Skötsel av skinn?

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Ja, hur gör ni?
Kom med förslag & tips på bra produkter & förfaringssätt!

Jag tyckte att mitt skinnställ började tappa lite i mjukhet på sina ställen, efter en knapp säsongs användande. Så jag tvättade av det med svamp & ljummet vatten med en droppe diskmedel i, duschade sedan av det lite hastigt (lätt dusch). Därefter torkade jag av det och använde rengöringsmedel (medföljde stället) på svamp och nu ska det torka i någon halvtimme innan jag lägger på läder/skinncremé (vit vätska, följde med stället).

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Det låter som ett vettigt sätt, du har ju full koll. :) Jag köpte ett lädervårdskit på biltema, med någon sorts tvål som man använder först och därefter balsam för att mjuka upp stället. Funkar finfint, även på vitt skinn!
Hur man ska göra för att bli av med lukten inuti har jag dock ingen aning om. :confused: :hihi

/M

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Marcus74 skrev:
Det låter som ett vettigt sätt, du har ju full koll. :) Jag köpte ett lädervårdskit på biltema, med någon sorts tvål som man använder först och därefter balsam för att mjuka upp stället. Funkar finfint, även på vitt skinn!
Hur man ska göra för att bli av med lukten inuti har jag dock ingen aning om. :confused: :hihi

/M

Vilken lukt :va

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
TM skrev:
En sån här i respektive ben/arm (+ en i grenen)? :)

Moahaha! Ja, där har vi det.
Lukten är något som har dykt upp efter de få varma dagar vi har haft, när jag har haft på mig stället under långa perioder. Surt, sa räven. Luktar ännu inte så fruktansvärt illa, men nästa säsong kanske jag lägger lite tid på att rekonda stället invändigt också. :rolleyes:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Marcus74 skrev:
Moahaha! Ja, där har vi det.
Lukten är något som har dykt upp efter de få varma dagar vi har haft, när jag har haft på mig stället under långa perioder. Surt, sa räven. Luktar ännu inte så fruktansvärt illa, men nästa säsong kanske jag lägger lite tid på att rekonda stället invändigt också. :rolleyes:

Bakterierna dör vid låg temp. Jag slängde in mina illaluktande skoe i frysen och vips så var det luktfria....

Kanske lite svårt med ett helt skinnställ i frysen :hihi

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Rasorblade skrev:
Bakterierna dör vid låg temp. Jag slängde in mina illaluktande skoe i frysen och vips så var det luktfria....

Kanske lite svårt med ett helt skinnställ i frysen :hihi

Är lukten borta permanent efter det eller é det bara medans pjucken är kalla som de är luktfria? I så fall kommer min frys se ut som en garderob i en vecka framöver.....

Men ett helt skinnställ ska la gå, finns ju folk som får plats emd hela människpor i frysen :rolleyes:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Det räcker inte med att lägga t ex gympadojjor etc i frysen över natten (döda bakterier) utan att tvätta bort skiten efteråt, lukten kommer snabbt tillbaka och då ännu starkare/värre :död

Sedan blev jag lite förbryllad när jag smetade in medföljande skinnbalsam på stället (Dainese), det verkade vattenlösligt. Jag trodde att man skulle olja in skinn för bästa livslängd :va
Hursomhelst ser stället mycket fint ut så här efteråt så det var säkert bra, hur länge det håller återstår att se...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Protection & cleaning kit från Dainese är tillverkat av Leather Master. Det är samma kit man kan köpa på många inredningsaffärer fast då endast under namnet Leather Master.

Nu senast köpte jag läderolja på ett lokalt skomakeri. Den oljan tror jag personligen är bättre än den som ingår i kitet ovan. Den kräver dock lite mer tid att torka in i skinnet än oljan i Leather Master kiten. Jag har ännu inte använt det på mitt skinnställ. Däremot en läder kavaj som jag använt i över 7 år under sommar sägongerna med mycket gott resultet.

Är man lat kan man alltid lämna in skinnstället till någon som rengör och oljar in det igen.

Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Ja, det tog sin tid att göra rent & smörja in stället...
Själv tänkte jag prova Ekols lädervårdspaket, lär tydligen finnas på Biltema.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag har precis köpt biltemas lädertvål+olja.
Jag provade på mitt svarta ixs ställ med perfekt resultat...
Tycker faktiskt att biltemas var enklare att använda och gav bättre resultat än de grejjer jag fick från mc-affären...

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Rengöring: Ljummet vatten samt lite Grumme Grönsåpa. Ta en tvättsvamp & gungga försiktigt bort all smuts. Alt. använd en lädertvål & ljummet vatten.

Torka.

Fetta in med läderfett.

Torka /polera.

Inpregnera.

Kör!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...