Sittposition vid sväng

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Pinsam fråga men var på sadeln sitter ni när ni svänger?

Jag fick god hjälp av en instruktör på Kinnekulle för någon sommar sedan på hur jag skulle ta mig runt fortare (med dåvarande Fazern) och det gorde susen:

Titta jämte backspegeln, inte över kåpan och "sitt lite längre bak".
I år blir det R1 och jag är ute och bekantar mig med konceptet och har märkt att jag gärna hänger på armarna och hamnar längst fram på sadeln.

Så: ska jag få bukt med armtrycket får jag knipa runt tanken och då är det fint att sitta långt fram men jag "tycker" det går stabilare i svängarna om jag trycker mig långt bak före sväng men då blir det mindre knä/lår runt tanken.

Så för att runda av: var sitter ni som åker mycket bana och har hyggliga varvtider?

(Jag tänkte köpa Andy Ibbots bok men har en sjukilosräkning från försäkringsbolaget att lösa först...)

....och: garva inte. Frågan är allvarligt menad.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
En knytnäves avstånd mellan tank och juvelerna. Ena skinkan utanför sadeln men som din instruktör sa, häng av med överkroppen i första hand! :tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
En knytnäve alltså. Nice, då känns det som jag inte kommer få allt för mycket skit att nöta bort när våren behagar dyka upp.

När utnyttjar man fram/bak tro? Vid inbromsning resp ax eller?

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Varför skulle någon garva om frågan är seriös..vilket den tycks vara.

Kör en kurs..både nyttigt och roligt. Det är lite svårt att förklara, men rätt lätt att visa och då får du ju sedan öva i det tempo som passar dig bäst.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det beror på hoj, kurva och hastighet. För mig. I samma kurva på samma hoj i samma hastighet sitter två förare olika pga olika kroppsbyggnad och körstil.

Jag sitter så att jag sitter avslappnad, har bra stöd med insidan av låret mot tanken och in/ner mer överkroppen. Ibland är sadelkanten precis mellan skinkorna, ibland flyttar jag mer.

Beroende på kurvan så har jag kroppen långt ner men parallellt med hojen, tex crossböjen på Sviestad, en riktigt snabb kurva där jag nästan varvar ut på fyran. I knixigare kurvor har jag kroppen lite högre för att kunna titta igenom kurvan.

Du kommer (förhoppningsvis) få massor med tips här, men det kommer att bli som att lära sig cykla eller simma teoretiskt, väldigt abstrakt, så det bästa är att prova sig fram och känna efter hur olika körstilar känns, helst på bana och gärna på en SMC-kurs.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Varför skulle någon garva om frågan är seriös..vilket den tycks vara.

Kör en kurs..både nyttigt och roligt. Det är lite svårt att förklara, men rätt lätt att visa och då får du ju sedan öva i det tempo som passar dig bäst.

Tack, och kurs/bana ska det bli men just nu pågår försäsongstesterna s.a.s och jag tycker det är så ruskigt tidsödande att nöta bort felaktiga beteenden.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Det beror på hoj, kurva och hastighet. För mig. I samma kurva på samma hoj i samma hastighet sitter två förare olika pga olika kroppsbyggnad och körstil.

Jag sitter så att jag sitter avslappnad, har bra stöd med insidan av låret mot tanken och in/ner mer överkroppen. Ibland är sadelkanten precis mellan skinkorna, ibland flyttar jag mer.

Beroende på kurvan så har jag kroppen långt ner men parallellt med hojen, tex crossböjen på Sviestad, en riktigt snabb kurva där jag nästan varvar ut på fyran. I knixigare kurvor har jag kroppen lite högre för att kunna titta igenom kurvan.

Du kommer (förhoppningsvis) få massor med tips här, men det kommer att bli som att lära sig cykla eller simma teoretiskt, väldigt abstrakt, så det bästa är att prova sig fram och känna efter hur olika körstilar känns, helst på bana och gärna på en SMC-kurs.

Kanon, och abstrakt är ok. Det är det enda jag har att gå på för tillfället.:fakta

När säger parallellt: menar du typ ryggen i linje med svingen eller uppifrån och ner typ Colin Edwards?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kanon, och abstrakt är ok. Det är det enda jag har att gå på för tillfället.:fakta

När säger parallellt: menar du typ ryggen i linje med svingen eller uppifrån och ner typ Colin Edwards?
Ryggen parallell med hojen ja, men långt ner. Ju mer jag får ner kroppen, desto mer "effekt" ger det ju, så kan jag trycka ner kroppen kan jag ha den närmare hojen och hålla högre hastighet. Men det funkar ju inte i skarpa kurvor, då sitter jag ofta mer upprätt istället och vinklar ut benet desto mer.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

Här är ett exempel med just Hoztic:
P4129332.JPG

Edit: Han är det stora i bild. Det fina är jag. :trixie

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vem är fukkot på moPpeN?! :hihi

Till TS - Sitt bekvämt, du skall känna dig trygg, det är det viktigaste. :) Förankring med ytterbenet mot tanken (halkar du av för mycket med röven blir det kontraproduktivt, och svårt att förankra dig), ned och in med överkroppen och du skall ha huvudet någonstans där inre backspegel är/borde vara.

Men, börja med att hitta en avslappnad ställning där du känner dig trygg, försök jobba mer med överkroppen än att skicka ut röv/knä till att börja med iaf.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det gör att du sitter rätt, men inget säger att du ändå kör snabbare runt en bana, däremot säkrare och mindre risk att gå omkull när väl går snabbare och det genom senare och hårdare broms, snabbare på gasen genom kurvor och böjar hålla en högre fart överallt!

Men förstår ditt resonemang:tummenupp

Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tack, och kurs/bana ska det bli men just nu pågår försäsongstesterna s.a.s och jag tycker det är så ruskigt tidsödande att nöta bort felaktiga beteenden.

Vi börjar nu till helgen på Åsen(27/28 april) och helgen efter på Kinnekulle. Finns platser kvar såvitt jag vet och det är väl försäsong så det räcker. Det lär bli...ehh, uppfriskande och halvsvalt sådär:gråta. Hoppas vi slipper köra mellan snövallar :näsblod

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Det gör att du sitter rätt, men inget säger att du ändå kör snabbare runt en bana, däremot säkrare och mindre risk att gå omkull när väl går snabbare och det genom senare och hårdare broms, snabbare på gasen genom kurvor och böjar hålla en högre fart överallt!

Men förstår ditt resonemang:tummenupp

:tummenupp

Det finns inte mycket som höjer varvtiderna som vurpor och vurpor springer ur dålig känsla för hojen vilket i sin tur oftast beror på risig teknik (och brist på talang såklart).

Min idé är att nöta in goda vanor direCkt medan allt ändå känns ovant och förhoppningsvis kunna lämna Lugn Grupp med flaggan i topp (och hel).

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
...lite beroende på vilken nivå det är...svårt att avgöra så här på the internetz...så kan det vara mer jobb med gaskontroll och blick, än hur du sitter. :)

Däri ligger merparten av tryggheten och att minska risken för onödiga grejer i början, sittställning är överkurs.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tycker du gör helt rätt och börjar i rätt ända!! En annan som inte är speciellt snabb på bana började i "fel" ända och fick börja nöta bort felaktiga saker då man bara åkte ut och "körde"...har sett sårade egon på kurset där självförtroendet hade nått sig en topp för vissa innan ens kunskapen var halväges med resulterade avkörningar ut i spenaten redan kurva 3 på gelleråsen och skammen efteråt då man tidigare skrovlat om sin förträfflighet att framföra fordonet på banan;)

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Gör det bekvämt för dig på hojen och tänk på vilken del på kroppen som väger mest, just det, huvudet och överkroppen, ner med hakan mot handen, inte så noga i ingången som det är i utgången när du ska börja gasa på, då trycker du upp hojen. Kolla på MotoGP, Rossi och Lorenso t,ex.
Otto Johansson sa att jag skulle hänga ut och samtidigt har armbågen mot tanken, funkar rätt bra faktiskt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
...lite beroende på vilken nivå det är...svårt att avgöra så här på the internetz...så kan det vara mer jobb med gaskontroll och blick, än hur du sitter. :)

Däri ligger merparten av tryggheten och att minska risken för onödiga grejer i början, sittställning är överkurs.

Jag jobbar på alla plan (gick en CSS för några år sedan där det handlade mycket om känsla, har börjat beta av SMC-varianterna).
Men inom crossen fick jag en ahaupplevelse för några år sedan och har ett helsicke att komma tillrätta med mina fel nu, så fort det blir stressigt kommer alla fel tillbaka.

Tanken nu var att försöka nöta in goda vanor tidigt. Blick, svängpunkt och sådant jobbar jag med hela tiden, att hänga ut gav omedlebart resultat men där måste jag ligga i, så fort jag slappnar av så sitter jag där med raka armar och all vikt på handlederna igen.

27-28 får vi se, ligger lite back nu och får se hur intecknad nästa lön blir ;-)
Motorpuckar och en skylthållare man slipper skämmas för ska också handlas.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Otto Johansson sa att jag skulle hänga ut och samtidigt har armbågen mot tanken, funkar rätt bra faktiskt.

Armbågen i tanken fick jag också av killen, den är skitbra för att hamna rätt tycker jag.
Det jag funderade på igår var som sagt var på sadeln man ska hamna men halvvägs ut och en knytnäve till tanken verkar vara genomgående så nästa tripp blir fokus på det.
Vid tidsbrist struntar jag i sidförflyttning, knytnäven däremot verkar vara viktig att få rutin på.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
...så fort det blir stressigt kommer alla fel tillbaka.

Klassiskt...vi gör alla sammalika "fel" här, höjer man tempot till 100% så går man omedvetet tillbaka till det man är van med, det som känns som "hemma".
Ta ned tempot och nöt på det du vill träna in, men det visste du säkert redan om du gått CSS och via SMC. :)

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife