sidovindar...

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Körde idag 20 mil på E6an i skåne, skulle byta bakdäck. På vägen hem lite senare på dan tilltog vinden och det var inte den nöjestur med nya däck jag hade hoppats på... :skrämd Det blåste så in i helvete och värst var det när vägen svängde så att vinden kom från sidan.. I shit you not, jag kunde inte hålla mig kvar på mitt körfält utan fick låna lite av vänsterfältet. Ett tag motkompenserade jag så mycket att MCn lutade trots att man åkte rakt fram. Plötsligt försvinner sidvinden och waaah! är MCn på väg rakt ut i vägrenen, styr tillbaka och waaah! vinden är tillbaka och MCn styr ut på vänster körfält. Så höll det på hela sträckan hem :crash Det blåste så mycket att B*LAR vinglade sig fram.

Saktade jag in till 100-110 så verkade hojen känsligare för vinden, så jag höll en 130 kmh. Snabbare än så vågade jag inte eftersom jag då inte skulle hinna korrigera kursen. Skulle vilja veta hur man bäst hanterar sånt här...

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Shrek skrev:
Körde idag 20 mil på E6an i skåne, skulle byta bakdäck. På vägen hem lite senare på dan tilltog vinden och det var inte den nöjestur med nya däck jag hade hoppats på... :skrämd Det blåste så in i helvete och värst var det när vägen svängde så att vinden kom från sidan.. I shit you not, jag kunde inte hålla mig kvar på mitt körfält utan fick låna lite av vänsterfältet. Ett tag motkompenserade jag så mycket att MCn lutade trots att man åkte rakt fram. Plötsligt försvinner sidvinden och waaah! är MCn på väg rakt ut i vägrenen, styr tillbaka och waaah! vinden är tillbaka och MCn styr ut på vänster körfält. Så höll det på hela sträckan hem :crash Det blåste så mycket att B*LAR vinglade sig fram.

Saktade jag in till 100-110 så verkade hojen känsligare för vinden, så jag höll en 130 kmh. Snabbare än så vågade jag inte eftersom jag då inte skulle hinna korrigera kursen. Skulle vilja veta hur man bäst hanterar sånt här...

Jag vet precis vad du menar, råkade ut för samma idag och känslan var :skrämd :skrämd :skrämd .

Håll tom. att välta där jag stod så coolt vid ett rödljus. Hade höger fot i backen och plötsligt kommer en kraftig sidvind och tippar hojen åt vänster, jag hinner precis med att hejda hojen från att tippa för långt :crash .

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Usch ja! Tänkte på det idag, fy fan å köra hoj i det här vädret!
Jag kommer ihåg hur min lilla NSR brukade slängas fram och tillbaka p.g.a. sidvindarna...fy fan...så lite vikt med så mycket kåpor känns iiiinte bra... :crash

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
I söndags när jag låg i stan, 50-60 och fick en kraftig vindpust stannade motorn :skrämd . Sen höll jag också på att blåsa av vägen i en kurva.

Det värsta är väl att det inte går att göra speciellt mycket åt :(
Försöka köra vägar som går mot/med vinden alternativt som går genom skogen där det inte blåser så mycket samt använda _tajt_ skinnställ :D som inte fångar vinden så mycket

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
McFille skrev:
Usch ja! Tänkte på det idag, fy fan å köra hoj i det här vädret!
Jag kommer ihåg hur min lilla NSR brukade slängas fram och tillbaka p.g.a. sidvindarna...fy fan...så lite vikt med så mycket kåpor känns iiiinte bra... :crash

Kan tänka mig det.. VFR800 hör inte till lättviktsklassen direkt så man kanske äntligen hade nytta av sin tunga V4a.. :rolleyes:

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Dez skrev:
I söndags när jag låg i stan, 50-60 och fick en kraftig vindpust stannade motorn :skrämd . Sen höll jag också på att blåsa av vägen i en kurva.

Det värsta är väl att det inte går att göra speciellt mycket åt :(
Försöka köra vägar som går mot/med vinden alternativt som går genom skogen där det inte blåser så mycket samt använda _tajt_ skinnställ :D som inte fångar vinden så mycket

Skog? I Skåne? :confused: Var?? :p

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag blåste nästan omkull i går när jag stog stilla jag fick luta mot vinden men jag blåste över åt andra hållet ändå :skrämd
fick bli att jag ställde moppe mot viden.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
skit jobbit att köra när det blåser mycket, men det jag tycker brukar fungera lite är att ligga på en låg växel, då är det lättare att parera kastvindarna

shrek: har du en 02:a eller 03:a ?

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Shrek skrev:

Stanna hemma med en bra bok och en liten wirre kanske, istället för att ut och köra :D

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ju bättre man blir på att köra i kastvindar, desto bättre blir man när man kör i fint väder.. :confused:

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Kastvindar kombinerad med nyskrapade grusvägar (rullgrus!) är en ganska spännande kombination. :skrämd

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
TheDude skrev:
Jag hoppas att du skämtar, hehe :fakta

Äsch.. blir bara så trött på alla fält&åkrar som verkar dominera här i trakterna.. Har du bra tips på fina skogsvägar i skåne får du gärna dela med dig :cool: Annars tar jag mig gärna upp till de småländska skogarna ibland. Finns inget bättre än att köra in i mörkret mitt i en sommardag.. :bow

DwD: Jag har en 01'a.. utan VTEC alltså. Låg växel stämmer nog bra tänkte nog inte så mycket på det men växlade mellan fyran o femman istället för att ligga på sexan som vanligt.

Gixxer Rolle: Det var en vacker dag, soligt och torr. Inte ska man banga för lite vind när allt annat stämmer.. men hädanefter blir det iaf inga långresor :crash

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Shrek skrev:
Äsch.. blir bara så trött på alla fält&åkrar som verkar dominera här i trakterna.. Har du bra tips på fina skogsvägar i skåne får du gärna dela med dig :cool: Annars tar jag mig gärna upp till de småländska skogarna ibland. Finns inget bättre än att köra in i mörkret mitt i en sommardag.. :bow

DwD: Jag har en 01'a.. utan VTEC alltså. Låg växel stämmer nog bra tänkte nog inte så mycket på det men växlade mellan fyran o femman istället för att ligga på sexan som vanligt.

Gixxer Rolle: Det var en vacker dag, soligt och torr. Inte ska man banga för lite vind när allt annat stämmer.. men hädanefter blir det iaf inga långresor :crash

ok, väldigt lite Vfr i sthlm , och extremt lite VFR VTEC hojar,

Henken

Guest
Usch ja

en jag jobbar med är tillsammans med en snubbe som wheelade i 140 genom en skog (somjag förstod det iaf), vägen gick ut på en åker där sidovinden slog omkull honom så han flög ut o gjorde några volter. Tror han klarade sig rätt bra med tanke på farten..kompression på kota & en axel ur led..säkert nåt mer oxå.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Samma sak me bil ju :) Iaf med en sport-Volvo 740 hehe
Körde runt 180 på en liten öde spikrak väg här i krokarna och helt plötsligt kastas bilen till det andra körfältet! Fick lite braj i brallan där nästan :p

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
När jag var ute och körde i lördags blåste det så mycket att jag tog en högerkurva lutandes åt vänster, och två vänsterkurvor lutandes åt höger... undrar hur skumt mötande bilar tyckte det såg ut. Så var det en hel del köra-rakt-fram-med-nedlägg.

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
tks skrev:
När jag var ute och körde i lördags blåste det så mycket att jag tog en högerkurva lutandes åt vänster, och två vänsterkurvor lutandes åt höger... undrar hur skumt mötande bilar tyckte det såg ut. Så var det en hel del köra-rakt-fram-med-nedlägg.

:D :D Exakt så kände jag.. "det här ser väl inte riktigt klokt ut"..
Man tyckte sig vara på gränsen till att klota o så tänker man på hur det ser ut.. :rolleyes:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
hihi..
hörs ju att det är för mkt plast som tar emot sidvinden på era hojar :mad:

Näe.. skämt åsido.. sidovindar är verkligen aldrig kul.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...