Skönt ljud från avgasröret, takter och resonanser

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hittar ingen tråd om detta så...
Jag är säker på att vi är flera här som gärna lyssnar på olika motorljud, vi gillar att höra och känna motorn arbeta under olika påfrestningar och situationer, inte minst tomtgången. Tomgångsljudet tycker jag är trevligast att lyssna på, där kan man lättast definiera dom olika momenten och rytmen i motorn. Den 'orsak & verkan' som mynnar ut i avgasröret, vilket i praktiken fungerar som en resonanslåda i ett musikinstrument.

Det finns flera sätt att påvekra motorljudet, det har att göra med luftintaget och avgasröret samt ljuddämparen. Att skapa ett *skönt ljud* menar jag är en konstform. Det är lite grann som att tillverka en gitarr eller blåsinstrument, eller som att programmera ljuden på en analog synt, under dom förutsättningar som motorn ger. Vi har 2-takt, 4-takt, 1-cylindrigt, 2-cylindrigt, 3 och 4 cylindrigt, V-twin, rotary, boxer, vad mer finns och hur kan man få till 'sköna ljud' med dessa motorer? Posta gärna klipp på festligheterna, eller dela dina erfarenheter om hur du får till ditt motorljud. Jag tycker t ex att > Ducati Scrambler < låter härligt, eller olika ljud från >Harley< genom tiderna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har alltid varit svag för raka sexor för det rena ljudet. Sitter på jobbet så jag kan inte kolla vad som låter bäst, men här är ett exempel.

För många år sen var jag på Mantorp och såg någon köra dragracing med en CBX där varvtalet var betydligt högre än standard. Där kan man snacka om skönsång!

Senaste gångerna jag har kört min Scrambler har jag funderat över om det går att mappa om den så den slutar smälla på avslag/motorbroms. Annars låter den ganska OK vid pådrag från 4000 rpm ungefär.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
En RD350 YPVS med pipor på låter härligt, jag sitter alltid med ett fånigt leende i hjälmen när jag varvar ut min mot 10.500rpm

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har alltid varit svag för raka sexor för det rena ljudet. Sitter på jobbet så jag kan inte kolla vad som låter bäst, men här är ett exempel.

För många år sen var jag på Mantorp och såg någon köra dragracing med en CBX där varvtalet var betydligt högre än standard. Där kan man snacka om skönsång!

Senaste gångerna jag har kört min Scrambler har jag funderat över om det går att mappa om den så den slutar smälla på avslag/motorbroms. Annars låter den ganska OK vid pådrag från 4000 rpm ungefär.
Ja, det är något visst med de mångcylindriga hojarna på högvarv. Kan dock tycka att motorljudet från BRM V16 (F1-motor från första halvan av 50-talet) är den absolut mest skönsjungande motorn all kategorier, även om den sitter i ett fyrhjuligt fordon. Skönt rumlande muller på lågvarv och extremt aggressivt på högvarv men ändå inte bara skrikande, utan med en massa göttiga mellantoner. Liksom en blandning av allt som låter gött med båda twins och radfyror. Får bokstavligen rysningar av detta ljudet!

Kort version:

lång version ???

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Toppenexempel. Fina motorljud alihop.

Jag vill bjussa på lite av Ducati Scrambler Desert Sled -ljudet här, från testen härom dagen. Definitivt inget högvarvigt, men ändå talande. Aha, lyckades infoga klippet också. Varsågoda.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning