Självmord!

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
För ca 2 timmar sedan kom jag fram till något som såg ut som att en person hade blivit påkörd av en bil. Jag stannade och gick ur för att hjälpatill, det visade sig vara så att personen hadde hoppat från motorvägsviadukten och landat brevid vägen bland sprängstenarna. Han låg där och kunde inte röra/känna benen, plötsligt ser jag en kniv i hans hand när jag är påväg fram med en filt till honom. Han tar kniven och skall precis trycka in den i buken (på sig själv) när den andra killen som stannat lyckas slå den ur handen på honom. Där efter börjar han och gråta, jag lägger filten över honom och pratar lungnande med honom tills ambulans och polis kommer.

Stackars människa som inte kan hitta en annan utväg, det finns alltid en annan utväg hur tungt det än är i livet.

shit... hoppas att han återhämtar sig och tillfrisknar via den svenska öhhh.... sjukvården

Oj! Stor eloge, till dig och den andra killen. Som stannade och tog hand, om personen i fråga... :pannkyss

Måste dock, vara hemskt. Att behöva bli ögonvittne, till någon som försökt/försöker ta livet av sig. :(

Men som sagt, tumme upp! :tummenupp

Usch! Gud va hemskt... Fick tårar i ögonen. :(
Tummen upp till dig och den andra som stannade och hjälpte killen!
Hoppas att han tillfrisknar och kommer på bättre tankar.
Måste ha varit hemskt att bevittna en sån där sak.

// Lena

Aldeles för vanligt idag i Sverige. Tänk om de satsade i närheten på att få ner självmorden som de gör för att få ner tjafikolyckorna (för bilåkare iaf). Ännu hämskare när någon man försöker ta sitt liv. De jag känner som har försökt har som väl är inte lyckats.
Har hört att det hoppar minst någon i veckan från Angeredsbron i Gbg. De pratar inte så mycket om det dock...

Aldeles för vanligt idag i Sverige. Tänk om de satsade i närheten på att få ner självmorden som de gör för att få ner tjafikolyckorna (för bilåkare iaf). Ännu hemskare när någon man känner försöker ta sitt liv. De jag känner som har försökt har som väl är inte lyckats.
Har hört att det hoppar minst någon i veckan från Angeredsbron i Gbg. De pratar inte så mycket om det dock...

Jag tippar att han är i 35:års åldern. När jag pratade med honom så kom det fram att han begravt sin mor för två veckor sedan vidare hade hans tjej gjort slut någon dag efter begravningen samt att hans bästa vän kört i hjäl sig förra helgen.

Detta var för mycket för honom men jag försökte övertala honom om att livet är inte slut, vidare sa jag att det är tungt nu men det går att få hjälp med att bearbeta detta. Här låg han och grät och för mig var detta inte heller så kul men det är konstigt att man kan vara så lugn själv.
Jag hoppas att han inte har skadat ryggen allvarligt och att han kan gå vidare som en hel människa i livet.

Gixxer Rolle skrev:
2154260 Jag tippar att han är i 35:års åldern. När jag pratade med honom så kom det fram att han begravt sin mor för två veckor sedan vidare hade hans tjej gjort slut någon dag efter begravningen samt att hans bästa vän kört i hjäl sig förra helgen.

Detta var för mycket för honom men jag försökte övertala honom om att livet är inte slut, vidare sa jag att det är tungt nu men det går att få hjälp med att bearbeta detta. Här låg han och grät och för mig var detta inte heller så kul men det är konstigt att man kan vara så lugn själv.
Jag hoppas att han inte har skadat ryggen allvarligt och att han kan gå vidare som en hel människa i livet.

Mycket bra jobbat!!!
Förhoppningsvis så får dina ord betydelse i hans liv.

På tal om självmord så var det en tjej i min ålder som hoppade framför tåget här för någon vecka sedan. Vet fortfarande inte vem det var. Men jag funderar ju lite på om det är någon gammal klasskompis eller så.
Mycket obehagligt hur som helst.

Nitrogen skrev:
2154392 På tal om självmord så var det en tjej i min ålder som hoppade framför tåget här för någon vecka sedan. Vet fortfarande inte vem det var. Men jag funderar ju lite på om det är någon gammal klasskompis eller så.
Mycket obehagligt hur som helst.

Här för nåt halvår sedan var det ett par som hoppade framför tåget med. Lika gamla som mig med hela livet framför sig.

Hemskt är vad det är!

Jag begick också nyss självmord fast det är en annan historia. :tummenupp

Kan väl tillägga att far min knöt fast sig i vindsluckan hemma, om vi nu skall prata självmord.

Fy så hemskt, det är så fruktansvärt obehagligt med människor som vill ta sina liv. :( Hoppas allt fixar sig för killen och att han får hjälp.

Starkt jobbat av dig dock. :tummenupp

Fifan... INget man vill bli inblandad i men man gör vad man måste i sådana situationer!

Jag kom, av ren slump, på en av mina bästa vänner med en gevärspipa i munnen.. Jag lyckades övertala honom att lägga bort geväret osv.

Nu är han en väldigt lycklig tvåbarnsfar!

Hemskt när någon kommer fram till att de vill avsluta sitt liv i förtur.

Bevittnade också att självmord på motorvägen för ett par år sedan. En person hoppade från en bro och landade ungefär mitten av motorvägen mellan ytter och innerfilen. Mannen blev liggandes i en grotesk ställning med ansiktet vänt mot ankommande trafik. Kommer aldrig att glömma de ögonen. Trafikrytmen efter olycksplatsen förändrades totalt. Inga omkörningar och farten gick inte över 80 km/h. I vår bil sades det inte något på flera minuter till varandra. Vi var alla i chocktillstånd och försökte bearbeta det vi just bevittnat. I media uppmärksammades inte händelsen i huvudtaget. Jag köpte nog vareda lokaltidning och läste alla smånotiser i hopp om att det stod något om självmordet. Slutade med att jag ringde polisen i ett försök att försöka få reda på vad som inträffat. De rent av förnekade att någon begått självmord på motorvägen tills jag upplyste honom om att jag sett det hela på plats. Då medgav han att en person tagit sitt liv på motorvägen dagen innan.

Sjukt att man ska försöka tysta ner statistiken på självmord! Ut med det i ljuset så folk får reda på att det kan gå att lösa problemen. Det är precis som att man inte vill inse att det är ett stort problem idag! Blir så ledsen när man ser pengar slängas bort på mindre viktiga saker i samhället än att hjälpa folk som har det så dåligt att man tror att självmord är enda utvägen

En stor eloge till dig Gixxer Rolle! Det är tragiskt att människor väljer att själva avsluta sina liv. Ni har räddat livet på en.

En tjej jag spelade fotboll med på högstadiet hittade sin mamma död när hon kom hem. Hade tagit självmord. Kan inte föreställa mig chocken, fy fasiken

bjorasen skrev:
2156225 Sjukt att man ska försöka tysta ner statistiken på självmord! Ut med det i ljuset så folk får reda på att det kan gå att lösa problemen. Det är precis som att man inte vill inse att det är ett stort problem idag! Blir så ledsen när man ser pengar slängas bort på mindre viktiga saker i samhället än att hjälpa folk som har det så dåligt att man tror att självmord är enda utvägen
"Kan du, kan jag" syndromet är det man försöker undvika.

Harmon Rabb skrev:
2154718 Hemskt när någon kommer fram till att de vill avsluta sitt liv i förtur.

Bevittnade också att självmord på motorvägen för ett par år sedan. En person hoppade från en bro och landade ungefär mitten av motorvägen mellan ytter och innerfilen. Mannen blev liggandes i en grotesk ställning med ansiktet vänt mot ankommande trafik. Kommer aldrig att glömma de ögonen. Trafikrytmen efter olycksplatsen förändrades totalt. Inga omkörningar och farten gick inte över 80 km/h. I vår bil sades det inte något på flera minuter till varandra. Vi var alla i chocktillstånd och försökte bearbeta det vi just bevittnat. I media uppmärksammades inte händelsen i huvudtaget. Jag köpte nog vareda lokaltidning och läste alla smånotiser i hopp om att det stod något om självmordet. Slutade med att jag ringde polisen i ett försök att försöka få reda på vad som inträffat. De rent av förnekade att någon begått självmord på motorvägen tills jag upplyste honom om att jag sett det hela på plats. Då medgav han att en person tagit sitt liv på motorvägen dagen innan.

Tidningarna skriver aldrig om självmord. Farsan såg en som dränkte sig i hamnen i Göteborg, det stod bara en notis om drunkningsolycka dagen efter.

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick