Hej alla experter!
Är u inte den mest teknsikt lagda personen, därav detta inlägg. Jag drog upp från Vänersborg till Linköping igår och efter ca 7 mil kändes det att det slog nånstans vid backdäcket, kändes som punka nästan. Stannade till och kollade men luft fanns. Kom till Mullsjö och då började mc:n wobbla lite, körde i tillåten hastighet kan sägas också. Tänkte att det kanske kunde vara att däcket var lite skevt, för jag hade spänt kedjan ett par dagar innan ( men hade provkört efteråt och inte känt något), sen ska däcket, enligt markeringarna på svingen, vara rakt.
Men det fortsatte wobbla genom hela jönköping, men när jag kommer ut på E4:an slutar det helt plötsligt och det känns ingenting. Men efter ett par mil så var det som någon tryckte på en knapp och så började det wobbla igen, vid samma hastighet. så höll det på hela vägen och när jag kommer in i linköping låter det som metall skrapar mot metall när jag lutar cykeln åt höger. Har vickat på bakdäcket och det glappar, kan man då utesluta allt annat och köra på att det är hjullagren som är problemet? det jag inte fattar är att ibland känns det inte alls för att senare vara som en eka på ett blåsigt Vänern. Om det nu är hjullagersbyte som står för dörren, hur mycket bör man punga ut för att få bytt sånt på en verkstad? kan säga att jag kör en CBR 600-99. Hur "länge" är livslängden för hjullager?
Är tacksam för alla synpunkter som kan få problmet löst.
Är u inte den mest teknsikt lagda personen, därav detta inlägg. Jag drog upp från Vänersborg till Linköping igår och efter ca 7 mil kändes det att det slog nånstans vid backdäcket, kändes som punka nästan. Stannade till och kollade men luft fanns. Kom till Mullsjö och då började mc:n wobbla lite, körde i tillåten hastighet kan sägas också. Tänkte att det kanske kunde vara att däcket var lite skevt, för jag hade spänt kedjan ett par dagar innan ( men hade provkört efteråt och inte känt något), sen ska däcket, enligt markeringarna på svingen, vara rakt.
Men det fortsatte wobbla genom hela jönköping, men när jag kommer ut på E4:an slutar det helt plötsligt och det känns ingenting. Men efter ett par mil så var det som någon tryckte på en knapp och så började det wobbla igen, vid samma hastighet. så höll det på hela vägen och när jag kommer in i linköping låter det som metall skrapar mot metall när jag lutar cykeln åt höger. Har vickat på bakdäcket och det glappar, kan man då utesluta allt annat och köra på att det är hjullagren som är problemet? det jag inte fattar är att ibland känns det inte alls för att senare vara som en eka på ett blåsigt Vänern. Om det nu är hjullagersbyte som står för dörren, hur mycket bör man punga ut för att få bytt sånt på en verkstad? kan säga att jag kör en CBR 600-99. Hur "länge" är livslängden för hjullager?
Är tacksam för alla synpunkter som kan få problmet löst.