1R
Ny medlem
… 2011. Trodde jag kört sista Norgeturen för i år, men VS Nordkapstur fick mig sugen på en Norgetur till. Har kollat efter lämpligt väder men det har inte varit någon rolig läsning. På YR.no konstaterades att det i Norge i år varit det sämsta vädret någonsin! (”Den våteste sommeren noensinne”) http://www.yr.no/nyheter/1.7772097
Kanske borde jag vara nöjd med att jag fått två riktigt fina turer ett regnigt år som detta? Det har ju blivit september och färre timmar dagsljus. Men så den 6/9 rapporterade YR.no att torsdagen skulle bli torr i sydöstra Norge. Kanske en dagstur på torsdagen? Hur långt kommer man på en dag? Minst 100 mil eller hur? ;-)
Vart ska jag åka hundra mil? Det skulle regna ute vid västra kusten så det avgjorde att målet blev inre delarna av södra Norge och ev. sydkusten.
Strax före kl.05 i morse gav jag mig av. Det var svalt och mörkt så det blev E6 istället för Blå-gröna vägen genom Bullaren. Framåt 06 var det ljust och jag hann precis med 06.30 färjan från Moss till Horten. Jag hade gjort upp flera alternativa rutter men nu fick jag lust att prova ytterligare några nya vägar. Från Horten körde jag till Kragerö och tog därifrån färjan till Stabbestad. Från Stabbestad var det fina krokiga vägar till Risör. Tog en tidig lunch på Risörflekken. Från Risör körde jag till Dalen I Telemark via ”nya” vägar förbi Vegårshei, Åmli, Tjönnefoss och Fyresdal. Från Dalen körde jag till Rjukan. Tog en stund till att titta på krigsminnen innan jag lämnade Rjukan via Fjällvägen till Tuddal. Från Tuddal blev det raka spåret till Horten via Notodden, Kongsberg, och Hvittingfoss. Sedan Horten-Moss färjan över fjorden och E6 till Norra bohuslän. Dagen var solig och skön, vägarna torra och trafiktomma. Några lokala regnstänk kring Dalen och Notodden men inget som man blev blöt av. Totalt 102,6 mil idag!
Mer omfattande rapport och bilder kommer senare..…;-)
Last edited: