Nyfiken på vad du menar med distanshylsa? Ska köpa en Debon c700 i vinter så planerar lite hur man ska bygga m.m.
Vad jag förstått är väggarna såpass rejäla så man kan borra och gänga i.
Skyldig lite svar, ser jag.
För att först lajna så vi pratar om samma sak så hade de tidiga Debonsläpen jag tittade på för typ 10 år sedan sidor byggda av ihåliga profiler som denna:
Autokaross Flobys profil man bygger lämmar av. Same <-> Same, men denna är denna är pressad genom just deras verktyg. Rätt skall vara rätt.
Har Debon sedan dess bytt till enkelväggig profil faller mitt resonomang. Klart så långt?
Borde haft skillz till att rita för att få det begripligt, men vi testar med ord:
Aluplanka som ovan (profil med exvis 1mm gods->hålrum->1mm gods) eller sandwich typ Alusuisse (0,5 mm alu limmad mot EPS/liknande och 0,5mm alu limmad på utsidan) går alldeles utmärkt att borra i och sätta genomgående skruv igenom.
Problemen kommer när man börjar dra med lite moment.
Det finns inget som stoppar när man drar. Man mosar väggen, oavsett om det är plank eller sandwich.
Dyrt och onödigt.
Man kommer runt problemet genom att för exvis M8 borra ett genomgående hål på 8,2mm eller så.
Men, man vill ha in en hylsa eller distans inne i mellanrummet som tar krafterna när man börjar dra.
För M8 är det lämpligt att kapa ner ett rör med innerdiameter om 8,5 mm.
Ytterdiametern på detta rör avgör sedan hur mycket man skall ta upp hålet i innerväggen och i eventuell sandwich.
Ytterväggen lämnas orörd med 8,2 mm hål.
Förbandet skall nu se ut så här, från utsidan och in:
Skruvskalle -> lämplig bricka -> utsida vägg -> rördistans mot ytterväggens insida och flush med innerväggens insida -> lämplig bricka - > det som skulle fästas - > lämplig bricka -> mutter.
Korrekt avpassad rördistans förhindrar att man "drar ihop" ytter- och innervägg, brickorna fördelar ut belastningen över större yta och minskar risken att förbandet kantrar under belastning.
Innerbrickan måste vara tajt nog på skruven att möta rördistansen till fullo.
Detta knep är även lämpligt vid skruvförband genom karosseriplyfa.
Om tillverkarna av hEstkärror lade denna omsorgen vid tillverkningen så höll vagnarna för evigt.
...så jag förstår varför dom inte gör det.
Varje borrhål/skruvförband genom en karossida förtjänar en liten halvmåne av Sikaflex någon mm ovanför borrhålet.
Det är ett enkelt sätt att simulera en "hängränna" som leder undan vatten och minskar risken för att regn tränger in i materialet.