Skåne-Småland vårrundan 2013

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Tänkte återberätta lite vad vi gjorde i helgen:

Tanken var att vi skulle köra i två lika grupper, en för de som vill köra bara asfalt och en för de som vill blanda asfalt o grus. De var ca 4st anmälda i var grupp, men under torsdagen började verkligheten komma ifatt deltagarna, de var ju tvungna att packa o planerar för 2 dagars övernattning. Varvid jag får 3 samtal från deltagarna i asfaltsgruppen där de skyller på allt från magont till njursten... Hur som så hoppar tillslut alla 4 i astaltsgruppen av.

Fredag kl 17.15:
1.jpg

Jag anländer till Statiol i Perstorp. Samling är kl 17.30. Strax innan anländer både Magnus och Jörgen. Jörgen som kör KTM 690 och har den perfekta platsen för tanklocket (mitt bak under packningen) kan behöva lite extra tid för tankning, så de gör inget att Manne är några minuter sen. 18.43 dyker Manne upp, han är inte på så strålande humör, då han desperat har kört runt och letat efter en mack med luftpump. Tyvärr utan resultat. Hans XT660 vill inte styra ordentligt så slutsatsen är att där är för lite luft i framdäcket.

Vi bestämmer att han får köra vidare till Klippan för att leta luft, medans vi andra tre kör till första lägerplatsen.

Fredag kväll:
2.jpg

Vi anländer till en mysig plats vid Värsjön. Sätter upp tälten och inväntar Manne genom att knäcka en bärs eller två.

3.jpg

Manne anländer efter en 30-40 min med nypumpat framdäck men fortfarande lika butter. De hade inte hjälp ett dugg. Slutsats är att styrlagret är kasst. Inte mycket att göra åt ikväll. Vi tar en titt på de imorgon.

4.jpg

Lite eld o grill är en perfekt avrundning på dagen. När man sitter 4st runt en eld och alla har samma intresse så är de inte många sekunder de är tyst. De utbyttes många historier om diverse MC äventyr.

Lördag morgon:
5.jpg

För dom av oss som har lite mer hår på bröstet var de dax för bad. Ett svalkande dopp i Värsjön var en skön start på dagen. Handduken hängs upp i solen, den måste ju torka till morgondagens dopp.

11.jpg

Här lossar vi på styrlagret och vrider de 180 grader och resultatet blir som dag o natt. Nu går de att vrida på styret utan att de knakar och bråkar. (Provisorisk lagning)

Dagen rullar på, vi kör en del grus i början men de är väldigt mycket rullgrus på vägarna, så vi med 17" fram får de lite jobbigt. Svänger inom Älmhult för att fylla på ölbeståndet. Tro de eller ej men Manne lyckats med att pruta 10% på sitt ölinköp. Milen flyter på mycket asfalt med inslag av grus och skogsvägar.

En lunch äts i skuggan vid Bolmen och temperaturen går nu upp mot 30 grader.

Sista biten upp mot den tilltänkta lägerplatsen är riktigt krokiga och fina grusvägar.

Lördags kväll:
9.jpg

Vi är framme vid Stensjön. Mysigt ställe och idag även helt myggfritt. De blir mycket flabb kring elden. Klockan tickar på och solen försvinner. Denna natten sov man riktigt gott efter all den friskluft man fått i sig.

8.jpg

Söndagen börjar med mulet väder. De blev inget dopp idag, något för kallt. Frukosten intogs vid den brinnande brasan. vi packade snabbt ihop och började färden neråt Skåne. Första tankstoppet blev i Gnosjö, därefter följde 10 mil på små grusvägar/skogsvägar. Väl nere vid de planerade lunchstoppet så öste regnet ner. Vi letade efter ett bra ställe där vi kunde slå upp stomköken, men hittade inte något passade ställe. Vi valde då att köra in till Lidhult och avnjuta en varm pizza istället.

Milen ner till Skåne gick sen undan på relativt stora vägar och väl hemma väntade en varm dusch.

Totalt landade vi på runt 50mil, ingen jätte sträcka men blandar man grus o asfalt och inte vill ha för ont i ändan så är de ganska lagom.

Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
En underbar aspekt av hojkörning är det i alla fall och ett bra sätt att slippa vardagen!

Helgen fick mig att inse vad jag gillar bäst så nu blir det byte till Africa Twin för min del.:)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kul att läsa om detta här på Scouthoj.com! :D

Nä, skojar bara. Blir lite avis på er. Verkar ha varit vääldigt bra. Trist för de fyra avhopparna - de tycks ha missat något...

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kul att läsa om detta här på Scouthoj.com! :D

Nä, skojar bara. Blir lite avis på er. Verkar ha varit vääldigt bra. Trist för de fyra avhopparna - de tycks ha missat något...

Skoja om :banghead:

Jag som köpte ett lyxliggunderlag helgen till ära.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...