Skåpsläp aluminium - inredning

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilket strul önskar du slippa med obromsat släp?

Bromsarna på släp brukar inte vara utan problem. Fryser vintertid redan med nya prylar och eftersom släp vanligtvis står stilla större delen av året så brukar dom rosta fast.

Fast själv har jag ändå behållit bromsarna på ett släp jag typat ner till 750kg eftersom jag gärna lastar mer och dessutom gillar handbromsen. Handbromsen kunde ha jag ju behållit och tagit bort påskjutsbromsen men då har jag knappast vunnit någonting i tillförlitlighet. Kanske tvärtom bara ökat risken för kärvande bromsar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu verkar du dra med en bil som är godkänd för det.
Men ta i beaktning att många nyare bilar inte får dra 750kg obromsat.
Fast du hade ju ett öppet samvete, men i värsta fall får man ju lämna släpet på plats, en kalkylerad risk.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Något överlass att tala om blir det inte, så det är inget bekymmer. Och ang vad jag helst vill undvika med bromsade diton är just att det finns fler saker som kan strula. Det är så låga vikter det handlar om, så obromsat går fint.

Men. Jag smög in och kikade på Debon 300, och inser att det är ett vettigt alternativ. Går att få som 750-kärra, men med bromsar och fjädring. Hur blev trådstartarens bygge och hur skruvade du fast sakerna i väggarna??
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Sidorna är byggda i aluminiumplank, eller profiler om man så vill.
Dom är ihåliga inuti, och du kan faktiskt borra i sidorna för att fästa konsoler och annat.
Viktigt att tänka på är dock att använda sig av distanshylsa som avlastar i genomföringen, annars drar man bara sönder aluminiumprofilen/väggen.

Nyfiken på vad du menar med distanshylsa? Ska köpa en Debon c700 i vinter så planerar lite hur man ska bygga m.m.

Vad jag förstått är väggarna såpass rejäla så man kan borra och gänga i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bromsarna på släp brukar inte vara utan problem. Fryser vintertid redan med nya prylar och eftersom släp vanligtvis står stilla större delen av året så brukar dom rosta fast.

Fast själv har jag ändå behållit bromsarna på ett släp jag typat ner till 750kg eftersom jag gärna lastar mer och dessutom gillar handbromsen. Handbromsen kunde ha jag ju behållit och tagit bort påskjutsbromsen men då har jag knappast vunnit någonting i tillförlitlighet. Kanske tvärtom bara ökat risken för kärvande bromsar.
Jag har påskjutsbroms på mitt släp, ett gammalt ÅTM från -76, som lever och har den hälsan. Men vi har en brant uppfart på våran tomt, och att backa upp är bara att glömma. Oftast blir det att köra upp bilen så långt det går, och lasta av i backen, haka av släpet, köra undan bilen och sen dra upp det för hand. Finns det någon smart lösning för att låsa påskjutsbromsen så att man kan backa? :va Jag vill ju inte gärna skrota damasken, eller orsaka repor på gliddelarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har påskjutsbroms på mitt släp, ett gammalt ÅTM från -76, som lever och har den hälsan. Men vi har en brant uppfart på våran tomt, och att backa upp är bara att glömma. Oftast blir det att köra upp bilen så långt det går, och lasta av i backen, haka av släpet, köra undan bilen och sen dra upp det för hand. Finns det någon smart lösning för att låsa påskjutsbromsen så att man kan backa? :va Jag vill ju inte gärna skrota damasken, eller orsaka repor på gliddelarna.

Ja, det finns en lösning. På ett släp jag inte längre har kvar satt de t en metallstång vid dragstången som man vek in i ett hack så att dragstången inte skulle komprimeras när man backar. Sedan när man drar framåt så hakar den lös och påskjutsbromsen fungerar som vanligt.

Det går ju tillverka nåt liknande själv ifall det inte finns att köpa. Men jag skulle tro att det finns att köpa.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har påskjutsbroms på mitt släp, ett gammalt ÅTM från -76, som lever och har den hälsan. Men vi har en brant uppfart på våran tomt, och att backa upp är bara att glömma. Oftast blir det att köra upp bilen så långt det går, och lasta av i backen, haka av släpet, köra undan bilen och sen dra upp det för hand. Finns det någon smart lösning för att låsa påskjutsbromsen så att man kan backa? :va Jag vill ju inte gärna skrota damasken, eller orsaka repor på gliddelarna.
Bromsade släp har en funktion där bromsen kopplas ur vid backning.
Oftast en liten ramp på excentern som annars trycker isär bromsbanden eller att bromsbanden är lite assymetriska och inte bromsar bakåt.
Ta isär och gör rent och smörj måttligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det finns en lösning. På ett släp jag inte längre har kvar satt de t en metallstång vid dragstången som man vek in i ett hack så att dragstången inte skulle komprimeras när man backar. Sedan när man drar framåt så hakar den lös och påskjutsbromsen fungerar som vanligt.

Det går ju tillverka nåt liknande själv ifall det inte finns att köpa. Men jag skulle tro att det finns att köpa.
Det låter ju smurt, du har inget namn eller bild?
Bromsade släp har en funktion där bromsen kopplas ur vid backning.
Oftast en liten ramp på excentern som annars trycker isär bromsbanden eller att bromsbanden är lite assymetriska och inte bromsar bakåt.
Ta isär och gör rent och smörj måttligt.
Hur vet släpet/bromsarna att jag backar när bromsen trycks ihop, och inte att släpet kommer ikapp bilen? I synnerhet i omtag i backe, då är ju släpet alltid mer eller mindre intryckt i bilen, oavsett om jag backar eller står still. Mig veterligen har släpet aldrig haft den funktionen, även om det är något år äldre än mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det låter ju smurt, du har inget namn eller bild?

Hur vet släpet/bromsarna att jag backar när bromsen trycks ihop, och inte att släpet kommer ikapp bilen? I synnerhet i omtag i backe, då är ju släpet alltid mer eller mindre intryckt i bilen, oavsett om jag backar eller står still. Mig veterligen har släpet aldrig haft den funktionen, även om det är något år äldre än mig.

Man hakar i låset manuellt och det hålls inne medans man backar.

I ditt fall när du har ständig uppförsbacke följer det kanske med men på platt mark hakar det ur när man kör framåt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Orsaken varför backautomatik funkar är att hjulen går baklänges när du backar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det låter ju smurt, du har inget namn eller bild?

Hur vet släpet/bromsarna att jag backar när bromsen trycks ihop, och inte att släpet kommer ikapp bilen? I synnerhet i omtag i backe, då är ju släpet alltid mer eller mindre intryckt i bilen, oavsett om jag backar eller står still. Mig veterligen har släpet aldrig haft den funktionen, även om det är något år äldre än mig.
Tjaaa, det är väl AI eller något.
De släp jag har och har haft har alla släppt bromsfunktionen när jag backar, med undantag för ett jättegammalt båtsläp som hade en sådan pinne som beskrevs i ett annat inlägg.
Hittade något här som förklarar en lösning https://svenskakabeklubben.se/paskjutsbromsens-funktion/
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det låter ju smurt, du har inget namn eller bild?

Hur vet släpet/bromsarna att jag backar när bromsen trycks ihop, och inte att släpet kommer ikapp bilen? I synnerhet i omtag i backe, då är ju släpet alltid mer eller mindre intryckt i bilen, oavsett om jag backar eller står still. Mig veterligen har släpet aldrig haft den funktionen, även om det är något år äldre än mig.
Jag har också haft ett bromsat ÅTM från 70-talet.
Det hade inte finessen att bromsarna "frigjordes" när man backade.
Så jag tog en bit plattjärn som jag bultade fast i dragstången, men "ledigt" så att jag kunde rotera det i dragstångens riktning, och satt fast det med en stropp.
Precis bakom handsken svetsade jag en klack, som blev mothållet när jag svängde plattjärnet framåt.
På så vis blev dragstången stum när jag backade, och utan bromsverkan.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Hej
Ny på forat :) Tack för intressant läsning. Prövar att låna tråden lite. Också nyfiken på hur det gick för TS.

Någon som vet om det går bra att såga upp för taklucka på ett Debon-släp? De flesta DIY videos på nätet för ombyggnationer av skåpkärra till camper verkar inte ha glasfibertak. Samma funderingar har jag egentligen om att sätta fönster i väggarna för dubbel alu väggar.

En annan fråga: har sett att det finns ett Debon släp vid namn c500 XL samt en c700. Verkar vara lika långa. Någon som vet vad som skiljer dom åt?

Ser över att köpa och inreda ett släp. Funderar på just för/nackdelar med att köpa exempelvis ett äldre Thule flyttsläp jämfört med ett nytt Debon. Visst är det fräscht med nytt samt att de vanligaste gamla flyttsläpen är enkelaxliga och lite svårare att flytta. Men utöver detta? Har BE så tyngre släp är inte så mycket hinder. Hittar verkligen ingen info om någon på hela webben som byggt om Debon släp - med undantag från denna tråden :tummenupp
Dags att liva upp tråden! Säsongen 2020 kördes med mitt Debon C500 helt utan inredning. Säsongen 2021 köptes en VW Transporter T6 in. För nästa säsong, 2022, har jag landat i att jag föredrar släp.

Således, säsongen 2022 kommer gå i släpets tecken! Får se huruvida det blir ett C500 alternativt ett C500 XL. Någon som byggt om och inrett ett Debon-släp? Noterade flera stycken för första gången i år i depåerna.

Jag har landat i att inreda släpet men samtliga frågetecken kvarstår. Hur hänger jag enklast upp hyllor och krokar utan att borra i släpet?

Också: kan jag limma upp fyrkantsrör på väggen? I sådana fall vilket lim?

@notrightrider
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu är jag inte Notrightrider, dvs Notnotrightrider men, du kanske kan sätta ett var vertikala reglar med tight passning och ett mjukt fästmedel typ Sikaflex och så en eller fler horisontella reglar att skruva i.
 

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyfiken på vad du menar med distanshylsa? Ska köpa en Debon c700 i vinter så planerar lite hur man ska bygga m.m.

Vad jag förstått är väggarna såpass rejäla så man kan borra och gänga i.


Skyldig lite svar, ser jag.

För att först lajna så vi pratar om samma sak så hade de tidiga Debonsläpen jag tittade på för typ 10 år sedan sidor byggda av ihåliga profiler som denna:


p1020291-2.jpg
Autokaross Flobys profil man bygger lämmar av. Same <-> Same, men denna är denna är pressad genom just deras verktyg. Rätt skall vara rätt.

Har Debon sedan dess bytt till enkelväggig profil faller mitt resonomang. Klart så långt?




Borde haft skillz till att rita för att få det begripligt, men vi testar med ord:

Aluplanka som ovan (profil med exvis 1mm gods->hålrum->1mm gods) eller sandwich typ Alusuisse (0,5 mm alu limmad mot EPS/liknande och 0,5mm alu limmad på utsidan) går alldeles utmärkt att borra i och sätta genomgående skruv igenom.

Problemen kommer när man börjar dra med lite moment.
Det finns inget som stoppar när man drar. Man mosar väggen, oavsett om det är plank eller sandwich.

Dyrt och onödigt.

Man kommer runt problemet genom att för exvis M8 borra ett genomgående hål på 8,2mm eller så.
Men, man vill ha in en hylsa eller distans inne i mellanrummet som tar krafterna när man börjar dra.
För M8 är det lämpligt att kapa ner ett rör med innerdiameter om 8,5 mm.
Ytterdiametern på detta rör avgör sedan hur mycket man skall ta upp hålet i innerväggen och i eventuell sandwich.
Ytterväggen lämnas orörd med 8,2 mm hål.

Förbandet skall nu se ut så här, från utsidan och in:

Skruvskalle -> lämplig bricka -> utsida vägg -> rördistans mot ytterväggens insida och flush med innerväggens insida -> lämplig bricka - > det som skulle fästas - > lämplig bricka -> mutter.

Korrekt avpassad rördistans förhindrar att man "drar ihop" ytter- och innervägg, brickorna fördelar ut belastningen över större yta och minskar risken att förbandet kantrar under belastning.
Innerbrickan måste vara tajt nog på skruven att möta rördistansen till fullo.

Detta knep är även lämpligt vid skruvförband genom karosseriplyfa.
Om tillverkarna av hEstkärror lade denna omsorgen vid tillverkningen så höll vagnarna för evigt.
...så jag förstår varför dom inte gör det.


Varje borrhål/skruvförband genom en karossida förtjänar en liten halvmåne av Sikaflex någon mm ovanför borrhålet.
Det är ett enkelt sätt att simulera en "hängränna" som leder undan vatten och minskar risken för att regn tränger in i materialet.
 

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu är jag inte Notrightrider, dvs Notnotrightrider men, du kanske kan sätta ett var vertikala reglar med tight passning och ett mjukt fästmedel typ Sikaflex och så en eller fler horisontella reglar att skruva i.



Japp - undvik presspassning bara, har skrivit om det innan.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Nu är jag inte Notrightrider, dvs Notnotrightrider men, du kanske kan sätta ett var vertikala reglar med tight passning och ett mjukt fästmedel typ Sikaflex och så en eller fler horisontella reglar att skruva i.
Jag tolkar det som att det skulle fungera att limma fyrkantsrör på väggen med hjälp av Sikaflex? På väggen ämnar jag klistra högtalarmatta från Biltema.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tolkar det som att det skulle fungera att limma fyrkantsrör på väggen med hjälp av Sikaflex? På väggen ämnar jag klistra högtalarmatta från Biltema.
Ja det fungerar säker. Fördelen med Sikaflex och liknande är att det ju går att få bort, om än ett jäkla jobb.
Jag har ett Thule f d flyttsläp och jag var iväg och köpte nålfiltmatta på Bauhaus https://www.bauhaus.se/nalfilt-svart-200-cm att lägga på golvet och ska sätta på sidoväggarna också.
Matt-tejp på golvet och ska prova med det på väggarna också, annars får det bli en typ av kontaktlim, en firma som är specialiserade på bil och båtinredning hade något förslag.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Ja det fungerar säker. Fördelen med Sikaflex och liknande är att det ju går att få bort, om än ett jäkla jobb.
Jag har ett Thule f d flyttsläp och jag var iväg och köpte nålfiltmatta på Bauhaus https://www.bauhaus.se/nalfilt-svart-200-cm att lägga på golvet och ska sätta på sidoväggarna också.
Matt-tejp på golvet och ska prova med det på väggarna också, annars får det bli en typ av kontaktlim, en firma som är specialiserade på bil och båtinredning hade något förslag.
Stort tack! Blir intressant att följa, återkoppla gärna!

Kanske är nålfiltsmattan att föredra. Hör gärna av dig huruvida du landar i att använda mattejp alternativt kontaktlim så kör jag nog på samma. Har läst på olika off road- crossforum att de nyttjar spraylim (förslagsvis Biltemas) för ändamålet vilket ska fungera alldeles utmärkt.

Avser du att ljudisolera innan du lägger på mattan? Jag funderar på dessa två alternativ (att lägga först därefter mattan ovanpå):

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Stort tack! Blir intressant att följa, återkoppla gärna!

Kanske är nålfiltsmattan att föredra. Hör gärna av dig huruvida du landar i att använda mattejp alternativt kontaktlim så kör jag nog på samma. Har läst på olika off road- crossforum att de nyttjar spraylim (förslagsvis Biltemas) för ändamålet vilket ska fungera alldeles utmärkt.

Avser du att ljudisolera innan du lägger på mattan? Jag funderar på dessa två alternativ (att lägga först därefter mattan ovanpå):

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
Jag ska ju inte bo i släpet så enda anledningen är fåfänga :)
Allvarligt talat så är matta på golvet och rampen för att inte halka och så ser det lite snyggare ut.
På väggarna tänker jag mig matta för att ha en mjukare yta de gånger man knökar in mycket grejer.
Väggbeklädnaden får vänta till det blir varmare ute, jag tror inte tejpen biter så bra nu.
På golvet kvittar det ju, ingen belastning på tejpen där.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top