Silikon kylarslang - vad finns att välja på och vad tycks?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tja - rubriken säger det mesta, behöver byta ut lite slangar och orginal kostar skjortan så då kanske man skulle byta allt till silikon istället - någon som har gjort detta?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
På en tidigare cross köpte jag från Aliexpress. Kvaliteten var långt bättre än original. Y-kors var vävda direkt i slangen instället för plastbitar och slangklämmor. Priset var ca. 25% mot original.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har monterat både dyr Samco och snålkinavariant. Kinesslangarna var lite grövre i materialtocklek. Ok passform, viss kapning på längd. Det jag märkt är väl framförallt att de kräver lite efterdragning när man kört lite oavsett märke. Så man får hålla koll på ev dropp vid anslutningar.
Gör det det ska iaf. Den "feta"ytan är svårare att hålla ren och fin. Antar det finns medel till det som jag inte skaffat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Silikon står på min Svarta lista efter att i jobbet råkat ut för silikonisolerade elkablar (ska vara bra på att klara kyla) , jobbade med kylanläggningar till ICA, Willys osv.
Kruxet var att silikonisoleringen inte tålde mekanisk påfrestning, silikonen gick helt enkelt sönder och så stod elektrikern med en sensor med oisolerad koppartråd på en anslutningsledning, fy f-n. :huvet Och elektrikern behövde en ny sensor. Och tar betalt i väntan på sensor så klart !
Kolla efter alternativ på t.ex. Aliexpress som redan föreslagits.
Har själv mycket goda erfarenheter av Aliexpress.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om man utsätter sina kylarslangar för mekanisk påfrestning eller mekanisk nötning så har man väl gjort något fel redan i utgångsläget, oavsett silikonslang eller gummislang…?

Silikonslangar är utan tvekan mer flexibla över ett större temperaturområde och de åldras inte heller lika snabbt som traditionella gummislangar. De bidrar dessutom till en marginellt högre värmeavledning, något som i vissa fall kan förbättra kylningen.

Man ska dock ha klart för sig att de inte klarar vissa oljor och lösningsmedel.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Silikon står på min Svarta lista efter att i jobbet råkat ut för silikonisolerade elkablar (ska vara bra på att klara kyla) , jobbade med kylanläggningar till ICA, Willys osv.
Kruxet var att silikonisoleringen inte tålde mekanisk påfrestning, silikonen gick helt enkelt sönder och så stod elektrikern med en sensor med oisolerad koppartråd på en anslutningsledning, fy f-n. :huvet Och elektrikern behövde en ny sensor. Och tar betalt i väntan på sensor så klart !
Kolla efter alternativ på t.ex. Aliexpress som redan föreslagits.
Har själv mycket goda erfarenheter av Aliexpress.
Silikon är ju inte ett grundämne, lika lite som plast, plåt eller olja, det gör ju också att det finns olika kvalitéer, olika förmågor och olika beständigheter mot tex miljö och UV-ljus.

Aliexpress är ju heller inte en tillverkare, det är ju bara en plats där många olika säljare säljer olika saker, precis som eBay eller Ica. Så det handlar ju om att hitta rätt produkt, till ett vettigt pris, och inte stirra sig blind på siten som saluför produkten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Silikon är ju inte ett grundämne, lika lite som plast, plåt eller olja, det gör ju också att det finns olika kvalitéer, olika förmågor och olika beständigheter mot tex miljö och UV-ljus.

Aliexpress är ju heller inte en tillverkare, det är ju bara en plats där många olika säljare säljer olika saker, precis som eBay eller Ica. Så det handlar ju om att hitta rätt produkt, till ett vettigt pris, och inte stirra sig blind på siten som saluför produkten.
Hittade bara ett kit till Aprilia på Aliexpress - tyvärr inga recensioner på den tillverkaren

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kolla på ebay.de där hittar jag det mesta jag vill ha och inga krångel med tull.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade bara ett kit till Aprilia på Aliexpress - tyvärr inga recensioner på den tillverkaren
Vilken hoj är det ?
Trodde du jagade kylarslangar till BMW R1200 av någon anledning ....
Jag undviker också (när jag tänker först...) tillverkare / leverantörer med få recensioner

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Vilken hoj är det ?
Trodde du jagade kylarslangar till BMW R1200 av någon anledning ....
Jag undviker också (när jag tänker först...) tillverkare / leverantörer med få recensioner
RSV1000Tuono Factory - man måste variera sig lite grann :)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Kolla på ebay.de där hittar jag det mesta jag vill ha och inga krångel med tull.
Bra tips - hittade ett slangpaket från AS3. Förvisso från England, men de tar hand om avgifterna så totalkostnaden blir rimlig ändå

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Om man utsätter sina kylarslangar för mekanisk påfrestning eller mekanisk nötning så har man väl gjort något fel redan i utgångsläget, oavsett silikonslang eller gummislang…?

Silikonslangar är utan tvekan mer flexibla över ett större temperaturområde och de åldras inte heller lika snabbt som traditionella gummislangar. De bidrar dessutom till en marginellt högre värmeavledning, något som i vissa fall kan förbättra kylningen.

Man ska dock ha klart för sig att de inte klarar vissa oljor och lösningsmedel.
Icke att förglömma hetta från intilliggande avgassystem..har en halv centimeter tillgodo efter att jag lindat silikonslangen! med skyddande avgasbandage på det utsatta stället. Lite udda lösning men kylarvätskan finns kvar..
AS3 performance heter märket på mina slangbitar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati