Skåne-Trondheim, bästa väg?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Hej igen mina eminenta beresta åkare!

Sitter och tittar lite i kartboken och försöker hitta en bra kurs upp till Trondheim, heller Vestnes i detta fallet (10 mil där ifrån)

Sitter och funderar på hur jag ska köra. Lite idioti att försöka knippa det under en dag, går ju förmodligen. Men man är nog ganska förstörd när man kommer upp.

Sen är det vissa som säger att man ska köra på svenska sidan så länge det går och sen vika över, billigare bensin här och bättre vägar. Men sen när man kollar så känns det mycket närmare och köra kusten, genom Oslo och upp.

Vet inte ens vad en liter bensin kostar i Norge, haha. Men är det någon som gjort en sån här tripp så dela gärna med er. Kommer nog också ha ganska mycket packning på hojen.

Ha det gott!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skall du från A till B lite snabbt sådär? Du kan t ex ta E6:an. Väl skyltat från Trelleborg och uppåt.
Skall du ha kul på vägen upp? Välj vad som helst men inte E6:an...:)

I Sverige kan man göra det enkelt för sig och ta gamla E6:an längs Hallandskusten och genom Bohuslän, inte superspännande men betydligt kuligare än att köra nära 50 mil motorväg. Sedan kan man går ännu mer på djupet och ta små landsvägar genom Halland/Bohuslän, men det kräver en viss kart-rek i förväg. Fast körningen blir mycket roligare.

Det finns gott om trådar både här och på svmc.se om roliga vägar i Norge. Sök på forumen, det finns mycket skrivet om Norge!

Det är roligare att köra i Norge än i Sverige, generellt. "Bättre vägar" i Sverige har man sagt till dig. Bättre betyder ju ofta även tråkigare, när man hojar. Så jag hade kört Norge, utan tvekan, för nöjets skull. Hellre köra bland norska fjäll och dalar än bland svenska granar...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sökte på google.no efter bensinpris
http://www.dinside.no/1931/her-faar-du-billigst-bensin-diesel
men det är ju norska kronor
Högsta punkten ligger vid Dombås och jag gissar att det nu ligger snö runt vägen där och är minus på nätterna. Det är förbjudet att köra bil i Norge utan vinterdäck alternativt sommardäck med snökedjor vid vinterväglag. Om du tänkt dra iväg imorgon.
(Jag har cyklat på sommaren vägen Trondheim-Oslo, trampcykel)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Sökte på google.no efter bensinpris
http://www.dinside.no/1931/her-faar-du-billigst-bensin-diesel
men det är ju norska kronor
Högsta punkten ligger vid Dombås och jag gissar att det nu ligger snö runt vägen där och är minus på nätterna. Det är förbjudet att köra bil i Norge utan vinterdäck alternativt sommardäck med snökedjor vid vinterväglag. Om du tänkt dra iväg imorgon.
(Jag har cyklat på sommaren vägen Trondheim-Oslo, trampcykel)

17 spänn litern! De jävla tottarna har ju för fan större oljetillgångar än Irak. Det som norge har mycket av brukar ju va billigt..

Som fisk t.ex. :rolleyes:

men bensinen va ju inte mycket att hurra för, känns som man kör sverige upp o sen genar till trondheim, haha

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Merkostnaden för dig ca 3 kr litern på norska sidan blir väl ca 150:- upp till Trondheim.
Fattar inte riktigt hur man resonerar med det där med "köra på svenska sidan så länge det går"

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning