Sittposition vid sväng

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ta ned tempot och nöt på det du vill träna in, men det visste du säkert redan om du gått CSS och via SMC. :)

Same planet :tummenupp

Slutmålet är att bli assnabb på god teknik och gott självförtroende men tiden på crossbanorna har visat att man inte får slarva med grunderna.
Är man som jag av naturen ängslig måste tempot höjas i etapper. Andra verkar kunna bomba på hur som helst men det har aldrig legat för mig. Vi lär ses, håll utkik i lugna gruppen ;-)

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Ett enkelt tips är att hänga av mer med överkroppen än med häcken, ett vanligt fel är att man släpar häcken i backen och vrider överkroppen från kurvan...

Nöt lite knix så lär du dig grunderna snabbt!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Idag har det övats minsann.
Jag upplevde att svängarna satt väldigt gott när jag lade höger bröstkorg mot tankens vänsterdel (eller tvärtom).

Det känns inte så snyggt men det kanske är den vanliga känslan när man bryter mönster?
Jag jobbade också med att inte sitta så långt fram men det kommer bli värre att nöta bort. Helt klart.

Ser fram mot kommentarer.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
När det gäller punga tank eller inte finns olika bud på vad som är "rätt". Det som lärs ut av SMC m.fl är Keith Codes teori om den korrekta placeringen (A Twist Of the Wrist) med en knytnäves mellanrum. Andra förordar motsatsen, som Simon Crafar (Motovudu).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Idag har det övats minsann.
Jag upplevde att svängarna satt väldigt gott när jag lade höger bröstkorg mot tankens vänsterdel (eller tvärtom).

Det viktiga är att du förankrar dig i hojen utan att belasta styret, om det betyder att överkroppen ligger mot tanken so be it.
För mig är det viktigaste att sitta så ytterknäet och en del av låret ligger mot tanken, det brukar betyda att man får flytta bak lite i sadeln annars får man tankens kant i låret och ingen kontakt med knäet. Sen vinklar jag in höften mot innerkurvan, det gör att man får ett bra tryck mot tanken och dessutom blir det lättare att få ut överkroppen från hojen.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Det viktiga är att du förankrar dig i hojen utan att belasta styret, om det betyder att överkroppen ligger mot tanken so be it.
För mig är det viktigaste att sitta så ytterknäet och en del av låret ligger mot tanken, det brukar betyda att man får flytta bak lite i sadeln annars får man tankens kant i låret och ingen kontakt med knäet. Sen vinklar jag in höften mot innerkurvan, det gör att man får ett bra tryck mot tanken och dessutom blir det lättare att få ut överkroppen från hojen.

Tolkar jag rätt i att du "pekar" på apex med inneraxeln?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tolkar jag rätt i att du "pekar" på apex med inneraxeln?

I en vänstersväng vrider jag höften (och därmed resten av kroppen) motsols. Det blir snarare så att huvudet pekar mot apex i ingången av kurvan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte orkat läsa alla inlägg..

Men som SGM är inne på så är det sannolikt viktigare för dig att jobba på gaskontroll och få känsla för det än att finjustera sittställning (förutsatt att jag läste rätt om att vi är på nivå "lugn grupp"?)

När du ändå frågar så är det viktigaste för dig NU att kunna slappna av i armarna. Och där kan sittställningen ha en del påverkan. Fokusera på att sitta stadigt, hänga ut (om du nu ska göra det) med överkroppen istället för röva och att inte "hålla i" dig i styret. Som referens tror man att man hänger mkt mer än man gör i början. Jag har slagit hjälmen i inre styrhalvan några ggr, då börjar man nog närma sig gränsen ;) Tänkt: Yttre axel mot inre styrhalva så blir det hyfsat rätt. Resten är känsla och balans.

Om det sen börjar gå fortare så att du behöver markfrigången så är det som Hoztic säger en lite annan femma. Då måste man få in/ned kroppen för att kunna räta upp hojen lite till. Och det gör STOR skillnad att trycka ned kroppen en dec mot marken när man redan hänger så mkt utåt som armarna räcker till. Att sitta så i för lågt tempo däremot blir mest konstigt, så fokusera inte på det i början.

Helt rätt tänkt att göra rätt från början :). Mycket roligare att göra resan mot bättre teknik/högre fart utan att spendera en halv sommar på sjukan/i garaget.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kom på en sak som inte har så mycket med att svänga att göra egentligen, men som ändå är en väldigt bra övning för att känna sig trygg med att man förankrar sig ordentligt med benen!

När du kommer till bromspunkten på rakan så nyper du fast med benen så pass att du kan bromsa allt du kan/behöver men ändå kunna flaxa med armbågarna, som om dom dinglar fritt. Då har du låst fast underkroppen tillräckligt. När du känner att det känns bra, då kan du gå vidare till samma känsla i kurvorna, att du bara använder styret till att just styra, inte som ett handtag för att du inte ska ramla av :)

Visserligen är det en STOR skillnad på hur man sitter i kurvorna och på rakorna, men känslan av att man sitter fast i hojen med benen, och känner sig trygg med det, är densamma.

En annan sak för att förstå vikten av gaskontroll och hur lite gaspåslag påverkar hur hojen beter sig är att på en raksträcka, helst en raka i skogen, inte på banan, hålla 100 och släppa styret helt. Sen daskar man till det med ena handen och känner hur hojen ormar sig lite, men rätar upp sig. Sen testar man samma sak med lite grundgas(*), så att hojen håller farten, det är grym skillnad på hur fort hojen rätar upp sig, och hur pass stabilt den går med lite grundgas! Samma sak är det i kurvorna också! Med lite grundgas redan i ingången i kurvan så har du en mycket stabilare och lugnare hoj. Fast grundgas är ju grundgas, sen ökar du, tolka inte det här som att du ska komma in i kurvan med 1000rpm under maxeffekten och hålla stumt :näsblod

* Det här är naturligtvis väldigt svårt att göra på vanliga hojar, jag har lite halvt semestergas på min gixxer så man kan leka lite. Har man inte det så får man helt enkelt hålla i gasen och rycka i styret.

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Tack Hoztic! Nu fattar jag varför det går så lånsamt o vingligt när jag kör runt på banorna, jag glömmer att gasa in i kurvan.:hihi Jag brukar ju bromsa, men så är ju varvtiderna inget vidare o jag har nog alltid varit en kruka.:gråta Det kommer att bli nya rekord i sommar med denna insikt o jag tackar dig.:Bugar

Sorry! Kunde inte låta bli, influensatråkigt på en Måndag o öppet mål. Skall försöka bättra mig.:3freak

Jag kom på en sak som inte har så mycket med att svänga att göra egentligen, men som ändå är en väldigt bra övning för att känna sig trygg med att man förankrar sig ordentligt med benen!

När du kommer till bromspunkten på rakan så nyper du fast med benen så pass att du kan bromsa allt du kan/behöver men ändå kunna flaxa med armbågarna, som om dom dinglar fritt. Då har du låst fast underkroppen tillräckligt. När du känner att det känns bra, då kan du gå vidare till samma känsla i kurvorna, att du bara använder styret till att just styra, inte som ett handtag för att du inte ska ramla av :)

Visserligen är det en STOR skillnad på hur man sitter i kurvorna och på rakorna, men känslan av att man sitter fast i hojen med benen, och känner sig trygg med det, är densamma.

En annan sak för att förstå vikten av gaskontroll och hur lite gaspåslag påverkar hur hojen beter sig är att på en raksträcka, helst en raka i skogen, inte på banan, hålla 100 och släppa styret helt. Sen daskar man till det med ena handen och känner hur hojen ormar sig lite, men rätar upp sig. Sen testar man samma sak med lite grundgas(*), så att hojen håller farten, det är grym skillnad på hur fort hojen rätar upp sig, och hur pass stabilt den går med lite grundgas! Samma sak är det i kurvorna också! Med lite grundgas redan i ingången i kurvan så har du en mycket stabilare och lugnare hoj. Fast grundgas är ju grundgas, sen ökar du, tolka inte det här som att du ska komma in i kurvan med 1000rpm under maxeffekten och hålla stumt :näsblod

* Det här är naturligtvis väldigt svårt att göra på vanliga hojar, jag har lite halvt semestergas på min gixxer så man kan leka lite. Har man inte det så får man helt enkelt hålla i gasen och rycka i styret.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Tack för att ni engagerar er, jättekul!

Jag SKA återuppta mina SMC-planer och beta av allt i rätt ordning och vet vikten av gaskontroll.
Jag vet också sedan gammalt hur ruskigt svårt det är att nöta bort inlärda dumheter.

Målet är alltså inte att se ut som Toni Elias och skrapa knä, bara att ha ett hyfsat korrekt grundpaket tidigt nu när jag ändå är ny på hojen och funderar på hur jag ska bete mig.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj

Kikar lite på rossi & Co. De bromsar så fjädringen bottnar samtidigt som de fotar som ett moppefukko, då blir det inte mycket knipt runt tanken. Jag har inte tänkt på det innan men det går lite emot smc:s bromsamedenhandpåstyretövning?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kikar lite på rossi & Co. De bromsar så fjädringen bottnar samtidigt som de fotar som ett moppefukko, då blir det inte mycket knipt runt tanken. Jag har inte tänkt på det innan men det går lite emot smc:s bromsamedenhandpåstyretövning?

När man lärt sig "reglerna" och förstått vad syftet med dom är, så kan man när man är mogen "bryta mot reglerna" om man är beredd att acceptera konsekvenserna.

Det man lär sig på en SMC kurs är grundläggande tekniker som gör att man framför sin motorcykel på ett stabilt och säkert sätt.

När man kör MotoGP så är stabilitet och säkerhet inte lika prioriterat, den som kan hantera gränsen till katastrof bäst kommer först till mållinjen.

I ditt exempel så nöjer man sig med att förankra med yttre låret mot tanken och lär belasta armarna en hel del, för att istället vinna en fördel med att bakhjulet inte vill köra om resten av hojen på utsidan lika mycket vid skithård inbromsning.

Eftersom dessa förare är jävligt skickliga, har framdäck med extremt bra grepp samt dyra fjädringskomponenter i framgaffeln som är omsorgsfullt inställda så är det bara ibland som framhjulet släpper och dom går i backen.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife