Jag kom på en sak som inte har så mycket med att svänga att göra egentligen, men som ändå är en väldigt bra övning för att känna sig trygg med att man förankrar sig ordentligt med benen!
När du kommer till bromspunkten på rakan så nyper du fast med benen så pass att du kan bromsa allt du kan/behöver men ändå kunna flaxa med armbågarna, som om dom dinglar fritt. Då har du låst fast underkroppen tillräckligt. När du känner att det känns bra, då kan du gå vidare till samma känsla i kurvorna, att du bara använder styret till att just styra, inte som ett handtag för att du inte ska ramla av
Visserligen är det en
STOR skillnad på hur man sitter i kurvorna och på rakorna, men känslan av att man sitter fast i hojen med benen, och känner sig trygg med det, är densamma.
En annan sak för att förstå vikten av gaskontroll och hur lite gaspåslag påverkar hur hojen beter sig är att på en raksträcka, helst en raka i skogen, inte på banan, hålla 100 och släppa styret helt. Sen daskar man till det med ena handen och känner hur hojen ormar sig lite, men rätar upp sig. Sen testar man samma sak med lite grundgas(
*), så att hojen håller farten, det är grym skillnad på hur fort hojen rätar upp sig, och hur pass stabilt den går med lite grundgas! Samma sak är det i kurvorna också! Med lite grundgas redan i ingången i kurvan så har du en mycket stabilare och lugnare hoj. Fast grundgas är ju grundgas, sen ökar du, tolka inte det här som att du ska komma in i kurvan med 1000rpm under maxeffekten och hålla stumt
* Det här är naturligtvis väldigt svårt att göra på vanliga hojar, jag har lite halvt semestergas på min gixxer så man kan leka lite. Har man inte det så får man helt enkelt hålla i gasen och rycka i styret.