått höra, dock ej egen erfarenhet så kan inte yttra mig alltför mycket. men en öppningsbar hjälm bidrar till mycket mer oväsen inom hjälmen, vinddrag och vibrerande plastdelar t.ex.
sen rent tekniskt sett så känns det som en öppningsbar saknar det "rubusta" som en integral hjälm har och är därför osäker på dess funktion vid en kraftig smäll, dock givetvis är sakerna testade men magkänslan slår inte riktigt rätt:va

Jag har haft en öppningsbar Lazer hjälm, för läänge längesen, i glasfiber. Jag ramlade med den, och den gjorde sitt jobb mkt väl. Den var inte mer bullrig än en Arai Chaser som jag har nu. Ja, den knarrade lite, men det var betydligt bekvämare att ta på och av för nån som har brillor
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
kolla upp UVEX Variotronic
Flipup-hjälm ligger väll inte på min önskelista. Dock så vill jag ha infällt mörkt glas så att säga.
Så jävla störigt när kvällen kryper sig på och man bara har ett hyffsat mörkt visir på som var skitbra på dagen, men ett jävla gissel att köra med på g hem från jobbet. (jag jobbar natt)

Köpa ett extra par goggles är ett billigt alternativ for oss motardåkare som måste åka i crosshjälm för att det är tyfft som satan. :yoparty
Men jag vill ha en ny integral hjälm så man slipper sitta och luta huvudet nedåt för "kepsen" fungerar som ett segel :D

Så vad säger allvetande sporthoj?
Vad har ni att rekommendera här?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
mm, helt korrekt. Tyvärr finns inte den där Monaco i butik någonstans nära. Ska åka och testa en Shoei Multitec för skojs skull
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hur kan folk få på sig så många olika hjälmmärken?
Jag har provat många hjälmar i mina dagar och ännu bara hittat Shoei som passar på huvet.
Ja förutom om man går upp några storlekar såklart, då passar ju allt, är det så folk gör? :gnissla

man kanske inte är så kräsen och letar efter defekter. Jag förstår precis vad du menar. fick ont i huvet på en minut av en HJC hjälm som tryckte på vissa punkter, likadant med en Shark
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
man kanske inte är så kräsen och letar efter defekter. Jag förstår precis vad du menar. fick ont i huvet på en minut av en HJC hjälm som tryckte på vissa punkter, likadant med en Shark

Handlar ju inte direkt om att leta defekter, men jag kan iaf inte ha en hjälm på mig som sitter minsta lilla fel på skallen, en hjälm ska sitta som en mössa o inte som en skokartong.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vi har ju alla våra olika skallarformar. Finns en del hjälmar jag helt enkelt inte klarar av. Nolan trycker i örona. Shoei i pannan. Tyvärrupptäcker man ju det inte förräns man kanske har haft den på långtur och kört ca 50 mil.

Öppningsbara hjälmar anses väl idag vara lika säker/nästa lika säker. Finns ju också en fördel med den, man behöver kanske inte slita bort hjälmen från skallen vid olycka(andningshjälp etc)
Multitecen är väl den öppningsbara hjälm som är tystast av dom. Beror förmodligen för att den har nackskydd etc och turbulkensen kommer inte in.
Arai gör nog inga tysta hjälmar. Desto dyrare desto bullrigare. Dom klatschiga dyra Araina köps oftast av sporthojskillar och.....dom har nog oftast annat att tänka på när dom kör. Annars, jag gillar Arai....sitter så jävla skönt! Att dom också anses vara en av dom säkraste hjälmarna gör ju inte saken sämre.

Nåja, man ska ALDRIG köpa en hjälm utan att ha provat den. Man bör också tänka på att man gör hjälmar för olika skallformaför olika världsdelar. Tex en 58-59(M-storlek) i Sverige/Europa är oftast inte densamma i USA eller Asien.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top