Sjuka prioriteringar!

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag är inte känd för att hålla käften när jag tycker att något är riktigt fel men det här blev jag fan stum av!
Det är möjligt att jag trampar ett halvdussin folk på tårna och kanske även i ansiktet men i min värld börjar det gå överstyr med fotbollsfanatikerna nu.

Visst jag är ingen större fantast av just fotboll men när politikerna i Helsingborg har sparat in på precis allt under 30 års tid inom vård, skola och omsorg, antalet hemlösa ökar lavinartat och ungdomsarbetslösheten samt invandrararbetslösheten når nya rekordnivåer just nu då väljer Helsingborgs stad att lägga 1/3 miljard på ombyggnad av en jävla fotbollsarena.

Man skäms ju för fan!

http://hd.se/sport/2013/03/27/nytt-olympia-i-helsingborg/

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Visst det kan kanske sticka lite i ögonen men det beror ju på hur man vinklar det. Att bygga om arenan skapar arbete, att arenan blir större skapar förmodligen fler arbeten, kanske inte är enbart kommunen som hostar upp pengar och leder det till större publik och fler arrangemang så är det mer skattepengar in. Även om man kanske är lite skeptisk ifall någon kommunalanställd räknat på det hela ;)

Min kommun har precis låtit bygga en tunnel på 300m för ca 290 miljoner, tunneln i sig kommer inte dra in en krona men visst trafiken måste ju flyta för att allt annat ska fungera och generera pengar. Att man väljer det dyrare alt. att skicka trafiken under jord kan väl diskuteras men klart att det är positivt för allmänna intrycket/miljön och något jag personligen skulle vilja se på betydligt fler ställen.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kommunpolitiker har en tendens att bygga stora saker som dom kan prata om med stolthet på äldre dagar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kommunpolitiker har en tendens att bygga stora saker som dom kan prata om med stolthet på äldre dagar.

Speciellt när dom närmar sig slutet på sin karriär. Gäller för övrigt även företagsledare, en majoritet av dom stolligaste sammanslagningarna har skett när nån gammal styrelseordförande ska bygga ett monument innan dom slutar.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Kanske kan det vara ett slags investering för att kunna dra in pengar på sikt och på så vis slippa spara in så mycket pengar. Det kan ju generera pengar till sektioner där det behövs.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Helsingborg är en liten stad med storhetskomplex. Har man det i åtanke är det inte särskilt svårt att förstå dess politikers prioriteringar.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fast Helsingborg är ju en fotbollsstad.
Fotbollen sysselsätter många i samhället och dom som sysselsätter sig med den har inte tid att vandalisera staden.
Hur hade Zlatan varit utan fotbollen?? En sjujäkla kostnad om jag får gissa.

Min kommun la massa miljoner på ett flis kraftvärmeverk. När det äntligen var i drift efter 5år så sålde kommunen sina 49% i verket för en skitpeng till Fortum. Vi kommuninvånare fick betala Fortums vinster.
Fotbollstadion genererar ju arbeten, underhållning och allt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
När det gäller fotbollsarenan Olympia har den varit halvfärdig sedan i slutet på 90- talet. Man är mer eller mindre tvungen att bygga om den nu med nya regler på gång.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lilla Norrköping pyntade 300mille (beräknad kostnad 150) för sin, så räkna med 600mille i slutändan :banana

Sagan om nya Parken

Kommunen pyntar, IFK får alla vinstmöjligheter, kommunen tar alla risker.
Skolor och ålderdomshem stängs.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Vara kommun lade 5 miljoner skattekronor på att måla om resecentrum i stan och klistra fast ett par regnbågsfärgade glasfiber stenar på det. Totalt kosta det 9 mille med 4 i bidrag.
Vara kommun har 14-15 tusen invånare och runt 4-5 som bor i "staden"

Sen drar dom ner i skola/vård och ska tvinga många som har 100% sen 20-25 år tillbaka att gå ner till 85%.

Snacka om att spotta sina invånare i ansiktet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kommunpolitiker som hanterar andras pengar kommer man aldrig sluta att förvånas över. Och det gäller förvisso även bolagsstyrelser där ingen riktig ägare finns med och håller dom i schack.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Alla småjobb som vår kommun gör kostar nog en hel del.Förra året hyrde de in en entreprenör som skulle röja runtom elledningarna.De bar sej ganska illa åt i trädgårdarna så kommunen fick rycka ut och göra om det .Just nu håller de på att gräva ner alla ledningarna istället.Tredje gången gillt samma elledning

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kommunpolitiker som hanterar andras pengar kommer man aldrig sluta att förvånas över. Och det gäller förvisso även bolagsstyrelser där ingen riktig ägare finns med och håller dom i schack.

Norrköpings kommun ger sig på kommunikologi(?):

Ingen vet varför

750 000 kronor för ovetenskaplig metod
Vetenskapen avfärdar disciplinen kommunikologi. Man kallar det för att blanda ihop "jordgubbar och pizza".

Idrottsrörelsen har övergivit den för att det inte finns några vetenskapliga bevis på att metoden fungerar. Och på direkt fråga kan inte beställaren Norrköpings kommun förklara vad kommunikologi är. Trots detta har Norrköpings kommun valt att upphandla kommunikologitjänster för 750 000 kronor.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Vart är vi på väg?
Hur skulle det se ut om kommunerna bara ägnade sig åt kärnverksamheten och gjorde det effektivt?
Googla på vad Hässleholm och våra politiker ägnat och ägnar sig åt så kan ni jämföra sen vem som har grönast (konst) gräs.

tkdrille

Guest
Norra Skåne idag. Nytt flyktingboende på gång i Hässleholm.

Men de förståndahandikappade som hade behovet av dessa villorna för gemenskapen de skiter de fullständigt i. De fick egna lägenheter och sitter därmed mer ensamma idag än när de lade ner gruppboendet. Fy fan

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Norra Skåne idag. Nytt flyktingboende på gång i Hässleholm.

Men de förståndahandikappade som hade behovet av dessa villorna för gemenskapen de skiter de fullständigt i. De fick egna lägenheter och sitter därmed mer ensamma idag än när de lade ner gruppboendet. Fy fan

Min mamma gick bort i en hjärntumör.
Vi ville att hon skulle vara på ett gruppboende men Helsingborgs stad satte henne på ett ålderdomshem då hon inte var kapabel att ta hand om sig själv.

Hon var 57 då så nej jag prioriterar inte fotboll...

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Ni sitter här på SH och gnäller.

Jag undrar om ni aktivt gör något för att förändra detta?

Japp, jag arrangerar och är delaktig i idrottsarrangemang varje år och skänker varenda överskottskrona till hemlösas hus i Helsingborg.
Dock inte i år då överskottet istället går till ett ställe som heter värmestugan som förser utslagna med mat helt ideelt och med hjälp av donationer och sponsring.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag tänkte att man även kunde skriva in insändare och debatter i de lokala tidningarna. Uppmärksamma problemen och åsikter i media. Ni lär knappast vara ensamma om att tycka så här :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping