Sjöborakan

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Fan vad soft, vad krävs det för att få flyga en såndär?
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Fan vad soft, vad krävs det för att få flyga en såndär?

Betydligt mindre än vad som krävs för att kör motorcykel.
Du kontaktar en skärmflygskola t.ex. SkyAdventures, betalar 14.500:- och börjar lära dig balansera med skärmen. Därefter backglidningar och sen blir det flygning med motor på ryggen. Sammanlagt ca 10 dagars utbildning.

Mer info här: SkyAdventures
Mer inspiration här: ParaglideTV
 

lc2r

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n
hur länge och hur långt kan man flyga med en sådan?
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
hur länge och hur långt kan man flyga med en sådan?

Det beror på vilken skärm man har.

Långsam skärm = uppe längre = Flyga kortare sträcka.

Snabb skärm = Uppe kortare tid = Flyga längre sträcka.

Med en snabb skärm kan man vara uppe mellan 3 till 4 timmar.
Vissa motorer har större tank och då kan man vara upp ca 5-6 timmar.

En snabb skärm flyger i ca 60 km/h. Och det är hastigheten i luften. Har du medvind blir hastigheten snabbare än 60 km/h i förhållande till marken. Motvind blir det omvända.
 
Last edited:

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Sjöbo (and then some)
Hoj
KTM 640 Duke II
Sista rundan du tog över sjöborakan var vid 19.45 va? Rätta mig om jag har fel men såg dig flyga där.. Såg bottenkewlt ut :hihi
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Sista rundan du tog över sjöborakan var vid 19.45 va? Rätta mig om jag har fel men såg dig flyga där.. Såg bottenkewlt ut :hihi

19.45 stämmer bra.
Det är en jäkla go känsla att bara glida över sjö och mark. Det ger en obeskrivlig frihetskänsla.
Vill man ha fartupplevelse är motorcykel perfekt. Frihetskänsla utan motstycke är paramotor det optimala.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Det var ju inte allra värst dyrt ändå... men va kostar utrustningen sen då eller hyr man den?
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Det var ju inte allra värst dyrt ändå... men va kostar utrustningen sen då eller hyr man den?

Man kan hyra men det är inget som rekomenderas. Det är svårt med vädret. Man flyger under rätt så snäva väderförhållanden. Vind på 1-4 m/s. Flygning på morgon eller kväll eller dagar då det inte finns termik (uppåtvindar). Termiken gör flygningen skumpig och värdelös.

Ny motor kostar ca 40.000:-
En bra motorskärm ca 27.000:-
Nödskärm 4.700:-
Ordentliga kängor som ger stöd i vristen (mycket viktigt) 2.000:-
Hjälm 2.000:-

Sen finns det massor av "leksaker" att köpa till i form av flyginstrument, väskor, radio, m.m.
 

Zugglupapp

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade 08!
Man kan hyra men det är inget som rekomenderas. Det är svårt med vädret. Man flyger under rätt så snäva väderförhållanden. Vind på 1-4 m/s. Flygning på morgon eller kväll eller dagar då det inte finns termik (uppåtvindar). Termiken gör flygningen skumpig och värdelös.

Ny motor kostar ca 40.000:-
En bra motorskärm ca 27.000:-
Nödskärm 4.700:-
Ordentliga kängor som ger stöd i vristen (mycket viktigt) 2.000:-
Hjälm 2.000:-

Sen finns det massor av "leksaker" att köpa till i form av flyginstrument, väskor, radio, m.m.

Måste ju säga att du har den bästa musik smaken :tummenupp Bryan Ferry - Day for Night
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hur startar/landar man med en sån?:va
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
Ohh fy fan!
Hoj i närmare 300 sitter jag gärna på. Men en såndär apparat hade jag fan ALDRIG satt mig i. Men sen har ju adhd också:)

Annars va det en fin film över Sjöbo.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man drar upp skärmen så den står rakt över huvudet och sen gasar man fullt och springer.
När man landar stänger man lämpligen motorn när man är 50 meter från marken och glidflyger ner. 1 meter från marken drar man full broms så kommer man ner lugnt och fint på fötterna.

Klicka här så ser du min kompis starta för första gången.

aha, då förstår jag! på bilden jag såg innan i tråden så såg motorn så jävla stor och tung ut att jag inte ens kunde tänka mig en springstart men det där såg ju smidigt och bra ut:tummenupp ä're nåt en kan bygga själv må'ntro?:gnissla
 

überkill

Guest
Utan att ha varit på flaskan fantiserar jag om en värld utan gravitation och en R1 motor i en sån där. Shieet va det hade gått he he..

Jag blev bra sugen men vet inte om jag skulle våga, väl uppe är det för sent att ångra sig eller hur?
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Utan att ha varit på flaskan fantiserar jag om en värld utan gravitation och en R1 motor i en sån där. Shieet va det hade gått he he..

Jag blev bra sugen men vet inte om jag skulle våga, väl uppe är det för sent att ångra sig eller hur?

De första gångerna är man inte så tuff när man skall starta. Så det är vanligt att man tvekar lite och inte gasar fullt. Då kommer man inte heller upp i luften. Jag har aldrig hört att någon ångrat sig när dom väl kommit upp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top