Ska bli min första sporthoj till sommaren! Hjälp!

Ktm125

Guest
Hallå ja,
Som rubriken lyder så ska jag skaffa mig min första sporthoj till nästa sommaren, även ett körkort.. :p
Jag är sjukt sugen på gsxr. Ska börja med 600 då jag är under 25 -.-
Va och provkörde en gsx-r600 -06 och märkte att frambromsen var extremt mjuk. Har läst att fler har haft det problemet och brukar då "pumpa" upp bromsen varje gång dem kör.
Är detta ett vanligt problem eller ska dem vara så mjuka??
Samt kan ni berätta lite allmänt om dessa, vanliga fel?
jämföra sukkan mot cbr, r6? Vilken som är snyggare behöver inte nämnas..
OCH INTE EN MASSA OM ATT JAG SKA BÖRJA MED NÅGON ANNAN. har kört det mesta, även literklubbor och tycker själv att 600 är lite för slöa, fattas det vridet som man vill ha och måste såklart varva för att det ska hända något. Men som sagt jag har precis fyllt 21år så får börja med 600 för då efter detta år så måste man vara 25..
Tacksam för svar !!!!

Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Sommaren är över, pöjk! :gnissla

Om du är 23 så får du börja övningsköra med tung MC, och 24 så får du ta kortet..."under 25" säger inte så mycket. :tummenupp

Ktm125

Guest
Ska skaffa mig en nu under vintern till nästa sommar. Det ska väl bli 25 årsgräns för tung hade jag hört efter 2013..
Och jag är 21år :hihi

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Generellt är det så med 600:eek:r, att det "tar tid" innan de kommer upp i varvregistret där kraften finns. Väl där uppe går det jävlarihelvete, och man lider ingen brist på effekt. Just som du skriver upplevs 600:eek:rna som slöa om man inte gillar att varva på, och elda fullt.

Jag älskar det explosiva registret, det känns som att det går som satan, snärtigt och skitkul! Har inga problem med att göra omkörningar på sexan på vanlig landsväg, bara att planera lite.

Literhojarna upplever jag som att de har lite sömnig effektutveckling. Gasar man fullt står det visserligen andra siffror på mätaren, men det känns inte riktigt som att det går lika fort...

(nu har jag nog retat upp 80% av SH-folket)

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Varför skulle du inte kunna åka 1000 för att du är under 25?
Fylde precis 23 och kör 1000.

Ktm125

Guest
Nya regler till år 2013, visst fungerar det att köra 1000 om den då är strypt till 24kw.. Vilket är meningslöst

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
yamaha xt660 sm
fyller själv 22 om nån vecka och jag får köra tung mc då jag skaffade lätt hoj vid 16 å tung med begr. vid 20 (?) betyder det att jag inte får köra tung hoj längre 2013?!?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Köp bara, lättsvängd, och det är ju en Sukka!
Bromsar fixar du med stålomspunna slangar o Brembopump! ca 2500:- för nya grejor!

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Ska skaffa mig en nu under vintern till nästa sommar. Det ska väl bli 25 årsgräns för tung hade jag hört efter 2013..
Och jag är 21år :hihi

Okej! Nä nya reglerna från 2013 är 24 år för A-kort, dvs du får börja övningsköra vid fyllda 23 år. Men som sagt, strypa en 600/1000 är inte superduper, men kan ju funka då nya reglerna säger 35kW istället för 25..

fyller själv 22 om nån vecka och jag får köra tung mc då jag skaffade lätt hoj vid 16 å tung med begr. vid 20 (?) betyder det att jag inte får köra tung hoj längre 2013?!?

Jo, alla som redan har tagit kortet går under de gamla reglerna. Detta gäller bara för alla nya körkortstagare! :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM125 skriver:
Va och provkörde en gsx-r600 -06 och märkte att frambromsen var extremt mjuk. Har läst att fler har haft det problemet och brukar då "pumpa" upp bromsen varje gång dem kör.
Bromsar måste skötas om. Annars blir de kass.
Ta ut bromsoken och motionerna kolvarna, skapa bort all gammal oxid på kolvarna med tex tumnageln (vill ju inte sätta nån repa i dem med ett verktyg). Smörj kolvarna försiktigt med silikonfett för bromskolvar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mshydraulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/
Kläm tillbaka kolvarna, Torka bort allt överflödigt fett innan nya bromsbelägg monteras,
rengör bromsskivorna från allt fett och annan skit som fastnat på dem med hushållspapper och "brakeclean" eller Aceton
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Aceton-36707/
Ny bromsvätska och luftning av bromsarna.
Och bromsförmågan blir mycket bättre.
Och sedan finns ju stålomspunna bromsslangar.
För min del räckte det med att rengöra bromsskivorna på min Triumph med aceton för att bromsen skulle bli så mycket bättre att jag låste framhjulet vid första inbromsningen efter rengöring.
När jag tog i "som vanligt".
Så var bromsen kass på den gixxer du provade så har den saknat Tender, Love and Care.

Last edited:

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
om du planerar att strypa hojen till A2 så kommer det inte gå... Nya reglerna säger att ursprungseffekten inte får vara högre än 70 kw(95 hk), där falerar de flesta av dagens sporthojar.

mojja83

Guest
om du planerar att strypa hojen till A2 så kommer det inte gå... Nya reglerna säger att ursprungseffekten inte får vara högre än 70 kw(95 hk), där falerar de flesta av dagens sporthojar.

Hur ser det ut med dom tidigare sporthojarna tänk sent 90 tal början på 00 talet?
Kan ju vara en väg att gå.

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
yamaha xt660 sm
Okej! Nä nya reglerna från 2013 är 24 år för A-kort, dvs du får börja övningsköra vid fyllda 23 år. Men som sagt, strypa en 600/1000 är inte superduper, men kan ju funka då nya reglerna säger 35kW istället för 25..

Pheew sket nästan på mig där ;):tummenupp

Jo, alla som redan har tagit kortet går under de gamla reglerna. Detta gäller bara för alla nya körkortstagare!

:Bugar

Ktm125

Guest
Jasså, detta var något nytt. Tack för den infon!
Personligen tänker jag köra ostrypt, tycker att det är meningslöst att köra med en strypt hoj och lär tröttna efter första veckan hehe :rolleyes:

mojja83

Guest
Köp bara, lättsvängd, och det är ju en Sukka!
Bromsar fixar du med stålomspunna slangar o Brembopump! ca 2500:- för nya grejor!

Kan du hjälpa till med en länk om vart man handlar ovannämda till den pengen :)

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Hur ser det ut med dom tidigare sporthojarna tänk sent 90 tal början på 00 talet?
Kan ju vara en väg att gå.

Vet inte hur det är med andra hojar, men min cbr600 från -91 har 100 hästar orginal och jag tror inte att de andra har mindre. Alltså får man leta efter något mindre än 600cc om man vill ha sporthoj, annars kommer t.ex. yamaha xt660 funka helt orginal.

RobinCbr

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Hoj
Cbr900 rr
Men dem hojarna som redan är reggade med 25kw måste ju fortfarande funka?. För dem vart ju reggade med det innan nya lagen började gälla. :va

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping