Sista Norgeturen…

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
tnorge110908_01_640.jpg
tnorge110908_02_640.jpg
tnorge110908_03_640.jpg
tnorge110908_04_640.jpg
tnorge110908_05_640.jpg
tnorge110908_06_640.jpg
tnorge110908_07_640.jpg
tnorge110908_08_640.jpg

… 2011. Trodde jag kört sista Norgeturen för i år, men VS Nordkapstur fick mig sugen på en Norgetur till. Har kollat efter lämpligt väder men det har inte varit någon rolig läsning. På YR.no konstaterades att det i Norge i år varit det sämsta vädret någonsin! (”Den våteste sommeren noensinne”) http://www.yr.no/nyheter/1.7772097
Kanske borde jag vara nöjd med att jag fått två riktigt fina turer ett regnigt år som detta? Det har ju blivit september och färre timmar dagsljus. Men så den 6/9 rapporterade YR.no att torsdagen skulle bli torr i sydöstra Norge. Kanske en dagstur på torsdagen? Hur långt kommer man på en dag? Minst 100 mil eller hur? ;-)
Vart ska jag åka hundra mil? Det skulle regna ute vid västra kusten så det avgjorde att målet blev inre delarna av södra Norge och ev. sydkusten.
Strax före kl.05 i morse gav jag mig av. Det var svalt och mörkt så det blev E6 istället för Blå-gröna vägen genom Bullaren. Framåt 06 var det ljust och jag hann precis med 06.30 färjan från Moss till Horten. Jag hade gjort upp flera alternativa rutter men nu fick jag lust att prova ytterligare några nya vägar. Från Horten körde jag till Kragerö och tog därifrån färjan till Stabbestad. Från Stabbestad var det fina krokiga vägar till Risör. Tog en tidig lunch på Risörflekken. Från Risör körde jag till Dalen I Telemark via ”nya” vägar förbi Vegårshei, Åmli, Tjönnefoss och Fyresdal. Från Dalen körde jag till Rjukan. Tog en stund till att titta på krigsminnen innan jag lämnade Rjukan via Fjällvägen till Tuddal. Från Tuddal blev det raka spåret till Horten via Notodden, Kongsberg, och Hvittingfoss. Sedan Horten-Moss färjan över fjorden och E6 till Norra bohuslän. Dagen var solig och skön, vägarna torra och trafiktomma. Några lokala regnstänk kring Dalen och Notodden men inget som man blev blöt av. Totalt 102,6 mil idag!
Mer omfattande rapport och bilder kommer senare..…;-)

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Häftigt!

Det ska bli spännande att se/läsa mera om. Mvh Tony

Vilken ort var startplats, och slutplats?

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
100 mil på en dag - i Norge! Bra jobbat!! Jag tycker att 50-60 mil är rätt mycket. Men då startar jag kanske kl 10 och inte kl 05... :) (som även Bodens touringhjälte VS verkar göra :))
Du funderade inte på tunneln under Oslofjorden vid Dröbak? Då slipper man lägga tid på färjan.

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
100 mil på en dag - i Norge! Bra jobbat!! Jag tycker att 50-60 mil är rätt mycket. Men då startar jag kanske kl 10 och inte kl 05... :) (som även Bodens touringhjälte VS verkar göra :))
Du funderade inte på tunneln under Oslofjorden vid Dröbak? Då slipper man lägga tid på färjan.

Tackar, the early bird gets the worm, morgonstund har guld i mund etc!
Har inte kört tunneln, får prova den någon gång, som jag kan se på kartan verkar det dock inte vara någon direkt tidsvinst, färjan tar ju en halvtimme, jag brukar köra mer eller mindre nonstop till färjan och sedan vila/käka frukost på färjan. Om jag kör tunneln och sedan stannar och käkar frukost så tar tunneln längre tid än färjealternativet, beror ju lite på vart man ska på andra sidan fjorden också. Närmare Oslo - mer politi är ju också en faktor. Tack för tipset dock, alltid sugen på prova nya färdvägar! :tummenupp

Det ska bli spännande att se/läsa mera om. Mvh Tony

Vilken ort var startplats, och slutplats?

Kommer mera när jag fått rensa bland 600 bilder, start och slutplats från en liten ort i Norra bohuslän, inte långt från Dingle.

Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Låter bra det där, drar under veckansom kommer till Norge bara det blir skapligt väder.

100 mil på dan fan du verkar ligga klart lika som mig, mindre än 50 känns ju inte som touring.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
100 mil på en sån optimal touringhoj kan ju inte vara nåt :rolleyes: :)

Hur(och med vad) skrapade du ihop på denna tur? Sett att du får ihop en hel del.(tänkte på din Trollstigentur) Jag fotar ju medans jag kör och tycker jag fotar mycket....men det är inte i närheten av antalet som du får ihop :)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Den färjan är ju guld! Precis lagom med tid för att göra kds (sköta kroppen = käka,dricka,skita) så slipper man ett stopp på asfalten.

306:an på västsidan.. Tusan nu blev man ju sugen på en tur!

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
100 mil på en sån optimal touringhoj kan ju inte vara nåt :rolleyes: :)

Hur(och med vad) skrapade du ihop på denna tur? Sett att du får ihop en hel del.(tänkte på din Trollstigentur) Jag fotar ju medans jag kör och tycker jag fotar mycket....men det är inte i närheten av antalet som du får ihop :)

100 mil om dagen är en barnlek! - När man sitter på en bekväm (host) R1:a, vägen är krokig och torr och solen skiner större delen av dygnet :)

Jag lämnar numera systemkamerorna hemma till förmån för en liten kompaktkamera som ligger i kartfacket högst upp i tankväskan, går mycket snabbt och lätt att ta bilder, ofta kliver jag inte ens av hojen!
Tvärnit, fota, gasa. Tar inte många sekunder, 0-100 ska visst gå på under 3 sek :D:yoparty

Den färjan är ju guld! Precis lagom med tid för att göra kds (sköta kroppen = käka,dricka,skita) så slipper man ett stopp på asfalten.

306:an på västsidan.. Tusan nu blev man ju sugen på en tur!

Vi får starta en facebookgrupp - Vi som gillar kds i Oslofjorden på väg till Moss! :D

Är såå sugen på en Norgetur till, årets turer har varit toppen och gett grym mersmak. Hade packat och var ytterst nära att åka på en tvådagarstripp till Dalseter, Jotunheimen, Bödalen m.m. men temperaturen i morse avskräckte, burr! :gnissla
Får ta mig en liten tur imorgon :tummenupp

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Några bilder till från senaste turen...vill köra mer...

Otroligt bra bilder! Är de tagna direkt ur kameran är de ju rena mästerverken. Är de photoshoppade så måste de även då räknas in i kategorin oerhört bra.:tummenupp

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
Otroligt bra bilder! Är de tagna direkt ur kameran är de ju rena mästerverken. Är de photoshoppade så måste de även då räknas in i kategorin oerhört bra.:tummenupp

Tackar, ingen bild har varit i Photoshop i mer än 15-20 sekunder, de flesta är bara reducerade till 640pixlars bredd / 100 kb, på några har jag justerat nivå/kontrast och lagt på lite mättnad. Lite skärpa brukar jag lägga på som sista steg på bilder som jag reducerat i storlek. Fantastisk natur underlättar också en hel del när man ska plåta :D

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Bilden i första inlägget, med den långa raksträckan där man bara ser bakdäcket och ljuddämparen på hojen är riktigt läcker! Den diggar jag skarpt!

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Ska kanske påpeka för att ta udden av skammen från bildkvalité att dessa bilder är ihopslängda från film mestadels och inte alls optimerade.. ;) Jag gillar geologi så då kommer ett och annat metamorft berg med rolig stupning med. Nr4 är ett kvällsfoto, hygglig bild med ljus genom molnen på vattenfallet. Kameran är en 990:- Panasonic - slit och släng men med vettigt f-värde på optiken.

Regnig sommar ja. Men inte var det så illa första halvan av juni. Maj-juni har alltid någon stabil väderperiod.

Bifogat

• Vadla.jpg
    Vadla.jpg
    226.7 KB · Visningar: 50
  • Trångt mot Sandnes.jpg
    Trångt mot Sandnes.jpg
    222 KB · Visningar: 64
  • Mot Sandnes fr Lysebotn.jpg
    Mot Sandnes fr Lysebotn.jpg
    229.4 KB · Visningar: 63
  • Valle2.jpg
    Valle2.jpg
    231.9 KB · Visningar: 49
  • Valle.jpg
    Valle.jpg
    233.8 KB · Visningar: 58
  • Södra vägen Seljordsvatne.jpg
    Södra vägen Seljordsvatne.jpg
    226.7 KB · Visningar: 54
  • Hvarnes 306.jpg
    Hvarnes 306.jpg
    227.5 KB · Visningar: 54
  • Nes-Hvarnesskylt.jpg
    Nes-Hvarnesskylt.jpg
    230.4 KB · Visningar: 55
Last edited:

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Såklart en bild på den obligatoriska språkförbistringen brödrafolken emellan. Notera att de lyckats översätta anspelningen till norsk engelska. Sista bilden var för att visa det spartanska boendet. Ett försök att hålla vikten nere och göra körandet roligare på den hojen.

Bifogat

• Mosvatnet.jpg
    Mosvatnet.jpg
    232.5 KB · Visningar: 57
  • Utne-Kvanndal.jpg
    Utne-Kvanndal.jpg
    238.9 KB · Visningar: 52
  • Bergen i solsken.jpg
    Bergen i solsken.jpg
    234.4 KB · Visningar: 55
  • Bergen-brygge i svenska färger.jpg
    Bergen-brygge i svenska färger.jpg
    238.7 KB · Visningar: 65
  • Åltrollet.jpg
    Åltrollet.jpg
    235.1 KB · Visningar: 76

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Vi får starta en facebookgrupp - Vi som gillar kds i Oslofjorden på väg till Moss! :D

Är såå sugen på en Norgetur till, årets turer har varit toppen och gett grym mersmak. Hade packat och var ytterst nära att åka på en tvådagarstripp till Dalseter, Jotunheimen, Bödalen m.m. men temperaturen i morse avskräckte, burr! :gnissla
Får ta mig en liten tur imorgon :tummenupp

Jag funderar starkt på att ta en tur till oxå. Om jag lämnar frun hemma kan jag i princip åka närsom efter 26:e.. ;) Hon tror hon kommer frysa så hon stannar gärna hemma..

facebook ja.. säkert tio år sedan jag fick första inviten. Ska gå med vilken dag som helst. :D

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
Jag funderar starkt på att ta en tur till oxå. Om jag lämnar frun hemma kan jag i princip åka närsom efter 26:e.. ;) Hon tror hon kommer frysa så hon stannar gärna hemma..

facebook ja.. säkert tio år sedan jag fick första inviten. Ska gå med vilken dag som helst. :D

Trevliga bilder eha! :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping