Sista skruvjäveln gick av...

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Demonterat bromsskivoran och då gick sista bulten av, en bit ner i gängan dessutom...

Är det bara att borra upp och sätta i en ny gänga eller är det värt besväret att försöka få ut den? jag har sprutat på en massa rostlösare så länge...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
sikta och borra i mitten med ett 2mm borr, öka mm för mm med borren tills du kan sparka in en torxhylsa i hålet. Skruva ur.

Om ovan skiter sig så är det framkört för att borra lite till och sätta in en timecert gänga.

/Fredde

EDIT: Satan vad slö jag är...
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag gör det, den får ligga o dra i sig en massa rostlösare inatt, så tar jag bort den imorrn.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan mycket väl vara så att den släpper när du börjar borra, exakt det hände mig när jag bytte skivor på min förra bil. Skruven går av en bit in i hålet, på med rostlösare, borrade ur mitten, skruven lossnade och gick att pilla ur. Inga skador på befintliga gängorna eller nånting, bara att fortsätta med bytet. Ibland har man tur:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, borra och slå i torx funkar på det mesta! :tummenupp

Men, jag sätter en slant på att det inte är fastrostat, dels pga att det är alu i fälgen, och dels för att dom brukar bara Loctiteade såna där skruvar, dvs är det värme som gäller oftast.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
...och är man lite bakis eller nervöst lagd är det inget fel att spontanborra lite på några test-skruvar i garaget så du får in snitsen!

/Fredde
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
På åtminstone vissa hojar är dom locktightade original så lite värme brukar fixa biffen.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Setill att borra så stort hål du kan innan du slår i torxen om du ska göra det.
Stor chans att du drar av den annars, och då blir det svårt att borra ut skruven.
Det kanske finns material så att du kan gåupp en dimension i storlek?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har haft samma problem som du. Jag lyckades dra av 3st bultar vid ett tillfälle. :(
Som sagts tidigare så sitter det med största sannolikhet gänglåsning på bulten så börja med värmepickan så gänglåsningen ger sig.
Du kan gott slå lite på bulten med ett dorn oxå så att den vibrerar loss lite. Sedan tycker jag att du ska prova med en "felgängad" borr innan du provar med något annat. Du borrar alltså åt samma håll som bulten ska gängas ut. Chansen är stor att bulten gängar ur sig medans du borrar.
Jag har använt "felgängade" borrar med stor framgång när bultar har gått av i motorn. Det är en investering som jag verkligen kan rekomendera. Senast när jag skulle borra ut två bultar till kamaxelöverfallen i en topp som jag köpt så använde jag en "felgängad" borr. Den ena bulten blev det ett litet märke i innan den kröp ur så fint, den andra bulten blev det inte ens ett märke i den gängade ur sig direkt. Dom bultarna sitter iof inte med gänglåsning.

När du har fått ut bulten så rensa gängorna med ett gängsnitt innan du skruvar i bultarna igen.

Lycka Till :tummenupp
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar försöka slipa torxen en aning skålformad för att den ska hyvla bort material i hörnen istället för att kanske pressa isär skruven.
Jo, självklart ska man inte borra 2mm och banka i en T45-torx :hihi Fast jag är mer inne på att man ska använda så liten torx man kan, för att lämna så mycket material som möjligt kvar i skruven så att man minskar risken för att den spänner ut mot gängorna.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Om det är ett botten hål så ska man vara försiktig men torxen.
Senast drog jag av en torx i en bult,vilka problem jag hadde.
Men jag hadde turen att det inte va ett botten hål så jag
fick demontera bakfälg,sving o borra bakifrån med en vinkel
borrmaskin så kunde jag slå ut torx biten ur bulten.
Någon gång har jag borrat med så stor borr att jag dragit ur
gängan som en spiral formad ståltråd,men då måste man borra
exakt rakt.Lycka till:)

PS Kvalite torx är att föredra!
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Jag 4 olika sätt, känns alltid som det bara har med flax att göra.
En ny slipad könare som jag snett knackar nån mm in från sidan på bulten med.
Grispitten.
Ridgids bultborttagningsats.
Helicoil.
 
Last edited:

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
jupp felgängad borr så kallad ''grispitt'' är de som du bör använda...
samma sak som "skruvutdragare"... men gå in på en bra järnhandel så fattar de vad du menar :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jupp felgängad borr så kallad ''grispitt'' är de som du bör använda...
samma sak som "skruvutdragare"... men gå in på en bra järnhandel så fattar de vad du menar :tummenupp
Nejnej, grispittar är jävulens påfund :fakta Dels är dom koniska och spänner verkligen ut skruven mot gängorna, dessutom är dom stenhårda och spröda, dvs fruktansvärt lätt att dra av dom, och då sitter man i skiten i det blå skåpet och med skägget i brevlådan så att det gör ont i nacken! :mattias
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, självklart ska man inte borra 2mm och banka i en T45-torx :hihi Fast jag är mer inne på att man ska använda så liten torx man kan, för att lämna så mycket material som möjligt kvar i skruven så att man minskar risken för att den spänner ut mot gängorna.

Hoppas du inte tog det som ett ifrågasättande. Jag ville bara fortsätta komplettera ditt förslag med mina erfarenheter.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top