Sjuksköterskorna "vill ha mer än andra"

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser ju skapligt osmidigt ut att märka att det kanske inte var så smidigt att skriva att vi vill ha mer än andra för att sedan strycka över med blyerts:D

Samtliga lappar som delades ut såg ut på detta vis.

Bifogat

• DSC00174.JPG
    DSC00174.JPG
    133.2 KB · Visningar: 711

MikkE

Guest
Hm, ja det ser ju inte så snyggt ut precis. De kunde väl ändå kosta på sig att ändra om det på en minut i Word?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Men vad tusan, de tjänar ändå strax över 20 kkr. Inte så de kan köpa en ferrari, men man klarar sig på det. Och de visste det innan de tog jobbet. Om de ville tjäna mer pengar skulle de pluggat och blivit börsmäklare istället..
*hmm*

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men vad tusan, de tjänar ändå strax över 20 kkr. Inte så de kan köpa en ferrari, men man klarar sig på det. Och de visste det innan de tog jobbet. Om de ville tjäna mer pengar skulle de pluggat och blivit börsmäklare istället..
*hmm*

:fakta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med anledning av de skäl de räknar upp, de glömde det viktigaste:
Vi ska ha mer lön än vad någon är beredd att betala, bara för att vi vill

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
*hmm*

Läste i VLT för nån vecka sen snittlönen i Västmanland låg på ca 25-26kkr enl statistiska centralbyrån ganska långt från 20k.
Nej om nån ska ha mer höj lägsta lönerna och de som redan har bra ska inte kunna tjuvåka och få samma % påslag som de stackarna med 20kkr

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Hmm, deras löner speglar ju redan folkets och politikernas värderingar? Dom måst ju ha varit medvetna om vilka löner som gäller INNAN dom började plugga i tre år. Isf får dom skylla sig själva kan jag tycka... Däremot kan det ligga i landstingets intresse att höja lönerna för få folk att utbida sig, men vilken vettig människa vill jobba innom statlig sektor?

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Min brossa jobbar som sjuksköterksa.........
Nyutexaminerad i princip..........1 år erfarenhet

18 500 i grundlön med 4 årshögskolestudier/skulder.........

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Grundkurs i retorik ingår inte i sjuksköterske utbildningen i alla fall :mattias

Vilket vill man ha när man skallat en 740 med sitt grymma monster, en grym retoriker som kan recitera sidor ur Iliaden och Odysséen eller en kompetent sköterska? Vi bör ju inte glömma vilka som utför den faktiska vården och där är empatiskadade läkare med inslag av hybris i personligheten inte på något vis den dominerande faktorn, och de är många! En sänkning i de leden vore att rekommendera, förnuftigt och ekonomiskt. De borde däremot inte syssla så mycket med administration då det finns billigare och mer kompetent folk att tillgå för den saken.

Där lyser ju det idiotiska med procentuella löneökningar igenom med mer än önskvärd tydlighet. Våra grannländer verkar förstå att betala för kompetens, fast jag skall i sanningens namn säga att jag inte vet hur deras lönesituation ser ut i jämförelse med övriga i de länderna.

Kanske bör de ha en ökning som är högre än andras. en hög lön med en låg procentuell ökning kan ge mer i krontal än det omvända och då ökar ju en felaktig klyfta ytterligare. Frågan är väl hur man motiverar att folk med den graden av kompetens och utbildning har så ynkliga löner, det borde reta SH-s elitister mycket mer än att de faktiskt skulle få dessa i sammanhanget otillräckliga höjningar.

UT, inlägget är inte riktat mot dig, du gav mig bara incitament att gå igång..

Hmm, deras löner speglar ju redan folkets och politikernas värderingar? QUOTE]

Om folkets värderingar är skadade av bla politiker och politikerna har fel eller inga värderingar då? Självinsikt och någon högre moral är väl inget som direkt utmärker "kultur" och "kutym" i den politiska sfären senaste par decennierna, eller?

Last edited:

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
sjuksköterskeutbildningen är väl på 3 år, inte fyra? går alltså inte ha 4 års utbildning och ett år erfarenhet strax efter examen.

för övrigt; den som skrev om att damma in i en 740: då träffar jag nog hellre en läkare än en syrra.

sjuksköterskerna borde ha mer lön, helt klart. tyvärr lär väl inte strejken hjälpa så mycket, landstinget sparar ju miljoner varje timme som de strejkar.
andra löner som borde höjas är underläkarnas, de tjänar inte så mycket mer än 18500, och jobbar ganska hårt kan jag lova.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
för övrigt; den som skrev om att damma in i en 740: då träffar jag nog hellre en läkare än en syrra.

QUOTE]

Är du läskunnig? Det var inte det alternativen stod emellan. Dessutom finns det syrror med bra mycket mer erfarenheter av såna skador än läkarna själva. Att de sedan bistår läkaren och gör att hans jobb blir väl utfört tycker jag förtjänar en vettig lön när de har investerat i utbildning, varför skall denna yrkeskategori inte ha avkastning på investerad tid och ekonomi? För övrigt kan jag vittna om vad det innebär att få en sossecontainer i nosen, på min sida, bilar bakom den och ingen chans till undanmanöver, kan du? Om du sett vad jag sett av läkarnonchalans, uppnästa tuppar och hönor uppfyllda av sin egen förträfflighet och oförmögna att medge när de gör fel om så folk kolar vippen pga just det, hade du möjligtvis reviderat din uppfattning!

En läkare är aldrig bättre än den stab han/hon har runt sig. Sköterskorna följer hela processen, de är ögon och öron åt läkarna och framförallt patienterna. Det är inte syrrorna som glömmer prylar kvar i kroppen, sätter skruvar i senkryss, remitterar en till operation i kroppsdelar man inte har några skador på eller missar frakturer när läkaren kollar röntgenplåtar, själva i ett skick jämförbart med ett fyllo för att de väljer att jobba 40-timmarspass då bara ob-t ger mer på en helg än en sköterska har i grundlön i månaden. Ovanstående bara några få exempel från en sjukhusvistelse på lite över 3 månader. Finns mer, "rest assured".

På det här forumet finns det gott om folk som tycker att allsköns patrask ska belönas med pengar oavsett vad de hittar på för skit, bara för att det handlar om företag, men när det handlar om dem som har det tyngsta ansvar du kan ha, nämligen det för en annan människas liv, kommer det stupida kommentarer som, "det visste de innan de började utbildningen mm). Dags att uppdatera deras lönesituation och frångå dessa patetiska procentuella ökningar som rimligtvis bara högavlönade kan vara vän utav.

(Min definition på begreppet "högavlönad" stämmer inte med vad ngn kvinnlig partiledare kräkte ur sig för inte så länge sedan. Är beredd att gå så långt att bruttoinkomsten inte är något vidare mått på inkomst heller, säger inte så mycket om vad du faktiskt har för omständigheter, (jämför en underhållsskyldig med en boförälder med samma lön exempelvis).

Last edited:

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
blueridge:
förlåt, jag kanske inte förstod vad du menade. om det inte var det stod emellan. jag har ganska bra koll på hur läkare jobbar och är i allmänhet, klart det finns idioter, som människor. men de flesta är grymt duktiga och gör det man ska göra utefter vetenskap och beprövad erfarenhet. jag tycker förstås att syrror ska ha ordentligt betalt, mer än vad de har nu. inget mot det alls över huvudtaget.
i övrigt så tror jag inte det finns så många exempel där läkar har ihjäl folk för att de är för fina för att ändra uppfattning, det är inte riktigt så det fungerar. om du har dåliga erfarenheter så är det ju synd, framför allt för dig, men också för sjukvården som får sämre rykte över lag, givetvis. men jag tror inte din sjukhusvistelse varit roligare utan dessa "nonchalanta" läkare. du hade nog inte mått bättre nu...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
blueridge:
förlåt, jag kanske inte förstod vad du menade. om det inte var det stod emellan. jag har ganska bra koll på hur läkare jobbar och är i allmänhet, klart det finns idioter, som människor. men de flesta är grymt duktiga och gör det man ska göra utefter vetenskap och beprövad erfarenhet. jag tycker förstås att syrror ska ha ordentligt betalt, mer än vad de har nu. inget mot det alls över huvudtaget.
i övrigt så tror jag inte det finns så många exempel där läkar har ihjäl folk för att de är för fina för att ändra uppfattning, det är inte riktigt så det fungerar. om du har dåliga erfarenheter så är det ju synd, framför allt för dig, men också för sjukvården som får sämre rykte över lag, givetvis. men jag tror inte din sjukhusvistelse varit roligare utan dessa "nonchalanta" läkare. du hade nog inte mått bättre nu...

Låt oss nu inte förlora oss i exemplet blueridge i villfarelsen att det är normerande eller någon absolut sanning. Jag grundar mina deviser på ett avsevärt vidare underlag än så, visserligen empiriska studier, men ändå. Utifrån yrke, de delar av vården jag konfronterats med, erfarenheter från trovärdig och kompetent personal etc. Angående tesen att den egna prestigen går före folks väl och ve kan jag rada upp en hel del exempel där man tex vägrar erkänna ngt fel ens efter att ha tankat på 6 påsar blod efter förhållandevis litet ingrepp och personen börjar dö, sköterskans uppmärksamhet och lite civil olydnad räddade honom. Sånt där händer hela tiden.

Vi talar om akademiska spjut som lotsats fram som en som "skall" bli nåt", inte sällan med en priviligierad uppväxt och därmed begränsad uppfattning om verkliga livsbetingelser. Har lite ont om tid nu... Om vi säger så här; Vilka har de sjukaste nollningarna, vilka konsumerar mest amfetamin under utbildningstiden, var på högskolorna är mobbingen värst, även från fakulteten mm mm? Som en läkare med hönsen hemma sa om sin studietid;

Det räckte med att se vad jag skulle gå med för folk för att bestämma mig för att ha så litet med dem att göra som möjligt, problemet med utbildningen är att man kan inte snabba på den...

Kapacitet för att göra det saknade han inte.

Min uppfattning är att de odlar en kultur med en hierarkisk ordning som är helt vidrig. Eftersom jag har bestående skador har jag noga sett till att inte tappa bort den läkare i det här som faktiskt var förmögen att kommunicera och det på ett bra sätt, mycket värt!

Ang det sista, du tror fel!

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
läkarutbildningen har ingen nollning. inte på KI i alla fall. de som knarkar mest är nog narkos-syrror som har störst möjlighet att komma in i medicinskåpen. Sätta 6 påsar blod på någon som inte behöver händer inte. för övrigt är det IVA-syrror som ska kontrollera och styra upp detta. Man ger inte blod i onödan. jag lovar. oavsett vad du hört/sett.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC